نگاهی به راه‌های کسب‌ درآمد در سفر

مسافرت که یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌هاست اغلب بسیار گران و پرهزینه است. سفر می‌تواند امکان تجربه‌ باورنکردنی‌ترین و خاطره‌انگیز‌ترین فعالیت‌ها را به‌‌وجود آورد. شاید بسیاری به سفر و تجربه‌های جدید علاقمند باشند اما با در نظر گرفتن جنبه‌های مالی از انجام آن منصرف شوند. اما اگر جزو افرادی به‌شمارمی‌آیید که با تمام وجود به دنبال ماجراجویی و سفر به نقاط مختلف جهان هستند، می‌توانید با بهره‌گیری از مطلب پیش‌رو، امکان سفر خود را فراهم کنید.

پگاه دهدار ،  راهنمای گردشگری 

آموزش زبان

زبان انگلیسی این روزها به یک زبان جهانی تبدیل شده است. اگر سطح زبان انگلیسی شما خوب است، می‌توانید با شرکت در آزمون‌های آنلاین و معتبر و یا کسب مدرک دانشگاهی یا کاربردی معتبر گواهینامه‌ی بین‌المللی تدریس زبان را دریافت کنید و به شرکت‌هایی که به مدرس انگلیسی در خارج از کشور نیاز دارند ملحق شوید. بسیاری از شرکت‌ها یا برنامه‌ها برای مدرس زبان موقت بلیت هواپیما، مسکن و یک حقوق قابل قبول را ارائه می‌دهند. برای شروع از منابع Google و Dave’s ESL Caf استفاده کنید.

شما حتی می‌توانید زبان مادری خود را به دیگران یاد دهید. برای انجام این کار در محلی که به آن سفر کرده‌اید باید شخص و یا اشخاصی را پیدا کنید که بخواهند زبان دیگری را یاد بگیرند. اگر کسی نبود قبل از سفر، انجمن‌های زیادی در برخی از کشورها وجود دارد و شما با ارسال درخواست و رزومه‌ خود می‌توانید بعد از رسیدن به مقصد به افرادی زبان مادری خود و یا زبانی که بر آن تسلط دارید را یاد دهید و مبلغی را دریافت کنید.

بازاریابی و فروش

شما می‌توانید صنایع‌دستی  کشور خود و یا لوازمی که با دستان خود می‌سازید را در مقصد و یا طول مسیر بفروشید. البته باید بازاریاب خوبی باشید تا مشتری‌های را به محصول خود جذب کرده و آن‌ها را به خرید کردن ترغیب کنید. همچنین می‌توانید اجناسی را از محل سفر خود خریداری کرده و نسبت به فروش آن‌ها به صورت آنلاین در کشور خود اقدام کنید.

کار کردن در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها

اگر به خرید و فروش علاقه ندارید در اقصی نقاط جهان هنل‌ها می‌توانند افرادی را به عنوان کارمند پاره وقت استخدام کنند. از جمله کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید می‌توان به کار در رستوران به عنوان پیشخدمت، مسئول رزرواسیون و ... اشاره کرد.

 کار در دنیای سینما

اگر به کشورهایی مانند هند سفر کنید می‌توانید با گرفتن نقشی کوتاه از یک فیلم و ایفای نقش پول خوبی در بیاورید. البته باید توسط دست‌اندرکاران فیلم مورد تایید قرار بگیرید. شرکت‌های فیلم‌سازی زیادی هستند که با فرستادن رزومه‌ خود می‌توانید نقشی را بگیرید و در حین سفر کردن در سینما نیز حضور داشته باشید.

کار در مزرعه 

بسیاری از باغداران با استخدام کارگرانی پاره وقت برای چیدن و جمع‌آوری محصولات خود پول خوبی می‌دهند. این کار در کشورهایی مانند استرالیا، آمریکا و کانادا رواج دارد.

شما می‌توانید در کنار لذت بردن از طبیعت میوه بچینید و گاهی نیز از آن‌ها بخورید و در نهایت دستمزد خوبی هم بگیرید.

WWOOF که سازمان جهانی پرورش مزارع ارگانیک است در بسیاری از کشورها به دنبال کارگر برای کار در مزارع ارگانیک می‌گردد. افرادی که به این گروه ملحق می‌شوند در ازای 4 تا 6 ساعت کار روزانه در مزرعه، غذا و محل اسکان در منزل خانواده‌های میزبان دریافت خواهند کرد. البته بقیه‌ روز را می‌توان به تفریح و گشت و گذار پرداخت و تنها هزینه‌های سفر را باید بپردازید. این برنامه‌ها گاهی تا 6 ماه ادامه خواهند داشت.

کار در کشتی کروز یا مسافربری

استخدام در کروزهای مسافرتی نیز می‌تواند امکان سفر به همراه کسب درآمد را بوجود آورد. کسانی که در استخدام این کشتی‌ها هستند اغلب با قراردادهای 6 ماهه ماهیانه تا 1800 دلار حقوق به همراه اتاق خواب و غذای مجانی دریافت خواهند کرد.

