تجمع دوباره کارگران روغن جهان مقابل استانداری زنجان

صبح روز پنجشنبه (۲۵ بهمن ماه)، کارگران روغن نباتی جهان در پی محقق نشدن خواسته‌های خود مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

یکی از کارگران این مجموعه به ایلنا گفت: مشکلات روغن نباتی جهان به قوت خود باقی است و کارفرما هیچ اقدام مثبتی برای ادامه روند تولید به‌رغم مهیا بودن شرایط آن صورت نداده است. در عین حال او عقیده دارد که منابع مالی کافی برای تهیه مواد اولیه تولید در این واحد وجود ندارد. وی افزود: یک سال است همه مسئولان وعده پیگیری می‌دهند اما عمل نمی‌کنند. ۵ ماه معوقات حقوقی، مشکلات بیمه کارگران که ماه‌ها پرداخت آن به تاخیر افتاده و تامین مواد اولیه همچنان گریبان‌گیر این مجموعه است. یکی دیگر از کارگران اظهار کرد: قرار بود مسئولان استانی موضوع مطالبات مزدی‌مان را از طریق کارفرما پیگیری کنند و نتیجه را به اطلاع کارگران برسانند. کارگران می‌گویند: پیگیری نشدن مشکلات باعث شده هرچند وقت یک بار کارگران دست به اعتراض صنفی بزنند.

    


استاد دانشگاه:

گرفتار دور باطل تورم و فقر شده‌ایم

روند افزایشی تورم علاوه بر اثرگذاری بر شاخص‌های کلان اقتصادی همچنین روی وضعیت فقر طبقات مختلف و افزایش نابرابری‌ها اثر گذاشته است. در این باره یک اقتصاددان معتقد است که پدیده تورم باعث شده طبقات متوسط روزبه‌روز قدرت خرید کمتری داشته باشند و فقر طبقه متوسط رقم بخورد. کمیل طیبی، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند افزایشی تورم و تأثیر آن بر افزایش فقر در میان طبقات متوسط اظهار کرد: وجود انتظارات تورمی و همچنین افزایش سطح نقدینگی باعث بروز تورم شده که این مساله خود باعث شده است طبقات متوسط که عمدتاً اقشار حقوق‌بگیر جامعه هستند که درآمد ثابتی دارند روزبه‌روز قدرت خریدشان پایین بیاید و اصطلاحاً فقر طبقه متوسط را رقم بزنند. او وجود شرایط تورمی در ماه‌های گذشته را عاملی برای افزایش ضریب جینی ارزیابی کرد که در نهایت باعث افزایش سطح نابرابری‌ها و همچنین بالا رفتن خط فقر می‌شود. این استاد دانشگاه به نوسانات ارزی و عدم انجام سرمایه‌گذاری در صنایع مولد هم به عنوان بخشی از علل رکود نسبی در تولید اشاره کرد و ادامه داد: اصرار بر تثبیت قیمت‌ها در شرایطی که قیمت‌های واقعی چیز دیگری است، در واقع به منزله سرکوب قیمت است. ادامه این روند می‌تواند باعث ایجاد رکود در صنایع تولیدی و در نهایت تورم بیشتر شود. کمیلی به طرح‌هایی مانند طرح بسته‌های حمایتی هم اشاره کرد و گفت: دادن سبد کالا یا دیگر بسته‌های حمایتی در این شرایط مانند یک داروی آرام‌بخش است که نمی‌تواند چاره‌ای قطعی برای مساله فقر باشد و چه بسا باعث ایجاد رانت‌هایی هم بشود. واقعیت این است که تا زمانی که در حوزه فقر اصلاحات ساختاری انجام نشود نمی‌توان کاری از پیش برد.

    


فعالیت ۱۳۵۲ بنگاه‌ مشکل‌دار در کشور

مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار، با اشاره به فعالیت ۱۳۵۲ بنگاه مشکل‌دار در کشور براساس آمار ۹ ماه امسال، گفت: با حمایت موثر از ۱۳۵۷ بنگاه اقتصادی از ریزش ۳۰۴هزار شغل جلوگیری شد. کریم یاوری در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به به‌روزرسانی گزارش‌ها و اطلاعات وضعیت فعالیت بنگاه‌های اقتصادی اظهار داشت: در سال ۹۶ بنگاه‌های اقتصادی از محل رونق تولید برای تثبیت اشتغال و بهینه کردن خطوط تولید و ادامه فعالیت حدود بیش از ۱۸هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند. وی افزود: در سال ۹۷ نیز طرح رونق تولید برای واحدهای صنعتی و معدنی کوچک و متوسط در حال اجرا است. همچنین بنگاه‌هایی که نیاز به بازسازی و نوسازی داشته و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد به بالا دارند، مشمول دریافت تسهیلات می‌شوند که در سال ۹۷ تاکنون ۱۸۲۰ میلیارد تومان از محل اجرای طرح رونق تولید به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شده است. مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، با بیان اینکه در راستای صیانت از نیروی کار، پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها در ۹ ماهه سال جاری با حمایت موثر از ۱۳۵۷ بنگاه، موجبات تثبیت حدود ۳۰۴هزار شغل فراهم آمد، از فعالیت ۱۳۵۲ بنگاه مشکل‌دار در کشور خبرداد و گفت: مسائل مربوط به این واحدها را با جدیت رصد و پیگیری می‌کنیم و در جهت رفع مشکلات آنها برای پایداری تولید از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.