وزیر امور خارجه ایران گفت: امنیت در منطقه خلیج فارس با تعامل و همکاری کشورهای منطقه تامین می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محمدجواد ظریف پس از دیدار با رتنو مرسودی همتای اندونزیایی خود در جمع خبرنگاران افزود: ما امروز در مورد مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم. من آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای منطقه و رفع سوءتفاهمات و همچنین پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس برای گفت‌وگو بین این کشورها را به طرف ونزوئلایی اعلام کردم.

وی افزود: من اعلام کردم که امنیت خلیج فارس نمی‌تواند از خارج از این منطقه آورده شود یا با هزینه کردن امنیت یکدیگر به دست آید بلکه امنیت این منطقه فقط با همکاری کشورهای منطقه ممکن است.

اقدامات موقت ایران درباره برجام قابل برگشت است

وی گفت: ما همچنین درباره برجام گفت‌وگو کردیم. کارهایی که ایران بر اساس پاراگراف ۳۶ این توافقنامه در مقابل بازگشت تحریم‌های آمریکا انجام داده را برای طرف اندونزیایی تشریح کردیم. ما این تحریم‌ها را نوعی تروریسم اقتصادی می‌دانیم چرا که زندگی مردم عادی ایران را هدف قرار داده است. ما همچنین ناتوانی اروپایی‌ها برای جبران خروج آمریکا از برجام را تشریح کردیم و اینکه اقدامات موقت ایران در صورت پایبندی کشورهای اروپایی به تعهداتشان قابل بازگشت هستند.

ظریف گفت: ما در کنار همتای اندونزیای‌مان از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به مفاد برجام کاملا پایبیند باشند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: متاسفانه، آمریکا نه تنها روابط اقتصادی را با ایران بر اساس برجام عادی نکرده بلکه دیگر کشورهایی را که روابط اقتصادی عادی با ایران دارند را نیز جریمه می‌کند که غیرقابل قبول است.

وزیر خارجه درباره دیدار با همتای اندونزیایی خود گفت: روابط دو جانبه تهران و جاکارتا و همچنین مسائل جهانی را بررسی کردیم. ۲ طرف نگرانی‌های مشترکی داشته و دیدگاه مشابهی را در خصوص اهمیت همکاری بین کشورهای در حال توسعه داریم.

وی افزود: هیات‌های زیادی از ایران در روزهای اخیر برای گسترش همکاری‌ها با اندونزی در زمینه‌های مختلف علمی، فناوری، کنسولی، حقوق بشر و پارلمانی به اندونزی سفر کردند و ما امیدواریم که این دیدارها به ارتقای روابط این دو کشور مسلمان که در حوزه علم و فناوری پیشرو هستند، بیانجامد.

فلسطین آرمانی ملی است نه یک سرزمین

وی افزود: در موضوع فلسطین، این نگاه که فلسطین را یک سرزمین معرفی می‌کند، محکوم به شکست است چرا که فلسطین یک آرمان ملی است. فلسطین قبله اول مسلمانان است. آرمان میلیون‌ها فلسطینی است که سال‌ها خارج از مرزهای فلسطین به امید بازگشت به وطن خود زندگی کرده‌اند.

وزیر خارجه افزود: من و همتای اندونزیایی‌ام هم عقیده هستیم که باید حق فلسطینی‌ها برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت خود، حق آنها برای بازگشت به سرزمین مادری و تعیین حکومت مورد نظرشان در قدس شریف به رسمیت شناخته شود. ما به همکاری‌ها برای تحقق خواست مردم فلسطین در سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی ادامه خواهیم داد.

ظریف گفت: ما همکاری‌ها با دولت اندونزی و بخش خصوصی این کشور را ارتقا خواهیم داد و امیدواریم که بتوانیم شاهد بازدید گردشگران ایرانی بیشتری در اندونزی و همین طور گردشگران اندونزیایی بیشتری در ایران باشیم. ما و اندونزیایی‌ها مشترکات فراوانی داریم و هر دو از یک خانواده هستیم و آن خانواده اسلام است.

وزیران امور خارجه ایران و اندونزی در این دیدار با ابراز خرسندی از سطح روابط، گفت و گوها و رفت و آمدهای سیاسی و پارلمانی و نیز همکاری های اقتصادی بین دو کشور بر گسترش و تعمیق روابط با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو طرف تاکید کردند.

هم چنین در این  دیدار رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام در شرایط کنونی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان تشریح و بر ضرورت پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود و بهره مندی ملت ایران از منافع اقتصادی برجام تاکید شد.

حمایت از افزایش رایزنی‌های سیاسی و همکاری های فی مابین در خصوص مسائل مهم جهان اسلام، به ویژه فلسطین و ادامه مشورت ها در خصوص مسائل مهم منطقه و همچنین در سازمان همکاری اسلامی و دیگر مجامع بین المللی نیز از دیگر موضوعات مورد رایزنی وزرای خارجه دو کشور در این دیدار بود.

پایان تور آسیایی وزیر امور خارجه

ظریف در پایان تور آسیایی خود به دو کشور بنگلادش و اندونزی، بعدازظهر دیروز، جاکارتا را به مقصد تهران ترک کرد.

دومین تور دیپلماتیک وزیر امور خارجه سه‌شنبه شب با سفر به داکای بنگلادش آغاز شد؛  ظریف در داکا با شیخ حسینه نخست وزیر، عبدالمومن وزیر خارجه و شیرین شرمین چودری رئیس مجلس بنگلادش دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه و مسائل بین الملل تبادل نظر کرد.

دیدار با اندیشمندان و اساتید زبان فارسی از دیگر برنامه‌های محمدجواد ظریف در داکا بود.

وی روز چهارشنبه هم در سومین اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند از خطرات یکجانبه گرایی، افراطی گری و تروریسم اقتصادی سخن گفت.