کشورهای روسیه، هندوستان و فیلیپین، آزادی خدمه روسی، هندی و فیلیپینی این کشتی را از ایران خواستار شدند.

در پی توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی، یک مقام سفارت روسیه در ایران مدعی شد که سه شهروند روسی در نفت‌کش انگلیسی توقیف‌شده از سوی ایران حضور دارند و درباره آن‌ها با ایران در ارتباط هستند.

یکی از اعضای سفارت روسیه در ایران گفت: سه شهروند روسی، دو کمک ‌مکانیک و یک تعمیرکار برق در این نفت‌کش حضور دارند. طبق گفته طرف ایرانی، در حال حاضر تمام 23 نفر اعضای کادر این نفت‌کش، روی عرشه این کشتی توقیف‌شده هستند تا زمانی که روندهای مربوطه پایان یابند.

این منبع مطلع افزود: سفارت تاکنون نتوانسته است با این شهروندان ارتباط برقرار کند؛ اگرچه درباره این مسئله با طرف ایرانی در ارتباط هستیم.

وزارت خارجه فیلیپین و سخنگوی وزارت خارجه هندوستان نیز در بیانیه‌های جداگانه درباره توقیف روز جمعه یک نفتکش انگلیسی توسط ایران بیانیه صادر کرده و آزادی خدمه فیلیپینی و هندی این کشتی را خواستار شدند.

وزارت خارجه فیلیپین اعلام کرد که یکی از ۲۳ خدمه این نفتکش توقیف شده انگلیس، شهروند فیلیپین است.

در بیانیه وزارت خارجه فیلیپین آمده است: «فِرِد سانتوس سفیر (فیلیپین در ایران) در حال ارتباط گرفتن با مقام‌های ایرانی است تا درباره سلامت و آزادی ملوان فیلیپینی اطمینان حاصل شود.»

سخنگوی وزارت خارجه هند هم از تماس‌های دهلی نو با مقام‌های تهران برای اطلاع از وضعیت خدمه هندی نفتکش توقیف شده انگلیس خبر داد.

در بیانیه این مقام هندی آمده است: «ما در حال کسب جزئیات بیشتر در خصوص این سانحه هستیم. سفارت ما با حکومت ایران در ارتباط است تا از آزادی سریع شهروندان هندی اطمینان حاصل شود». گفتنی است روز جمعه 28 تیر 1398، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

گفته می‌شود که ۱۸ نفر از خدمه نفتکش انگلیسی توقیف شده، تبعه هند، سه تن تبعه روسیه و یک نفر اهل کشور لتونی هستند.