بازیگر مرموز اسفند

یدالله طاهرنژاد، سیاستمدار اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی کارگزاران می‌گوید «طیف سیاسی منتسب به احمدی‌نژاد این ظرفیت را دارد که جریان سومی را ایجاد کند چون همچنان برای احمدی‌نژاد سرمایه اجتماعی قابل‌تصور هست و این سرمایه اجتماعی در حدی است که می‌تواند در انتخابات ظهور و بروز داشته باشد.» اما از سوی دیگر در حالی که هفت ماه به انتخابات اسفند مانده، تکاپوی انتخاباتی در میان بهاری‌ها، به آن اندازه‌ای که در دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود دارد، دیده نمی‌شود و هنوز کسی نمی‌داند نقشه احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس یازدهم چیست؛ این بازیگر مرموز تاکتیک‌های خاص خودش را دارد.

محبوبه ولی

اصلاح‌طلبان مشغول این مناقشه هستند که انتخابات اسفند را تحریم بکنند یا نکنند، اصولگرایان هم چراغ به دست در جستجوی وحدت و درگیر دعوا بر سر «صالح مقبول» یا «اصلح غیرمقبول». محمد خاتمی مکرر هشدار به عدم مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو می‌دهد و آیت‌الله مصباح به عنوان پدر معنوی پایداری‌ها، سعی می‌کند میانه فرزندان سیاسی خود با دیگر اصولگراها را برای انتخابات اسفند گرم کند. 

محمدباقر قالیباف فراخوان ویدئویی به جوانان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم می‌دهد و علی مطهری آب پاکی بر دست دوستان اصلاح‌طلبان خود می‌ریزد و می‌گوید که «شورای نگهبان با افکار آقای جنتی کار می‌کند و چاره‌ای در مورد رد صلاحیت‌ها نیست.»

در این هنگامه انتخاباتی و تکاپوی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی برای حضور در بهارستان، محمود احمدی‌نژاد چهره‌ای است که با نیویورک تایمز مصاحبه می‌کند و حرفهایی می‌زند که شورای سردبیری نیویورک تایمز درباره آن یادداشت می‌نویسد و می‌گوید که «حرف‌های احمدی‌نژاد و اشتراک نظرش با ترامپ را فقط یک نویسنده ژانر علمی تخیلی می‌توانست پیش‌بینی کند!»

رئیس جمهور سابق ایران که در این مقطع از تب و تاب انتخاباتی علی‌الظاهر می‌خواهد نشان دهد که اعتنایی به این تنور داغ ندارد، به نیویورک تایمز گفته است که «ایران باید مستقیم با ترامپ وارد گفتگو شود، ترامپ تاجر است و مرد عمل است و ما نیازمند یک گفتگوی اساسی در همه زمینه‌ها هستیم» و چه و چه ...

حرف‌هایی که بیش از هر کسی انتظار شنیدنش را از یک اصلاح‌طلب دو آتشه داریم اما از زبان احمدی‌نژاد گفته شده است؛ حرفهایی که قطعا به مذاق بسیاری خوش خواهد آمد و قطعا به همین دلیل است که کسی مانند حسن بیادی، سیاستمدار اصولگرا با تاکید بر رأی بالای احمدی‌نژاد می‌گوید که «بعید نیست حتی اصلاح‌طلبان هم به او رأی بدهند.»

این شیوه احمدی‌نژاد است؛ یعنی در شرایطی که جریان‌ها و چهره‌های سیاسی مشغول تدارک برای رقابت در انتخابات هستند، او در جستجوی جهت وزش باد است تا با یک مصاحبه جنجالی یا یک تصمیم غیرقابل پیش‌بینی سوار بر موج آن باد شود و نگاه‌ها و احتمالا رأی‌ها را به سوی خود جلب کند. 

