سخنگوی وزارت امور خارجه فروش ساختمان‌های فرهنگی ایران در کانادا را مغایر حقوق بین‌الملل دانست و به دولت این کشور هشدار داد: در صورت لغو نکردن این تصمیم غیرقانونی و جبران خسارات وارده، ایران منطبق با موازین بین المللی نسبت به استیفای حقوق خود اقدام می کند.

«سید عباس موسوی» دیروز در واکنش به اجرای حکم دادگاه کانادایی در فروش ساختمان های فرهنگی ایران در کانادا این اقدام را غیرقانونی و در تقابل آشکار با حقوق بین الملل دانست.

وی با محکوم کردن فروش ساختمان های فرهنگی ایران در کانادا خواستار اعاده سریع این املاک و دارایی‌ها شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران در حفظ حقوق مردم خود با هیچ دولتی مماشات نمی کند، خواستار اعاده سریع این املاک و دارایی ها شد.

موسوی هشدار داد در صورت عدم لغو این تصمیم غیرقانونی و جبران خسارات وارده، جمهوری اسلامی ایران منطبق با موازین بین المللی راسا نسبت به استیفای حقوق خود اقدام کرده و در این صورت مسئولیت تمامی عواقب آن بر عهده دولت کانادا خواهد بود.

چنگ اندازی کانادا به اموال ایران

اعتراض موسوی در حالی صورت گرفت که بخشی از اموال مصادر شده ایران در کانادا به‌ بهانه واگذاری مبالغ حاصل از فروش آن به قربانیان ادعایی تروریسم فروخته شد.

به گزارش گلوبال نیوز، در اسنادی که ماه گذشته در دیوان عالی دادگستری انتاریو تنظیم شد، ادعا شده که این قربانیان بخشی از مبالغ حاصل از فروش ساختمان های متعلق به ایران در اوتاوا و تورنتو را دریافت کرده اند.

این اسناد حاکیست اموال فروخته شده بیش از ۲۸ میلیون دلار ارزش دارند.

گلوبال نیوز در این گزارش ادعا کرد که افرادی که این مبالغ را دریافت کرده اند، قربانیان حماس و حزب الله هستند.

شرکت «آلبرت گلمان» هفتم اوت (۱۶ مرداد) به دیوان عالی کانادا اطلاع داد که توزیع این مبالغ بین طلبکارانی که از سوی دادگاه مجاز برشمرده شدند، انجام شده است.

ساختمان مرکز فرهنگی ایران در نزدیکی دانشگاه اوتاوا، از جمله اموال فروخته شده است که به ارزش ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به شرکتی در مونترال واگذار شده است.

همچنین مرکز مطالعان ایران در تورنتو که تحت مالکیت شرکتی به ریاست مقام سفارت ایران در کانادا است،  به قیمت یک میلیون و ۸۵۰ هزار دلار فروخته شد.

وکیل یکی از قربانیان ادعایی تروریسم، فروش اموال ایران را مورد تایید قرار داد.   

به موجب قانونی مصوب در کانادا تحت عنوان «قانون اجرای عدالت برای قربانیان تروریسم»، ‌ شهروندان کانادایی می توانند با استناد به احکام قضایی، مصادره اموال را مطالبه کنند.

کانادا در سال ۲۰۱۲ به بهانه حمایت ایران از دولت سوریه، برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و تهدید علیه رژیم صهیونیستی، روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد.9109 «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۵ وعده داد روابط کشورش با ایران را از سرگیرد، ‌ اما این مساله تاکنون روی نداده است.