وزیر امور خارجه گفت: در حال حاضر موضوع اقتصاد مهمترین اولویت سیاست خارجی ماست و بر این اساس معاونت اقتصادی را تشکیل دادیم.

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه علنی دیروز در پاسخ به سؤال محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ درباره اقدامات این وزارتخانه در جهت بهبود روابط اقتصادی و ارتقای دیپلماسی اقتصادی و همچنین ارتقای جایگاه ایران در صحنه جهانی اظهار داشت: موضوع اقتصاد مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی است و ما بر این اساس معاونت دیپلماسی اقتصادی را تشکیل دادیم اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که کار ما اقتصادی نیست و ما وظیفه تصدی‌گری را بر عهده نداریم.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی گفت: مدتی است که این دبیرخانه تشکیل شده و وظیفه اصلی آن، هماهنگی کارهای مختلف کشور در دستگاه‌های خارجی است. وزیر امور خارجه تصریح کرد: دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی هر دو هفته یکبار با معاونت وزارتخانه‌های دیگر جلسه‌ای تشکیل می‌دهد. همچنین آنان جلساتی را با سفرای ایران در کشورهای مختلف برگزار می‌کنند که آخرین تحولات اقتصادی را ارائه دهند.

ظریف با بیان اینکه تاکنون سفرای ما در کشورهای همسایه و همچنین چین و ژاپن در این دبیرخانه حضور یافته‌اند و مباحثی درباره دیپلماسی اقتصادی مطرح شده است، گفت: همچنین ما برای استان‌ها اداره‌ ویژه‌ای را تشکیل داده‌ایم تا امکانات استان‌ها برای جذب سرمایه مورد ارزیابی قرار گیرد که تاکنون در معاونت اقتصادی چند جلسه بین استانداران و سفرا تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه همچنین یک پایگاه اطلاع‌رسانی در معاونت دیپلماسی تشکیل شده است، افزود: در این پایگاه اطلاع‌رسانی، اطلاعات اقتصادی کشورها در اختیار بخش خصوصی و دولتی قرار می‌گیرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دیپلماسی، اطلاعات مربوط به بازارها در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد که این امر در ارتقای فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی تأثیر بسزایی دارد. همچنین ما اطلاعات ایران را در اختیار بخش خصوصی خارجی قرار می‌دهیم.

ظریف بیان کرد: اقدام دیگری در این مورد انجام شد که به کمک مجلس شورای اسلامی نهایی شد و هفته گذشته هم رئیس‌جمهور در آن جلسه شرکت کرد که این موضوع ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

وی در این باره توضیح داد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا امکان ویژه‌ای را برای ایران فراهم می‌کند تا بتواند با همسایگان خود ارتباط ویژه‌ای را از حیث اقتصادی و تجاری برقرار کند که با اجرا شدن توافق اوراسیا در اواسط آبان‌ ماه قطعاً شاهد تأثیرات بسزای حضور ایران در این اتحادیه خواهیم بود.