سیدمحمد میرزامحمدزاده

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه حوالی ساعت 23 شب با انتشار پستی در حساب اینستاگرامی خود ضمن تبریک روز مادر و روز زن عنوان کرد از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در 67 ماه گذشته سپاسگزار است؛ درواقع او با این پیام چند جمله‌ای از سمت خود استعفا کرد تا لرزه بر اندام دستگاه دیپلماسی ایران اندازد. دقایقی پس‌ازاین پست سیل واکنش‌های داخلی و خارجی در مورد استعفای ظریف، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را در برگرفته؛ از ناراحتی جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی، آمریکایی روزنامه واشنگتن‌پست گرفته تا خوشحالی برخی چهره‌های داخلی ازجمله وحید یامین‌پور، رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد تهران شرق و مدرس دانشگاه امام صادق، طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها این استعفا را پوشش ‌دادند. خواندن برخی توئیت‌های فعالان سیاسی و خبرنگاران در ارتباط با استعفای محمدجواد ظریف خالی از لطف نیست.

بنیامین نتانیاهو هم ضمن ابراز خرسندی از استعفای ظریف با بهره‌کشی انتخاباتی از این اتفاق در توئیتر خود نوشت: ظریف رفت. از دست او راحت شدیم. تا زمانی که من اینجا هستم (نخست‌وزیر باقی بمانم) ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتر خود نوشت: ما از استعفای محمدجواد ظریف باخبر شدیم. باید ببینیم این استعفا پذیرفته می‌شود یا خیر. در هر صورت او و حسن روحانی صرفاً مردان ویترین رژیم ایران هستند. ما می‌دانیم که رهبر ایران تمام تصمیمات نهایی را می‌گیرد. سیاست ما تغییر نکرده و این رژیم باید همچون یک کشور عادی برخورد کند و به مردم خود احترام بگذارد.

نفیسه کوهنورد خبرنگار بخش فارسی بی‌بی‌سی حاضر در اربیل عراق نیز نوشت: همه این اتفاقات در یک روز افتادند: جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفایش را نوشت، بشار اسد با رهبر ایران و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه، دیدار کرد، بریتانیا قصد تروریستی اعلام کردن حزب‌الله را دارد... کمی به ما فرصت دهید.

دنی دنون، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد، نیز نوشت: تنها مردمی که در دنیا دلشان برای ظریف تنگ می‌شود، کسی که استاد حقوق بشر تصور می‌شود، حسن نصرالله حزب الله، بشار اسد سوریه و اسماعیل هنیه حماس هستند؛ همه ما به خاطر می‌سپاریم که آن‌ها در کدام سوی تاریخ قرار گرفتند.

جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن‌پست نوشت: من دلایل شخصی بسیاری دارم که همچون سایر تحلیلگرانی که در روزهای آینده سخن می‌گویند از ظریف خوشم نیاید، اما نگران هستم که غیبت او از صحنه کنونی عصر تنش‌های بین ایران و آمریکا ممکن است چه عواقبی به دنبال داشته باشد.

فرناز فصیحی معاون بخش اخبار آفریقا و خاورمیانه روزنامه وال استریت ژورنال صبح سه‌شنبه در توئیتر خود نوشت: آخرین اخبار از استعفای ظریف، خروش وحشت! 1. روحانی تیمی را به خانه ظریف فرستاده تا او را ترغیب به ماندن کنند. 2. بازار سهام ایران دو هزار واحد در ساعات آغازین بازار سقوط کرد. 3. دیپلمات‌های ایرانی تهدید به استعفا کردند. 4. 150 نماینده نامه‌ای به روحانی نوشتند که استعفا را نپذیرد.

معاون بخش اخبار آفریقا و خاورمیانه وال استریت ژورنال: آخرین اخبار از استعفای ظریف، خروش وحشت! 1. روحانی تیمی را به خانه ظریف فرستاده تا او را ترغیب به ماندن کنند. 2. بازار سهام ایران دو هزار واحد در ساعات آغازین بازار سقوط کرد. 3.دیپلمات‌های ایرانی تهدید به استعفا کردند

فیروز نادری، معاون پیشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش‌رانش جت در ناسا و مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی، نیز در توئیتر خود نوشت: استعفا؟

بنیامین نتانیاهو هم ضمن ابراز خرسندی از استعفای ظریف با بهره‌برداری انتخاباتی از این اتفاق در توئیتر خود نوشت: ظریف رفت. از دست او راحت شدیم. تا زمانی که من اینجا هستم (نخست‌وزیر باقی بمانم) ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

نرگس مرتضوی، تحلیلگر روزنامه آمریکایی ایندیپندنت، ضمن بازنشر توئیت زهرا طباخی، روزنامه‌نگار وطن امروز که در توئیتر خود نوشته بود: در را پشت سرت ببند یانکی نایاکی! بری دیگه برنگردی! نوشت: تندروها در داخل ایران خرسند شدند.

مدیا بنجامین، همان خانمی که در جریان سخنرانی ضد ایرانی، برایان هوک، نماینده ویژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، فریادهای صلح با ایران را برآورد و گروهی از صلح‌طلبان آمریکایی را تشکیل داده بود، ساعاتی قبل از استعفای ظریف با وی دیدار داشت و در توئیترش از دیدگاه‌های مثبت وی سخن گفته بود. 

او در توئیتر خود ضمن اظهار تعجب از این اتفاق نوشت: خیلی وحشتناک است که جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفا کرد. هیأت ما تازه با او دیدار داشت و از تعهد و هوشمندی او به وجد آمده بودیم. این خبری بد برای ایران و جهان است.

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری نیز در توئیتر خود در واکنش به استعفای ظریف ضمن یادآوری ماجرای دختری که پس از اجرای برجام از ظریف بابت بهبود روابط خارجی و تسهیل شرایط تأمین داروی بیماری‌های خاص نوشت: مژگان عزیز، نفس‌نفس‌زنان گفت: آقای ظریف...می‌خواستم بگم...کار شما برای من و سایر بیمارها مثل رساندن اکسیژن بود. کپسول اکسیژن او افتاد. گریستی و آن را بدستش دادی. مژگان امروز پیش خداست. ولی ایران و ایرانیان هستند و به تو خیلی احتیاج دارند آقای ظریف.

پیام حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور را می‌توان متمایزترین پیام در بین توئیت‌ها دانست، چراکه تقریباً بنیان تمام حدس و گمان‌ها در مورد استعفای ظریف را تقویت کرد. او با انتشار عکسی از رئیس‌جمهور در کنار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی نوشت: امان از ناهماهنگی‌ها. و در پایان باید از توئیت تندروهای ایران یاد کرد، وحید یامین پور فعال اصولگرا و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد که بسیار از ماجرای استعفای ظریف خرسند بود در حساب توئیتری خود نوشت: از هواپیمای در حال سقوط دولت بیرون پریدن اسمش شجاعت نیست چترباز قهرمان! بی‌اعتبار بودنت را دیر فهمیدی...