مردم یونان برای نخستین‌بار پس از اتمام بحران بدهی‌ها به پای صندوق رای می‌روند؛ اما این انتخابات زودهنگام حاصل پس لرزه‌های برنامه ریاضت اقتصادی این بحران است. این انتخابات اولین رای‌گیری پس از خروج یونان از بحران بدهی‌ها در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

نزدیک به ۹,۸ میلیون شهروند یونانی برای انتخاب ۳۰۰ نماینده مجلس از نوزده حزب این کشور، امروز به پای صندوق رای می روند. این ششمین انتخابات در ۱۰ سال گذشته است. 

الکسیس سیپراس، نخست وزیر ۴۴ ساله یونان در روز ۲۶ مه (۵ خرداد ماه) پس از شکست بزرگ حزب خود، سیریزا، در انتخابات پارلمان اروپا، دستور برگزاری انتخابات پیش از موعد را صادر کرد.

سیریزا در انتخابات پارلمان اروپا ۱۰ درصد کمتر از حزب محافظه‌کار دموکراسی نو رای کسب کرد. حزب رقیب سیریزا در انتخابات محلی نیز توانست کرسی‌های بیشتری را نسبت به حزب حاکم از آن خود کند.

یونانی‌ها در این انتخابات با دو گزینه رو به‌ رو هستند، انتخاب نخست‌وزیر چپ، الکسیس سیپراس، برای بار دوم، یا حمایت از کیریاکو میتسوتاکیس، رهبر حزب دموکراسی نو که حزبی دست راستی است.

سیپراس شش سال پیش با سیاست‌های مخالف ریاضت اقتصادی به قدرت رسید. حزب سیریزا در ژانویه سال ۲۰۱۵ توانست بیشترین درصد آراء را به خود اختصاص دهد و نهایتاً در ائتلاف با حزب راست افراطی «یونان مستقل» کابینه دولت به رهبری الکسیس سیپراس تشکیل شد. اما سیپراس پس از شش ماه در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ مجبور شد تحت فشار اروپا و مخالفان دولت یک همه‌پرسی در خصوص سیاست‌های ریاضتی اتحادیه اروپا برگزار کند.

تحلیلگران دلیل شکست حزب سیپراس در انتخابات پارلمان اروپا در سال 2016 را رویگردانی طبقه متوسط یونان از این حزب می‌دانند. طبقه متوسط یونان در دوران رکود و اجرای سیاست‌های اقتصادی فشارهای زیادی را تحمل کرده است.

نظرسنجی‌های اخیر از یک پیروزی بزرگ برای محافظه‌کاران حکایت دارد. کیریاکو میتسوتاکیس رقیب محافظه‌کار سیپراس و رهبر حزب دموکراسی نو با وعده کاهش مالیات و افزایش امنیت برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی توانست رای زیادی در انتخابات اخیر پارلمان اروپا به‌ دست آورد.

به‌نظر می‌رسد در انتخابات پیش‌رو نیز حزب دموکراسی نو کماکان با همین مواضع سیاسی بتواند از امتیاز مشارکت پایین یونانی‌ها و ضعف حزب سیریزا استفاده کند. احتمالا در این انتخابات، حزب دموکراسی نو با کسب ۹ تا ۱۲ درصد رای بیشتر بتواند پیروز شود؛ ۱۵۱ کرسی در پارلمان را بدست آورد.

پس از عبور یونان از بحران بدهی در سال 2018، برگزاری این انتخابات اتفاقی جدید در عرصه سیاسی یونان به‌شمار می‌رود.