 پرستار کودک یا سالمند

یکی از کارهایی که می‌توان در طول سفر به دیگر کشورها از آن کسب درآمد داشته باشید پرستاری از کودک و سالمند خانواده‌هایی است که شاغل هستند. به‌علاوه برخی به دنبال کسانی هستند که در ازای خانه نشینی و مراقبت از کودکان جای خواب رایگان بگیرند.

خدمات داوطلبانه در خارج از کشور (VSO)

هدف چنین برنامه‌ای کاهش فقر در جهان است. سازمان‌هایی که مجری چنین برنامه‌هایی هستند معمولاً در بخش‌های حیات‌وحش و طبیعت، ارتباطات و جمع آوری کمک‌های مالی، جوامع و توسعه‌ اجتماعی، فعالیت‌های فنی و مهندسی، بهداشت، تجارت، آموزش و پرورش و غیره کار می‌کنند. این سازمان‌ها به دنبال داوطلبانی هستند که در صورت واجد شرایط بودن به ازای فعالیت در برنامه‌های داوطلبی هزینه‌ سفر، بیمه و هزینه‌ زندگی روزانه‌ دریافت کنند. به‌علاوه این سازمان‌ها برنامه‌های داوطلبی برای جوانانی که تجربه‌ کافی برای واجد شرایط بودن ندارند را نیز برگزار می‌کند. سازمان VSO و برنامه Peace Corps تنها سازمان‌هایی نیستند که نیروی کار داوطلب می‌گیرند. با کمی تحقیق و جست‌وجو می‌توانید سازمان‌های فراوانی را پیدا کنید که برگزارکننده‌ چنین برنامه‌هایی هستند.

 کار در تفریگاه‌ها

امکان پیدا کردن کار موقت در پیست‌های تفریحی نیز برای افراد خارجی می‌تواند راحت باشد. شما می‌توانید در مشاغلی مثل رسپشن و کار در رستوران استخدام شوید و کسب درآمد داشته باشید.

وبلاگ‌نویسی در سفر

اگر نویسنده و سفرنامه‌نویس خوبی هستید و وقت نوشتن هم دارید با ساخت یک وبلاگ و وارد کردن خاطرات و وقایع سفر خود می‌توانید کسب درآمد کنید. این شیوه در دنیای امروز توسط افراد زیادی حتی در کشور ایران نیز صورت می‌گیرد.

به طور مثال می‌توانید سفارش عکاسی تبلیغاتی بگیرید و یا حتی از طرفداران و حمایت‌کنندگان خود درخواست پول کنید تا به شما کمک کنند سفر کنید و خاطرات و تصاویر خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

کار کردن در فضای اینترنت به عنوان فریلنسر

اگر به کار در فضای اینترنت اعم از طراحی وب سایت، نویسندگی عکاسی و ... علاقه‌مند هستید می‌توانید با به همراه داشتن یک لپ‌تاپ و دسترسی به اینترنت درآمدزایی داشته باشید ‌و هرگاه زمان آزادی داشتید می‌توانید به کارهایتان رسیدگی کنید. یکی از مشاغلی که می‌توان در حین سفر و با تغییر مکان اقامت همچنان انجام داد فعالیت‌های فریلنس آنلاین است. به این ترتیب می‌توانید فارغ از محدودیت‌های استخدامی در طول سفر کسب درآمد داشته باشید. با سرچ در اینترنت می‌توانید بر اساس مهارت‌هایتان مشاغل آزاد آنلاین پیدا کنید تا مخارج سفرتان را تهیه کنید.

خانه داری، نگهداری از خانه

چه کسی دلش نمی‌خواهد در مکانی به‌ صورت مجانی اقامت کند؟ اگر چنین موقعیتی می‌خواهید به دنبال افرادی بگردید که خودشان به سفر رفته‌اند و می‌خواهند شخصی مطمئن از خانه و یا حیوانات خانگی آن‌ها نگهداری کند؛ این فرصت مناسبی برای شما خواهد بود که به طور رایگان در خانه‌ای اقامت کنید و یا حتی مبلغی نیز هم دریافت کنید. انجمن و وبسایت‌های زیادی هستند که با ثبت‌نام در آن‌ها می‌توانید با این افراد آشنا شوید و قبل از سفر به مکاتبه با آن‌ها بپردازید.

 آرایشگری

اگر با حرفه‌ آرایشگری آشنا هستید می‌توانید در هر زمان و یا مکانی به آرایش کردن افراد و اصلاح موهای آنان بپردازید و کسب درآمد کنید.

کار در کافه یا رستوران

اگر در برقراری ارتباط با دیگران راحت هستید و می‌توانید به خوبی صحبت کنید این کار مناسب شما خواهد بود. حتما نیاز نیست تا در رستورانی معروف و شلوغ کار کنید فقط کافی است چند ساعتی را صرف کار در یک رستوران و یا کافه‌ای محلی کنید، مطمئن باشید پول خوبی می‌گیرید.

