صبح دیروز،‌ وزیر امور خارجه عمان به منظور دیدار با همتای ایرانی خود وارد تهران شد.

به گزارش ایلنا، یوسف بن علوی با حضور در ساختمان وزارت امور خارجه با وزیر امورخارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.

بنابر اعلام وزارت خارجه عمان، این سفر در چارچوب روابط دوجانبه و مشورت‌های مستمر دو کشور و با هدف گفت‌وگو و تبادل نظر درباره تحولات اخیر منطقه، روابط دوجانبه و مسائل بین المللی صورت گرفته است. 

در اواسط ماه رمضان سال جاری نیز یوسف بن علوی سفر کوتاهی به تهران داشت و در فرودگاه مهرآباد با محمد جواد ظریف رایزنی و گفت‌وگو کرد.

توئیت ظریف درباره محورهای دیدارش با بن‌علوی

وزیر امور خارجه در توئیتی محورهای گفت‌وگوی خود با همتای عمانی‌اش را که به تهران سفر کرده، شرح داد.

وزیر امور خارجه در توئیتر خود نوشت: «از این که در تهران میزبان دوست برجسته‌ام یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان بودم، بسیار خرسندم. درباره تاثیرات تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان گفتگو کردیم.»

همه کشورها قوانین بین‌المللی دریانوردی را رعایت کنند

یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان همچنین عصر دیروز با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و گسترش همکاری‌های دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با وی گفت‌وگو کرد.

شمخانی در این دیدار با تاکید بر مشی پایدار جمهوری اسلامی ایران در پیگیری مناسبات مبتنی بر خویشتنداری و تفاهم با همسایگان تصریح کرد؛ برخی کشورهای منطقه با اقدامات و رفتارهای شتاب‌زده و متکبرانه ضمن از میان بردن زمینه تفاهم و گفت‌گو، امکان مدیریت بحران‌های منطقه‌ای را با چالش‌های جدی روبرو ساخته‌اند.

دریابان شمخانی گفت: ترتیبات امنیتی منطقه باید با بهره‌گیری ازظرفیت‌های بومی و همکاری میان کشورهای منطقه تامین شود و دخالت بیگانگان هیچ تاثیری بجز افزایش مشکلات نخواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز تاسف و نگرانی نسبت به تداوم تجاوز به یمن و کشتار مردم بی‌گناه این کشور تاکید کرد؛ بحران یمن راه‌حل نظامی نداشته و باید جامعه جهانی با بهره‌گیری از راهکارهای سیاسی مبتنی بر خواست مردم یمن، مانع ادامه حملات نظامی غیرمشروع عربستان و امارات و تعمیق فاجعه انسانی در این کشور شود.

شمخانی همچنین با اشاره به توقیف یک کشتی نفت کش در تنگه هرمز و هیاهوی ایجاد شده از سوی برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای خاطر نشان ساخت؛ ما معتقدیم ،همه کشورها باید قوانین بین ‌المللی دریانوردی را برای حفظ امنیت رعایت کنند و در این زمینه میان هیچ کشوری تمایز قائل نیستیم.

وی افزود؛ برخلاف راهزنی دریایی انگلیس که در جبل‌الطارق یک محموله نفتی ایران را به صورت غیرقانونی توقیف کرد؛ اقدام ایران کاملا حقوقی و در راستای اعمال مقررات دریایی و حفظ امنیت دریانوردی صورت گرفته است.

ضرورت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه

یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان نیز ضمن تاکید بر لزوم بهره‌گیری از تجربیات گذشته برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه و پرهیز از اقداماتی که به توسعه بی‌ثباتی و ناامنی دامن می‌زند بر خاتمه استفاده از ابزارهای نظامی برای رفع اختلافات سیاسی تاکید کرد.

وی افزود؛ همه کشورها باید مقررات ایمنی را به ویژه در منطقه تنگه هرمز رعایت و از اقداماتی که موجب ایجاد و تسری بحران و یا تحمیل هزینه‌های غیرضروری به تجارت خود و دیگران می‌‌شود اجتناب کنند.

بازتاب گسترده سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران در رسانه‌های بین‌المللی

به گزارش ایلنا، سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران مورد‌توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. آناتولی نوشت: وزیر امور خارجه عمان وارد ایران شد. وی در این سفر با محمد جواد ظریف دیدار کرد. این سفر در حالی صورت گرفته است که تنش میان ایران و آمریکا و تنش در خلیج فارس افزایش یافته است. از سویی عده‌ای سفر بن علوی را در راستای آرام کردن تنش میان ایران و‌ آمریکا دانسته‌اند.

رویترز هم در خبری به این دیدار پرداخت و در این خصوص نوشت: عمان در تلاش است تا تنش میان ایران و‌ آمریکا را کاهش دهد. یوسف بن علوی در راستای کاهش تنش‌ها به تهران سفر کرده است و به دیدار محودجواد ظریف رفته است.

یورو نیوز هم هدف سفر این مقام عمانی را به ایران کاهش تنش‌های حاضر دانست.

تایمز آو عمان نیز در خبرهای خود دیدار یوسف بن علوی و محمد جواد ظریف را پوشش داد. این خبرگزاری محورهای این دیدار را توسعه روابط دوجانبه و تلاش برای گسترش صلح و امنیت در تنگه هرمز عنوان کرد.

ینی شفق نیز رسانه مهم دیگری بود که در اخبار امروز خود به سفر یوسف بن علوی به ایران پرداخت. در این خبر می‌خوانیم: نخست وزیر عمان با محمدجواد ظریف در تهران دیدار کرد. این دیدار در شرایطی رخ داده است که تنش در خلیج فارس به بالاترین حد خود رسیده است.

دویچه وله هم به سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران پرداخت و هدف این سفر را بحث پیرامون نفتکش‌های توقیفی و آرام کردن تنش‌ها دانست.

بی‌بی سی نیز در اخبار دیروز خود به دیدار وزرای امور خارجه ایران و عمان پرداخت.

الجزیره نیز رسانه دیگری بود که خبر سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران را منتشر کرد. در این خبر آمده است. یوسف بن علوی وارد ایران شد و با محمد جواد ظریف در مورد مسائل و روابط دو جانبه و مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کرد.

الشرق‌الاوسط، هم به این دیدار پرداخت و هدف این سفر را آرام کردن تنش‌ها و بحث در خصوص نفتکش‌های توقیفی دانست.

رسانه‌هایی مانند المنار، خبرگزاری فرانسه، مالای میل، تایمز آو ایندیا نیز در اخبار امروز خود به دیدار مقام‌های ایرانی و عمان پرداختند.