معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از کشورهای دوست نظیر چین انتظار داریم در خرید نفت ایران فعال‌تر عمل کنند، گفت: گاز مهمترین انرژی آینده جهان است و ایران از بیشترین ذخایر گازی در دنیا برخوردار است و آمادگی داریم از طریق خط انتقال پاکستان، گاز به کشور چین صادر کنیم.

به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری پیش از ظهر دیروز در دیدار سونگ تائو، وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین با یادآوری اینکه چین اصلی‌ترین شریک اقتصادی و خریدار نفت ایران است، افزود: تصور آمریکا این است که با اعمال فشار بر کشورهای خریدار نفت ایران، می‌تواند فروش نفت ما را به صفر برساند تا منجر به فروپاشی اقتصاد ایران شود اما خوشبختانه با وجود گذشت یک سال از تحریم‌های نفتی آمریکا، وضعیت اقتصادی ایران از ثبات قابل قبولی برخوردار است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید مسائل و موانع پیشِ‌روی مبادلات مالی میان ایران و چین هرچه سریع‌تر برطرف شود و سازوکار مالی مناسبی میان دو کشور مهیا گردد، گفت: هفته آینده هیأتی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ایران به چین سفر خواهند کرد که امیدوارم مذاکرات سازنده‌ای در خصوص تدوین سازوکار مبادلات مالی میان دو کشور انجام شود.

تقدیر از تلاش چین برای بازطراحی رآکتور اراک

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با توجه به نقش چین در بازطراحی رآکتور اراک تصریح کرد: روند بازطراحی با تأخیر و کندی مواجه شده بود که خوشبختانه در حال حاضر از سرعت خوبی برخوردار است و از تلاش طرف چینی قدردانی می‌کنیم.

وی هدف جمهوری اسلامی ایران از کاهش تعهدات را گامی در جهت حفظ برجام عنوان کرد و گفت: همان‌طور که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرد طرف‌های دیگر نیز باید به تعهدات خود پایبند باشند و به ‌محض آنکه به تعهدات خود عمل کنند ایران نیز به شرایط پیش از کاهش تعهدات باز خواهد گشت.

جهانگیری همچنین گفت: آمریکا در تلاش است گروه تروریستی داعش را از سوریه به افغانستان منتقل کند که برنامه‌ای خطرناک است و باید مقابل آن ایستاد.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از چین واحد حمایت می‌کند، گفت: جمعه گذشته نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو نامه حمایت خود را از چین واحد ارسال و مواضع کشورمان در حمایت از ریاست چین بر فائو را اعلام کرد.

به‌رغم تحریم‌ها، ایران از ثبات خوبی برخوردار است

سونگ تائو وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین با تأکید بر اینکه دیدگاه چین نسبت به روابط با جمهوری اسلامی ایران، راهبردی و درازمدت است، تصریح کرد: با وجود تحولات در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای، اراده پکن برای حفظ روابط دوستانه با تهران تغییر نخواهد کرد.

وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین با ابراز اینکه در شرایط فعلی آمریکا با زورگویی فشارهای فراوانی بر ایران و چین وارد کرده، افزود: تهران و پکن باید با تبادل نظر و هماهنگی، روش‌ها و رویکردهای مناسبی را برای حل‌ و فصل مشکلات و حفاظت از منافع مشترک دو کشور اتخاذ کنند.

سونگ تائو ضمن تمجید از سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و به ‌خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: با وجود تحریم‌های آمریکا، وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران از ثبات خوبی برخوردار است.

سونگ تائو با توجه به تنش‌های ایجادشده در اجرای برجام مسئولیت این تنش‌ها را متوجه آمریکا دانست و گفت: چین دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام را درک می‌کند و از همه طرف‌های برجام می‌خواهد که اختلاف نظرها را از طریق مذاکره و راهکارهای سیاسی حل‌وفصل کنند و معتقد است اگر همه طرف‌ها به برجام پایبند باشند با همکاری یکدیگر قادر خواهیم بود در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا ایستادگی کنیم.