عضو شورای عالی کار:

دولت از کیسه کارگران به سیل‌زدگان کمک نکند

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه دولت به کارگران بیکارشده سیل‌زده هیچ کمکی نکرده، گفت: متأسفانه مدت‌هاست که هنگام وقوع چنین حوادثی دولت از کیسه کارگران (تأمین اجتماعی) خرج می‌کند و به نام خود تمام می‌کند. به گزارش تسنیم، علی خدایی با انتقاد از این که دولت باید بار مسئولیت پرداخت بیمه بیکاری را عهده‌دار می‌شد، افزود: جامعه کارگری برای همدردی با کارگران آسیب‌دیده هیچ مشکلی ندارد اما سازمان تأمین اجتماعی بیمه بیکاری را پرداخت می‌کند و انتظار داریم دولت هر چه سریع‌تر کارگاه‌های آسیب‌دیده را بازسازی کند چرا که بار مالی بیمه بیکاری کارگران سیل دیده برعهده سازمان تأمین اجتماعی است که این روز‌ها وضعیت خوبی ندارد. ما هیچ مخالفتی با حمایت کارگران سیل‌زده از سوی تأمین اجتماعی نداریم اما این اعتراض را به دولت داریم که به جای انجام وظایف خود، از جیب سازمان خرج می‌کند و منت خود را بر سر کارگران بابت حمایت می‌گذارد. خدایی ادامه داد: بیمه بیکاری که به کارگران پرداخت می‌شود از محل بیمه‌ای است که پرداخت کرده‌اند و از محل منابع تأمین اجتماعی است. منابع تأمین اجتماعی منابع دولتی نیست و دولت اجازه ندارد مسئولیت را از دوش خودش بردارد و به گردن سازمان تأمین اجتماعی بندازد.

    


فعال کارگری:

کارخانه‌ها را به خود کارگران واگذار کنید

یک مقام مسئول کارگری سهامدار شدن کارگران در سهام کارخانه‌ها را در بالا رفتن بهره‌وری و حفظ امنیت شغلی نیروهای کار مؤثر خواند و گفت: اگر کارخانه‌ها به شکل تعاونی به خود کارگران واگذار شود، هم مشکلات کارخانه‌ها حل می‌شود و به سوددهی برمی‌گردند و هم کارگران با دلگرمی بیشتر مشغول کار می‌شوند.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: معتقدم که کارخانه‌ها به اهلش داده نمی‌شود و نمی‌توانیم از خصوصی‌سازی نتیجه بگیریم. وی با تاکید بر لزوم اصلاح جریان خصوصی‌سازی گفت: از کارخانه‌هایی که به اسم خصوصی‌سازی واگذار شده و موجب تعطیلی و بیکاری کارگران شدند باید درس بگیریم. خصوصی‌سازی با این شیوه‌ای که اجرا می‌شود، طرحی شکست‌خورده است و تا زمانی که آن را اصلاح نکنیم در واگذاری بنگاه‌ها موفق نخواهیم بود. نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران واگذاری کارخانه‌ها به کارگران را خواستار شد و گفت: یکی از نتایج واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی این بود که آنها را ضررده نشان می‌دادند تا به جای آنکه در بورس فروخته شوند در مزایده به فروش بروند در حالی که می‌توانستیم این کارخانه‌ها را به همان قیمت به کارگران بفروشیم تا هم کارگران سهامدار کارخانه‌ها شوند و هم خصوصی‌سازی در کشور رونق بگیرد. این مقام مسئول کارگری خاطرنشان کرد: فرد یا بخشی که کارخانه‌ای را خریداری می‌کند باید دانش و صلاحیت و اهلیت لازم را برای در اختیار گرفتن آن داشته باشد و برای پیشرفت و سودآوری کارخانه برنامه‌ریزی کند. چمنی به سازمان خصوصی‌سازی پیشنهاد کرد که قبل از واگذاری بنگاه‌ها، وضعیت بنگاه‌ها را بررسی کند و ببیند که چند درصد آنها موفق بوده‌اند و روش‌های موفقیت این بنگاها را در کارخانه‌های دیگر دنبال کند.

وی در پایان با اشاره به اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه در سال گذشته، سهامدار شدن کارگران در سهام کارخانه را در بالا رفتن بهره‌وری و حفظ امنیت شغلی نیروهای کار مؤثر خواند و گفت: اگر کارخانه‌ها به شکل تعاونی به خود کارگران داده شود هم مشکلات کارخانه‌ها حل می‌شود و هم کارگران با دلگرمی بیشتر مشغول کار می‌شوند و کارخانه را به سوددهی برمی‌گردانند.