سخنگوی شورای نگهبان گفت: ملاک شورای نگهبان قانون خواهد بود و با اصلاح‌‌طلبان در خصوص صلاحیت‌ها بحث نکردیم. آنهایی که از وضعیت خود نگرانی ندارند قانون هم برای آنها مانعی ایجاد نخواهد کرد و سیاست شورای نگهبان هم همین خواهد بود. در شورای نگهبان به روی همه باز است و فارغ از هر جناح گروهی، از هر کسی حرفی برای گفتن دارد استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بررسی صلاحیت‌ها استفاده خواهد شد یا خیر، گفت: چهار مرجعی که در قانون آمده روشن است اما منع نشده که از مراجع دیگر استفاده نشود و شورا می‌تواند از آنها استفاده کند.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعمال فشارها بر شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت‌ها تاثیرگذار خواهد بود یا خیر، نیز گفت: ملاک ما در بررسی صلاحیت‌ها قانون است و تحت فشار قرار نخواهیم گرفت.

با اصلاح طلبان مذاکره نمی‌کنیم

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت رایزنی‌هایی درباره بررسی صلاحیت‌‌ها در انتخابات داشته است، گفت: خیر چنین رایزنی نداشته‌ایم، ملاک شورای نگهبان قانون است و رویه ما مُر قانون است و بر همین ملاک هم اقدام خواهیم کرد. وی درباره مذاکره شورای نگهبان و اصلاح‌طلبان برای بررسی صلاحیت‌‌ها نیز اظهار کرد: ملاک شورای نگهبان قانون خواهد بود و با اصلاح‌‌طلبان در خصوص صلاحیت‌ها بحث نکردیم. سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره اینکه چرا دلایل رد صلاحیت‌ها علنی اعلام نمی‌شود تا زمینه برای سوءاستفاده عده‌ای ایجاد نشود، تصریح کرد: ما آماده هستیم هرگونه منع قانونی را گزارش کنیم. امروز هم اگر افراد تشریف بیاورند ما موارد رد صلاحیت را به خودشان می‌گوییم. قانون به ما تاکید کرده است که دلیل رد صلاحیت به خود فرد گفته شود.

رد لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از رد لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی خبر داد و گفت: لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابیعت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مورد بررسی قرار گرفت که در نوبت قبلی ایراد امنیتی مطرح شد که اصلاحی در مجلس صورت گرفت، اما همچنان این ایراد پا برجاست.

وی همچنین از موافقت شورای نگهبان با تشکیل وزارت میراث فرهنگی خبر داد و افزود که مصوبه مجلس در این باره مغایرتی با شرع مقدس و قانون اساسی ندارد. 

واکنش به تحریم احتمالی آیت‌‌الله جنتی

کدخدایی در واکنش به سوالی درباره تحریم احتمالی آیت الله جنتی با بیان اینکه اصولا یاوه گویی‌های ترامپ و رژیم آمریکا را جدی نمی‌گیرم، افزود: دیدیم در تحریم‌‌ها هم همبستگی خوبی بین دولت و مردم ایجاد شد که نشان از پاسخی بر ناکارآمدی دولت آمریکا دارد و در همه عرصه‌‌ها پاسخ واحد و کوبنده‌‌ای به این مواضع خواهیم داشت.