فوربس در گزارشی اینستکس را راهی برای دور زدن تحریم‌ها دانست و نوشت: اگر کشورهای دیگر مانند چین و روسیه به اینستکس ملحق شوند و اینستکس بتواند امکان تجارت نفت را فراهم کند، در این حالت آمریکا در اعمال فشار بر ایران تنها خواهد شد. 

به گزارش ایلنا به نقل از فوربس، راه‌اندازی اینستکس راهی برای اروپاست تا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزند.  اینستکس به احتمال زیاد تجارت توسط شرکت‌های کوچک‌تر بویژه تولیدات مرتبط با مواد غذایی و دارو را تسهیل خواهد کرد. دولت‌های اروپایی برای تشویق شرکت‌ها در استفاده از اینستکس در تجارت با ایران راهکارهایی را پیدا کرده‌اند.  اینستکس از سوی دولت‌های آلمان، انگلیس و فرانسه حمایت می‌شود. آمریکا فشار به شرکت‌هایی که دولت‌هایشان از اینستکس حمایت می‌کنند را کاری سخت می‌داند.  

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که سپر دیپلماتیکی که این دولت‌های اروپایی برای حفاظت از شرکت‌هایش در برابر آمریکا ایجاد کرده است، چقدر موثر خواهد بود. واشنگتن هنوز به اعلام اجرایی شدن اینستکس واکنش نشان نداده است اما کاخ سفید می‌تواند این سرپیچی اروپا را به عنوان یک اقدام غیردوستانه تلقی کند. 

این سوال وجود دارد که آیا آمریکا می‌تواند دیگر کشورها را به پیروی از سیاست‌های خود متقاعد سازد در حالیکه آن کشورها اساساً با موضع کاخ سفید در مورد برجام موافق نیستند؟ این حقیقت که به رغم اعمال دوباره تحریم های علیه ایران توسط آمریکا، اینستکس عملیاتی شده است، نشان می‌دهد حمایت اندکی در میان اروپایی‌ها از دشمنی واشنگتن علیه ایران وجود دارد. اگر کشورهای دیگر مانند چین و روسیه به اینستکس ملحق شوند و اینستکس بتواند امکان تجارت نفت را فراهم کند، در این حالت آمریکا در اعمال فشار بر ایران تنها خواهد شد.