عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید که دولت برای کنترل نقدینگی، روش قفل کردن بانک‌ها را انتخاب کرده که این روش درست نیست و نمی‌تواند پاسخگوی شرایط فعلی کشور باشد.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: اصولا گزارش‌های دولت از بهبود شرایط اقتصادی گزارش می‌دهند و می‌گویند که تورم را کاهش می‌دهند. در دوره ریاست جمهوری رئیسی هم همین روال بوده است.

وی با بیان اینکه تورم معمولا از دو طریق کنترل می‌شود و در حال حاضر دولت به دنبال کنترل و کاهش حجم نقدینگی است تا از این طریق بتواند تا حدی تورم را کنترل کند، گفت: روش دیگر برای بهبود فضای اقتصادی و کنترل تورم، ایجاد رونق اقتصادی است تا از طریق افزایش تولید، صادرات و... شاهد شکوفایی اقتصادی باشیم و در شرایط بهبود فضای اقتصادی نرخ تورم کاهش پیدا کند. گویا دولت روش کنترل نقدینگی با قفل کردن بانک‌ها را انتخاب کرده که روش درستی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: با این روش شاید دولت بتواند به بانک‌ها فشار بیاورد که نقدینگی کمتری را وارد بازار کند اما این اقدام دقیقا مانند فنر عمل می‌کند و دولت ناچار است که در نهایت این فشار را از روی بانک‌ها بردارد.

کوچکی‌نژاد ادامه داد: اگر قرار باشد که دولت تولید را افزایش دهد یکی از منابع تامین مالی، بانک‌ها هستند و رشد تولید از سیستم بانکی تحقق پیدا می‌کند. روش مناسب برای کنترل تورم، رشد تولید با مشارکت مردم در اقتصاد است. اگر مردم نقدینگی خود را وارد فعالیت‌های مولد کنند، نتیجه این روند کاهش تورم خواهد بود. امروز ولی مردم ایران نقش چندانی در اقتصاد ندارند و اقتصاد همچنان در دست دولتی‌هاست.

وی افزود: بنابراین نه منابع مردمی وارد اقتصاد می‌شود و نه منابع بانکی چرا که دولت برای کنترل نقدینگی جلوی منابع بانکی را گرفته است. در این شرایط شاهد رکود در اقتصاد ایران خواهیم بود که شاید در کوتاه‌مدت تورم را کاهش دهد اما در نهایت مردم این کاهش نرخ تورم را در سفره خود احساس نمی‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه مردم به قیمت کالاهای ضروری نگاه می‌کنند، گفت: وقتی هر کیلو گوشت به 500هزار تومان می‌رسد، یعنی مشکلی در اقتصاد وجود دارد. معتقدم همچنان فشار تورمی روی اقتصاد ایران است و به همین دلیل مردم باور نمی‌کنند که تورم کاهش پیدا کرده‌ است.

وی با اشاره به ادعای وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش فاصله غنی و فقرا در سال گذشته اظهار داشت: باید توجه داشت در جامعه به همان میزان که افزایش قیمت و تورم داریم، به همان اندازه فاصله بین گروه‌های درآمدی افزایش پیدا می‌کند. خاندوزی در صورتی می‌تواند بگوید این فاصله کاهش پیدا کرده که پیش از آن اقداماتی مانند افزایش تولید، کاهش تورم، حمایت ویژه از اقشار آسیب‌پذیر و حقوق‌بگیر انجام شده باشد. امروز اما می‌بینیم که حقوق‌بگیران در فشار شدید اقتصادی قرار گرفته‌اند. کوچکی‌نژاد با بیان اینکه معتقدم فاصله بین غنی و فقیر باقی مانده، گفت: در جامعه یک طبقه خاصی به طور مستمر ارزش دارایی و اموالشان افزایش پیدا می‌کند. وقتی ارزش هر متر خانه در برخی از مناطق به 300 میلیون تومان می‌رسد، دهک غنی ثروتمندتر می‌شود و فقرا همچنان در آرزوی خانه‌دار شدن باقی می‌مانند.