آلمان در عملیات آمریکا 

در تنگه هرمز مشارکت نمی‌کند

وزیر امور خارجه آلمان یک بار دیگر مخالفت دولت متبوعش با خواست آمریکا مبنی بر مشارکت در مأموریت دریایی برای حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز را اعلام داشت. هایکو ماس، در حاشیه سفرش به ورشو گفت: «ما در این زمینه در همفکری کامل با هم‌پیمانان فرانسوی خود هستیم، استراتژی فشار حداکثری را اشتباه می‌دانیم، خواهان تشدید بحران نظامی نیستیم و همچون گذشته بر گزینه دیپلماسی تأکید داریم.»

    

واکنش به حواشی افتتاحیه بازی‌های غرب آسیا در کربلا

حجت الاسلام حسین انصاریان -استاد حوزه علمیه قم- در پیامی به حواشی برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های قهرمانی غرب آسیا در ورزشگاه کربلا واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، در این پیام آمده است: هرگز در باورمان نمی‌گنجید که در برابر چشمان شیعیان غیرتمند عراق در مراسم ورزشگاهی در حریم مقدس و پاک کربلا زنان رقاصه و نوازنده که یادآور فساد بنی امیه و وارث یزید و یزیدیانند حضور یابند. امید است با موضع گیری صریح مراجع و اعلام انزجار از این گونه رفتارهای بی‌شرمانه و موزیانه، این ظلم فاحش دردآور در نطفه خفه و از تکرار آن در این سرزمین مقدس جلوگیری شود. 

    

دستگیری یک تبعه اروپا به اتهام «کلاهبرداری» 

پلیس از دستگیری یک تبعه اروپا به اتهام کلاهبرداری ۱۲ میلیارد تومانی (۱۰ میلیون دلاری) از شهروندان ایرانی خبر دادند. به گزارش ایرنا، مجید شجاع، فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی، گفت: این تبعه اروپایی با وانمود کردن این امر که قصد سرمایه‌گذاری دارد در خراسان جنوبی ساکن شده است. از اظهارات این مقام پلیس ایران همچنین برمی‌آید که متهم یک همدست اروپایی دیگر نیز داشته که با او در استان خراسان جنوبی ساکن شده بود، اما مشخص نیست آن نفر دوم توانسته از ایران فرار کند یا نه.

    

ظریفیان: 

 امکان شکل‌گیری جریان سوم وجود دارد

یک فعال سیاسی با بیان اینکه امکان شکل‌گیری جریان سوم بدون تابلو و شناسنامه در ایام نزدیک به انتخابات وجود دارد، گفت: بعید می دانم جریان احمدی نژاد بتواند به جریان سوم در انتخابات تبدیل شود. غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر شاهد شکل گیری جریان سوم نیستیم، گفت: البته این چنین جریان‌هایی معمولا در ایام نزدیک به انتخابات ظهور می یابند. آسیب دیدن جایگاه گروه‌های مرجع هم فرصت خوبی برای شکل گیری جریان های بی شناسنامه را فراهم کرده است.

    

چین و اتحادیه اروپا برای حفظ برجام به توافق رسیدند

نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه چین بر سر تداوم حفظ توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان به توافق رسیدند. به گزارش ایسنا به نقل از شینهوا، چین و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در طی دیدار وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا بر سر تداوم حفظ توافق هسته‌ای ایران به توافقی دست یافتند. دو طرف پس از مخالفت با کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، از تمامی طرفین برجام خواستند تا ضمن خویشتن‌داری، از تشدید هرگونه تنشی جلوگیری کنند.

    

مخالفت صریح ژاپن با اعزام کشتی جنگی به تنگه هرمز 

روزنامه «مانیچی» ژاپن گزارش داد که ژاپن با پیشنهاد آمریکا برای حضور در طرح ائتلاف دریایی در تنگه هرمز مخالفت کرده است.  به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روزنامه مانیچی ژاپن اعلام کرد که ژاپن با اعزام کشتی جنگی به تنگه هرمز مخالف بوده و پیشنهاد آمریکا برای حضور در طرح ائتلاف دریایی را نمی‌پذیرد. دولت ژاپن در عین حال امکان اعزام ناوهای گشت‌زنی به منطقه را مطرح کرده است که در مناطق دورتر از تنگه هرمز حضور خواهند داشت.