کارگران شهرداری طبس دو ماه مزد طلبکارند

کارگران خدماتی شاغل در شهرداری طبس هنوز دستمزد اسفند ماه سال گذشته خود را به همراه حقوق فروردین ماه سال جاری دریافت نکرده‌اند.

به گزارش ایلنا، این کارگران که به صورت قراردادی تحت مسئولیت پیمانکار در بخش خدماتی شهرداری طبس مشغول کار هستند، اظهار داشتند: مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد ما کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی در شهرداری است.

این کارگران تصریح کردند: در گذشته جدا از موضوع به تاخیر افتادن مطالبات مزدی، حق بیمه کارگران نیز به موقع به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شد اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده و حق بیمه کارگران تقریبا در موعد مقرر پرداخت می‌شود.

این عده گفتند: در منطقه‌ای محروم و با شرایط سخت، مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستیم اما دولت و مسئولان هیچ فکری به حال ما نمی‌کنند و مسئولان شهری طبس ماه‌هاست که می‌گویند برای پرداخت دستمزد کارگران بودجه نداریم.

مجید بهارستانی، شهردار طبس در مورد کمبود بودجه در شهرداری گفت: منابع مالی کافی برای تامین هزینه‌های شهرداری نداریم و با وجود دارا بودن منابع متعدد معدنی، عایدی ناچیزی از این منابع دریافت می‌کنیم.

به گفته وی، منابع مالی شهرداری از طرق محل ارزش افزوده تامین می‌شود اما مبلغ ارزش افزوده‌ای که به شهرداری طبس داده می‌شود، نسبت به هزینه‌ها بسیار کم است.

    

تعویق سه ماه از مطالبات کارگران معدن «ملچ آرام»

کارگران معدن زغال سنگ «ملچ آرام» از پرداخت نشدن سه ماه از دستمزد سال‌های ۹۷ و ۹۸ خود خبر می‌دهند.

این کارگران به ایلنا گفتند: علاوه بر تعویق سه ماه دستمزد مربوط به بهمن و اسفند سال ۹۷ و فروردین ماه سال جاری، حق بیمه ۸۷ کارگر این واحد معدنی با تاخیر چند ماهه به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و به تبع آن دفترچه‌های درمانی کارگران در برخی از ماه‌های سال فاقد اعتبار است.

به گفته یکی از کارگران، این کارگران آخرین حقوقی که دریافت کرده‌اند معادل یک ماه حقوق مربوط به دی ماه سال ۹۷ بوده که بیستم فروردین ماه سال جاری با تاخیر حدود سه ماهه پرداخت شده است. در عین حال کارفرمای این واحد معدنی به کارگران وعده پرداخت مابقی دستمزد را تا پایان سال گذشته داده بود که هنوز عملی نشده است.

طبق اظهارات این کارگر، کارگران همچنین شش ماه معوقات بیمه‌ای پرداخت نشده دارند که سه ماه آن مربوط به سال ۹۶ و سه ماه دیگر آن مربوط به سال ۹۷ می‌شود. در سال جاری هم حق بیمه کارگران هنوز واریز نشده است.

به گفته وی، بدهی کارفرمای اصلی به پیمانکار معدن زغال سنگ ملچ آرام باعث شده علاوه بر دستمزد، مسأله پرداخت حق بیمه‌ کارگران نیز با مشکل مواجه شود.

    

نرخ بیکاری 12.2درصدی استان تهران در سال ۹۷

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: تعداد افراد بیکار در استان تهران در سال گذشته ۵۶۴هزار و ۶۹۵ نفر و افراد شاغل ۴ میلیون و ۴۸هزار و ۳۲۴ نفر بوده است.

به گزارش مهر، مسعود افشین اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ جمعیت استان تهران ۱۳میلیون و ۶۳۶هزار نفر بوده که از این تعداد سن کار ۱۱میلیون و ۵۹۱هزار و ۹۷۷ نفر (جمعیت بالای ۱۰ سال) اعلام شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران افزود: براساس آمارها ۴میلیون و ۶۱۳هزار و ۱۹ نفر جمعیت فعال (۳۹.۸درصد) و ۶میلیون و ۹۷۸هزار و ۹۵۸ نفر جمعیت غیرفعال (۶۰.۲درصد) بوده‌اند که جمعیت غیرفعال را افراد محصل و خانم‌های خانه‌دار و افرادی که درآمد بدون کار دارند، تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: تعداد افراد بیکار در استان تهران در سال گذشته ۵۶۴ هزار و ۶۹۵ نفر (۱۲.۲درصد) و افراد شاغل ۴ میلیون و ۴۸ هزار و ۳۲۴ نفر (۸۷.۸درصد) بوده و نرخ بیکاری استان تهران در سال قبل در مناطق شهری ۱۲.۶درصد و در مناطق روستایی ۷.۲درصد اعلام شده است.