حداقل 16 زن و کودک کشته شدند

قتل‌عام قبیله‌ای در پاپوآ گینه نو

خدیجه علامه‌زاده

حداقل 16 زن و کودک در جریان قتل عام در پاپوآ در استان هلا ی گینه نو کشته شدند؛ که یکی از فجیع‌ترین خشونت‌های قبیله‌ای در این کشور طی سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

این حمله به روستایی با جمعیت حدود 800 نفر در بخش داخلی کشور صورت گرفته است.

فیلیپ پیموا، کارمند مسئول مرکز بهداشت کاریدا، که حمله در آن صورت گرفته و خود در زمان حمله در روستا حضور داشته است به گاردین گفت که 16 قربانی نتیجه این حمله بود که هشت تن از آن‌ها کودک بودند و هشت نفر دیگر زنان ازجمله دو زن باردار هستند. 

سایت آر‌ان‌زی، این خبرها را به نقل از سخنگوی پلیس تاری، توماس لونگو ذکر کرده است. کسی که خود در کاریدا در صحنه جرم حضور یافته است. این در حالی است که لونگو خود برای اظهارنظر در این مورد در دسترس نبود. پیموا گفت که این حمله در ساعت شش صبح صورت گرفت و مردم در حالی‌که در خانه‌های خود را به سوی حمله‌کنندگان باز می‌کردند کشته می‌شدند.

پیموا گفت: وقتی صبح بیدار شدم و به آشپزخانه رفتم تا آتش روشن کنم، ناگهان صدای شلیک تفنگ را شنیدم و بعد مردمی را دیدم که خانه‌هایشان آتش گرفته بود و متوجه شدم که دشمن داخل روستا است. بنابراین فرار کردم و داخل بوته‌ها پنهان شدم. چند ساعت بعد حدود ساعت 9 یا 10 که برگشتم، با جسدهای قطعه قطعه شده و خانه‌های سوخته مواجه شدم. حمله‌کنندگان علاوه بر تفنگ برای حملات و کشتن مردم از داس کشاورزی استفاده کرده بودند.

پیموا افزود که همه قربانیان این حادثه را می‌شناخته است. وی در ادامه گفت: من همه مردم این روستا را می‌شناسم، قربانیان همه آشناهای من بودند. با این وجود برخی از اجساد چنان به‌صورت بدی قطعه قطعه شده بودند که من و دیگر اهالی روستا برای شناسایی اجساد با دشواری مواجه شدیم.

وی ادامه داد: اجساد به قطعاتی تبدیل شده بودند برخی از اجساد قطعاتی داشتند که قابل‌تشخیص نبود. آن‌هایی که صورت داشتند، قابل‌شناسایی بودند؛ اما اعضای بدن چون دست و پا قابل شناسایی نبود.

پیموا گفت که او و دیگر روستاییان، اجساد را در پشه‌بندهایی جا دادند و بعد از روستا گریختند؛ از ترس آن‌که مهاجمان در بین شاخه و برگ‌ها کمین کرده باشند و قصد حمله دوباره داشته باشند. آن‌ها در انتظار پلیس بودند تا با حمایت پلیس بتوانند اجساد را دفن کنند. پیموا در ادامه افزود که این حمله از سوی دشمنان صورت گرفته است و ممکن است مرتبط به جرایم خشونت‌های قبیله‌ای باشد و گفت که آن‌ها مدت‌های مدیدی است که با یکدیگر درگیر هستند.

استان هنا و دیگر مناطق در گینه نو در سال‌های اخیر شاهد صحنه خشونت‌های قبیله‌ای بوده است. گزارش‌های زیادی از کشتار و انتقام‌جویی و خشونت‌های جنسی منتشر شده که همه آن‌ها با افزایش دسترسی سلاح‌های گرم بدتر شدند. از پیموا پرسیدند که بدترین حمله در این روستا چه زمانی رخ داده است؟ او در جواب گفت: این بدترین حمله تاکنون بود. خیلی بد بود طوری‌که تاریخ کشور چنین حمله و خشونتی را به خود ندیده است. این حمله در جریان انتخابات جیمز ماراپ نخستوزیر پاپوآ گینه نو، اتفاق افتاد که او این روز را یکی از غم‌انگیزترین روزهای زندگی خود توصیف کرده است.

ماراپ در یک پست فیسبوکی گفت که این حمله از سوی مردان مسلح از قبایل هاگوای، اکیوو، و لیوی صورت گرفته است. او در ادامه نوشت من به‌دنبال مجرمان این حمله هستم و از شدیدترین اقدامات قانونی برای این کار استفاده می‌کنم.