تشنگی خبری رسانه‌ها و محافل سیاسی

در عین حال تصمیم انتخاباتی او مبهم و مرموز است. هیچ خبر یا واکنش رسمی از او و جریان منتسب به او درباره انتخابات مجلس یازدهم به گوش نمی‌رسد اما این به معنی آن نیست که احمدی‌نژاد و جریان نزدیک به او یعنی بهاری‌ها در پی کرسی‌های پارلمان نیستند چراکه تجربه نشان داده احمدی‌نژاد از هر ظرفیتی برای زنده ماندن در فضای سیاسی کشور استفاده می‌کند؛ چنانکه در زمان ریاست جمهوری‌اش مخالف مجمع تشخیص و در پی تضعیف و حتی حذف آن بود اما بعد عضویت در این مجمع را پذیرفت.

حالا هم رسانه‌ها و محافل سیاسی کنجکاوانه در پی آنند که بدانند نقشه احمدی‌نژاد برای انتخابات اسفند چیست. این عطش خبری باعث شد تا هفته گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شود مبنی بر اینکه در نشست هفتگی دفتر احمدی‌نژاد تصمیم بر این شده که جریان احمدی‌نژاد با دو لیست «زنده بار بهار» و «مهر عدالت» در انتخابات مجلس یازدهم در تهران حضور پیدا کند. این خبر می‌افزود که سرلیست «زنده بار بهار»، بهمن شریف زاده و سرلیست «مهر عدالت» عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار دولت احمدی‌نژاد خواهد بود.  

عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار دولت احمدی‌نژاد بود و بهمن شریف زاده نیز روحانی نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رئیس ستاد انتخاباتی «زنده بار بهار» بود. او در زمان فعالیتش در موسسه مطبوعاتی ایران در دوران محمود احمدی‌نژاد کتابی با عنوان «گفتمان بهار» با تیراژ دو هزار نسخه چاپ کرد که دربرگیرنده سخنرانی‌های اسفندیار رحیم مشایی بود. 

بهمن شریف‌زاده هفته گذشته بعد از انتشار خبر مربوط به دو لیست احمدی‌نژادی‌ها، بلافاصله آن را تکذیب کرد و گفت که این خبر مربوط به شش سال پیش است و برخی دوباره آن را منتشر کرده‌اند. او افزوده بود که «هنوز هیچ تصمیمی درباره حضور در انتخابات مجلس یازدهم گرفته نشده است و آقای احمدی‌نژاد فعلا تصمیمی برای حضور در انتخابات مجلس ندارند.»

عضو شورای مرکزی کارگزاران می‌گوید: شناخت افراد منتسب به احمدی‌نژاد برای شورای نگهبان ساده نیست، چون این جریان تشکیلاتی عمل نمی‌کند؛ برای همین می‌تواند از چهره‌های گمنام خود حمایت کرده و آنها را بالا بیاورد

بهاری‌ها و چالش شورای نگهبان

همزمان که گمانه‌زنی‌ها درباره چگونگی ورود جریان بهار به انتخابات مجلس صورت می‌گیرد، برخی دیگر از مهمترین چالش پیش پای طیف احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات اسفند سخن می‌گویند؛ چالشی به نام «شورای نگهبان»

این شورا پیش‌تر در جریان انتخابات ریاست جمهوری با رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد و برخی دیگر از نزدیکان وی نشان داد که به او میدان عرض اندام نخواهد داد و حالا برخی با اشاره به این سابقه، پیش بینی میکنند که شاید احمدی‌نژادی‌ها اصلا لیستی ارائه دهند تا بتوانند چهره‌های مورد حمایت خود را بی سر و صدا راهی مجلس کنند که در این صورت کار برای شورای نگهبان سخت خواهد شد.

یدالله طاهرنژاد در این باره به ایسنا گفته است: «شناخت افراد منتسب به احمدی‌نژاد برای شورای نگهبان ساده نیست، چون این جریان تشکیلاتی عمل نمی‌کند؛ برای همین می‌تواند از چهره‌های گمنام خود حمایت کرده و آنها را بالا بیاورد. با فرض اینکه آنها هم شناخته شوند، شورای نگهبان هنوز واکنشی نشان نداده که آنها را ردصلاحیت می‌کند.»

