نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اعلام مخالفت شدید از واگذاری موضوع پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کاریابی‌ها گفت: برخلاف رویه کشورهای دیگر، هیچ‌گونه بسته حمایتی از نیروی بیکار شده در کشور پیش‌بینی نشده و هر روز شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری که حق قانونی کارگران است، سخت‌تر می‌شود.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متأسفانه اخیراً زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کاریابی‌ها را می‌شنویم در حالی که وزارت کار به جای این کار باید به وظایف قانونی خود عمل کند و فکر دیگری برای رونق کاریابی‌ها بکند.

وی افزود: تشکل‌های کارگری با این مساله که معاونت روابط کار قصد دارد مقرری بیمه بیکاری را به بخش خصوصی واگذار کند به شدت مخالفند و در صورتی که عملی شود به دیوان عدالت اداری گزارش و شکایت خواهند کرد.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه پرداخت مقرری بیمه بیکاری منت گذاشتن بر سر کارگر نیست، گفت: برخی تصور می‌کنند مقرری بیمه بیکاری منتی است که وزارت کار و دولت سر کارگران می‌گذارند درحالی که این‌طور نیست. کارگران درصدی از حق بیمه‌ای که ماهانه به تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند به عنوان مقرری بیمه بیکاری در شرایط خاص ذخیره می‌کنند و چنانچه بدون میل و اراده بیکار یا از کار اخراج شدند از آن محل به عنوان مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه وزارت کار باید به وظایف عمومی و قانونی خود عمل کند، ادامه داد: برخلاف کشورهای دیگر، متأسفانه هیچ بسته حمایتی برای جامعه بیکار کشورمان پیش‌بینی نشده و کارگرانی که بدون اختیار از کار بیکار می‌شوند باید سختی زیادی بکشند تا بتوانند از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

به گفته چمنی، در شرایطی که آمار بیکاران کشور افزایش می‌یابد و کارگران زیادی به دلیل شرایط اقتصادی تعدیل یا اخراج می‌شوند، سخت کردن روند دریافت بیمه بیکاری و اعلام بهره‌مندی ۲۰۰هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری در کل کشور به هیچ وجه خوب نیست.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تاکید کرد: روزبه‌روز پروسه پرداخت بیمه بیکاری را سخت‌تر می‌کنیم و تعداد کارگرانی که باید تحت پوشش قرار بگیرند کاهش می‌دهیم بی‌آنکه بدانیم کارگری که از کار بیکار شده نان‌آور یک خانواده است و اگر مستأجر هم باشد شرایط زندگی او سخت و دشوارتر خواهد بود و در این جریان باید مبلغی هم به کاریابی بدهد تا برای گرفتن مقرری بیمه بیکاری او اقدام کند.