آموزش هنر

ممکن است شما بتوانید ساز بنوازید، نقاشی بکشید و یا یک هنر را به خوبی بلد باشید. در نتیجه با آموزش دادن می‌توانید کسب درآمد کنید. در همه جای دنیا افرادی هستند که علاقه مند به یادگیری ساز و هنر هستند پس شما گزینه‌ مناسبی برای این دسته از افراد خواهید بود. اگر نوازنده هستید حتی می‌توانید به عنوان نوازنده‌ خیابانی در خیابان شهر و کشورهای مختلف با نواختن ساز خود درآمد کسب کنید.

ساخت و ساز

اگر روحیه‌ شما مناسب برای کار در ساختمان و ساخت و ساز است شرکت‌های عمرانی زیادی وجود دارد که شما می‌توانید به صورت پاره وقت برایشان کار کنید. می‌توان گفت که شاید سخت باشد ولی پول خوبی به دست می‌آورید.

عکاسی

اگر عکاس هستید و دوربین خوبی دارید می‌توانید در طول سفر از اماکن تاریخی و یا طبیعی و حتی سوژه‌های عمومی عکاسی کنید. وب‌سایت‌هایی هستند که با قرار دادن تصاویر خود در آن‌ها می‌توانید نسبت به فروش عکس‌هایتان اقدام کنید. اگر وبلاگ خود را دارید می‌توانید برای فروش از آن نیز استفاده کنید.

برنامه Peace Corps

این برنامه نیز شامل یک تعهد دوساله برای زندگی و کار در یک کشور در حال توسعه است. کسانی که به این برنامه می‌پیوندند در بخش‌های آموزش و پرورش، توسعه‌ جامعه و جوانان، بهداشت، کسب و کار، کشاورزی، محیط زیست و مبارزه با HIV یا بیماری ایدز مشغول می‌شوند. در مقابل مزایایی مثل مسکن و کمک هزینه‌ مالی کمک‌های وام دانشجویی، مقرری حدوداً 7425 دلار پس از اتمام کار پوشش کامل پزشکی و دندانپزشکی و چندین امکانات دیگر را دریافت کنید. ملحق شدن به این برنامه قطعاً می‌تواند در زندگی تغییرات مفیدی ایجاد کند.

راهنمای تور

این مورد با دیگر فعالیت‌ها کاملا متفاوت است. برای این که به عنوان راهنمای تور بخواهید در سفر کار کنید باید درباره‌ی مقصد خود اطلاعات کافی و مناسبی داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. در کنار این باید به خوبی بتوانید صحبت کنید و به زبان انگلیسی نیز تسلط داشته باشید. از دیگر قابلیت‌های مهمی که باید در اختیار داشته باشید نحوه‌ تعامل با دیگران است.

 کار گروهی

انجمن‌هایی هستند که به صورت گروهی کار می‌کنند و به همین دلیل نیازمند نیروهای متنوع و جدیدی هستند تا در کنار هم برای رسیدن به هدف فعالیت کنند. به‌ طور مثال بیشتر این گروه‌ها به فعالیت‌های هنری و یا علمی می‌پردازند و اگر شما قابلیت کمک کردن را داشته باشید گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

 فیلم‌برداری

برای انجام این کار باید دوربین فیلم برداری مناسبی را به همراه داشته باشید. قبل از سفر می‌توانید سفارش ویدیو بگیرید و یا در طول سفر فیلم برداری کرده و در موقعیت مناسبی آن‌ها را به فروش برسانید. همچنین می‌توانید از طریق ساخت کلیپ، ویدیو و تیزرهای تبلیغاتی برای مشاغل مختلف، درآمد کسب کنید.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده می کنید روش های زیادی برای یک سفر کم خرج می‌تواند وجود داشته باشد. تنها کاری که باید انجام دهید آن است که به بهانه‌ها پایان دهید و تعلل را کنار بگذارید. اگر واقعاً عاشق سفر و کشف دنیای اطرافتان هستید باید بر ترس و اضطرابتان غلبه کنید و برای تجربه‌های جدید خود را آماده سازید. باید از ثبات و آسایشی که دارید دست بکشید و در نوع زندگی‌تان تغییری ایجاد کنید. انتخاب با خود شماست؛ می‌توانید در یک دنیای بسته و آرام زندگی کنید و یا به دنیای خارج شیرجه بزنید و تجارب ارزشمند زندگی را بیاموزید تا به فردی قوی و توانا‌ار تبدیل شوید.

در آخراین گفته مارک تواین را به خاطر بسپارید: «20 سال آینده می‌توانید برای کارهایی که امروز انجام نداده‌اید حسرت بخورید. پس بادبان‌ها را باز کنید و از بندر امنتان دور شوید. بگردید، رویاپردازی کنید و کشف کنید.»