پکن: 

بهترین دوره روابطمان با امارات را تجربه می‌کنیم

سفیر چین در امارات متحده عربی در یک مصاحبه ضمن تمجید روابط خوب پکن و ابوظبی، به ابراز نگرانی درباره درباره تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و تاسف درباره کاهش تعهدات برجامی ایران پرداخت.

نی جیان سفیر چین در امارات متحده عربی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (وام) ضمن ابراز نگرانی درباره تنش‌ها در منطقه خلیج فارس، روابط چین و امارات را روابطی عالی توصیف کرده است.

این دیپلمات چینی به وام گفت: امسال سی و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و امارات متحده عربی است. روابط ما در حال حاضر در بهترین دوره تاریخی خود قرار دارد.

از نظر او، میان همه کشورهای منطقه غرب آسیا، این امارات است که عمیق‌ترین، گسترده‌ترین و مثمرثمرترین همکاری‌ها را با چین داشته است.

نی جیان همچنین از سفر هفته آینده و رسمی شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولی‌عهد ابوظبی به پکن برای دیدار با مقام‌های ارشد چین خبر داد.

او با اشاره به سفر سال گذشته رئیس‌جمهور چین به ابوظبی و سفر هفته اینده بن نهیان به پکن گفت: دید و بازدیدهای رهبران ارشدمان ظرف یک سال، نشانه‌ای از اهمیت بالای مشارکت استراتژیک جامع چین و امارات متحده عربی است. سفیر چین افزود: انتظار می‌رود که سفر آتی شیخ محمد بن زاید (به چین)، سبب تقویت و تعمیق اعتماد متقابل استراتژیک و سیاسی بین دو کشور شود و همچنین به افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، نظامی، تجاری و فناوری بینجامد.

نی جیان در مصاحبه با وام به اظهارنظر درباره کاهش تعهدات برجامی ایران و تنش‌های اخیر در منطقه خلیج فارس هم پرداخت.

سفیر پکن در ابوظبی گفت: چین درباره تنش‌ها در منطقه خلیج (فارس) نگران است. ما امیدواریم که طرف‌های مربوطه آرام و خویشتندار باشند، اقدام‌های ملموس برای اجتناب از تشدید تنش  اتخاذ کرده و به طور مشترک ایمنی و امنیت دریانوردی و تنگه‌ها را تامین و صلح و ثبات منطقه را حفظ کنند.

او با تاکید بر اهمیت بالای منطقه خلیج فارس برای امنیت و ثبات جهانی و بازار بین‌المللی انرژی افزود، پکن برای کاستن از تنش‌ها با همه کشورهای این منطقه و دیگر کشورهای بزرگ خارج از منطقه، ارتباطات و همکاری‌های خود را حفظ کرده است.

سفیر چین درباره گام‌های ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود هم اظهارنظر کرد و به توضیح مواضع پکن در این زمینه پرداخت.

این دیپلمات چینی گفت: باور پایدار ما این بوده است که اجرای کامل و موثر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) طبق قطعنامه (۲۲۳۱) شورای امنیت سازمان ملل، تنها راه عملی برای رفع تنش‌ها و حل پرونده هسته‌ای ایران است. این کار به ایجاد شرایط برای حل دیگر موضوعات از طریق مذاکره هم کمک خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به شریاط جاری، طرف‌ها باید آرامش خودشان را حفظ کرده و خویشتنداری نشان دهند و طبق چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک به گفت‌و‌گو پایبند بمانند. جامعه بین‌المللی باید به چندجانبه گرایی و نظم بین‌المللی مبتنی بر حقوق بین‌الملل پایبند بماند و از طریق مذاکره از موضع برابر به دنبال راه‌کارهای دیپلماتیک و سیاسی باشد.

اظهارات دیپلمات چینی درباره لزوم پایبندی کشورها به چندجانبه‌گرایی و اجرای کامل و موثر برجام در شرایطی مطرح شده که دولت آمریکا هجدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در اقدامی یکجانبه و غیرقانونی از توافق هسته‌ای خارج شد و از آن زمان در حال اعمال شدیدترین فشارهای اقتصادی علیه ایران بوده است. ایران یک سال بعد از خروج آمریکا و با استناد به بند ۳۶ این توافق، گام‌های اول و دوم کاهش تعهدات برجامی خود را برداشته و به تعلل‌های طرف‌های برجامی در زمینه عمل به تعهدات و وعده‌های اعلامی خودشان واکنش نشان داده است.