بازارگرم‌کن انتخابات

برخی دیگر نیز مطرح می‌کنند که با توجه به خطر مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات اسفند ماه، هیچ بعید نیست به شورای نگهبان حکم شود که به اندازه گذشته به یاران احمدی‌نژاد سخت نگیرد تا تنور انتخابات را گرم کنند.

حتی برخی دیگر مطرح می‌کنند که محمدرضا باهنر که صحنه‌گردانی انتخابات از سوی جریان اصولگرا را به عهده گرفته، مشغول سوق دادند احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات است تا از طریق او بازار سرد انتخابات را داغ کرده و بهره‌برداری‌های مورد نظر خود و جریان خود را از حضور طیف منسوب به احمدی‌نژاد  داشته باشد. 

اینکه چنین گمان‌هایی درست باشد یا نه یا اینکه شخص احمدی‌نژاد قصد شرکت در انتخابات مجلس را دارد یا خیر برای دیگران هنوز مبهم است چراکه احمدی‌نژاد و نزدیکانش چراغ خاموش مشغول برنامه‌ریزی برای انتخابات هستند؛ هرچند که بعید به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد وسوسه ریاست جمهوری 1400 را به هوای ریاست مجلس رها کند. اما به هر روی آنچه که اغلب چهره‌های سیاسی درباره آن متفق‌القول هستند این است که این طیف قصد حضور در انتخابات اسفند را دارد. 

همه چیز بستگی به فضا و معادلات سیاسی زمان انتخابات دارد

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در این باره می‌گوید: «به نظر می‌رسد که جریان موسوم به بهاری‌ها نیز قصد حضور در صحنه رقابت را دارند اما اینکه با چه کسی و با چه گفتمانی حضور پیدا می‌کنند، هنوز خیلی ظهور و بروز پیدا نکرده است و اقبال به آنها نیز بستگی به این دارد که چه نامزدهایی را معرفی کنند و با چه گفتمانی در انتخابات حاضر شوند.»

طاهر‌نژاد، عضو شورای مرکزی کارگزاران نیز در این ارتباط گفته است: «رفتار این جریان خیلی قابل پیش‌بینی نیست، اما آنها می‌توانند از مسائلی که به مذاق جامعه خوش می آید و مخاطب جذب می‌کند مثل مبارزه با فساد و رانت استفاده کنند. اگر امروز زمان انتخابات باشد، این جریان می‌تواند حضور نسبتا ملموسی داشته باشد و ممکن است بتواند تعداد کرسی‌های مجلس را بدست آورد، اما این مسائل به فضای زمان انتخابات و معادلات سیاسی تا آن زمان بستگی دارد.»

برخی معتقدند که با توجه به خطر مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات اسفند ماه، هیچ بعید نیست به شورای نگهبان حکم شود که به اندازه گذشته به یاران احمدی‌نژاد سخت نگیرد تا تنور انتخابات را گرم کنند

هر دو طرف اصولگرا و اصلاح‌طلب نگران هستند که با عبور جامعه از اصولگرا و اصلاح‌طلب و فضای ایجاد شده برای یک جریان تازه، احمدی‌نژاد به صحنه سیاست بازگردد. آنها بیم آن را دارد که رئیس جمهور سابق ایران با سابقه‌ای که در رویکردهای پوپولیستی دارد از این فضا استفاده کند و کرسی‌هایی را در بهارستان به ویژه از سوی شهرهای کوچک به دست آورد و مقدمات بازگشت به پاستور را فراهم کند؛ حتی به این قیمت که علی رغم تاکید رهبری بر «سم بودن مذاکره با آمریکا»، سخن از مذاکره با شخص ترامپ بگوید.