هرچند مقامات وزارت کار از بهبود شرایط اشتغالزایی توسط بخش تعاون در کشور خبر می‌دهند اما پایش ملی محیط کسب و کار بخش تعاون ایران در زمستان ۱۴۰۱ حاکی از نامناسب‌تر شدن محیط کسب و کار در سه ماهه پایانی سال است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، چند روز پیش «مهدی مسکنی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد 92 هزار فرصت شغلی جدید در بخش تعاون طی سال گذشته خبر داد و گفت: 25درصد تسهیلات تکلیفی پیش‌بینی شده در تبصره 18 قانون بودجه به تعاونی‌ها اختصاص خواهد یافت. وی درباره سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی نیز گفت: در حال حاضر سهم تعاون از اقتصاد حدود 6 تا 7 درصد برآورد می‌شود در صورتی‌که طبق قانون سیاست‌های کلی اصل 44 سهم بخش تعاون باید به 25 درصد افزایش یابد. با این حال پایش ملی محیط کسب و کار بخش تعاون ایران در زمستان 1401 حاکی از نامناسب‌تر شدن محیط کسب و کار در سه ماهه پایانی سال است.

براساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب ‌و کار بخش تعاون ایران در زمستان 1401 رقم شاخص ملی بخش تعاون 6.1 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) با افزایش نسبی در مقایسه با فصل گذشته (رقم شاخص پایش پاییز 1401 حدود 5.71 بود)، حاکی از نامناسب‌تر شدن محیط کسب و کار در سه ماهه پایانی سال 1401 است. براساس این گزارش، این شاخص با پشت سر گذاشتن دو دوره سیر نزولی، برای نخستین بار در 14 دوره اخیر از نمره 6 فراتر رفت. طبق نظر فعالان اقتصادی بخش تعاون، اصلاح وضعیت فعلی محیط کسب و کار بدون اصلاح قوانین و مقررات حاکم بر محیط کسب و کار، ایجاد ثبات اقتصادی و اجرای موثر طرح‌های حمایتی پیش‌بینی شده در راستای حمایت از اقتصاد تعاون، اجرایی نخواهد بود.

بررسی‌های آماری نشان داد نامناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب و کار بخش تعاون در زمستان 1401 شامل غیرقابل پیش‌‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار بوده است.

همچنین مناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب و کار بخش تعاون نیز شامل نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول، محدودیت دسترسی به آب و محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی بوده است.

طبق این گزارش، برآورد فصلی شاخص استانی محیط کسب و کار بخش تعاون نشان می‌دهد استان‌های آذربایجان غربی، مرکزی و مازندران به ترتیب بهترین محیط کسب و کار و استان‌های کرمانشاه، خراسان رضوی و کرمان به ترتیب بدترین محیط کسب و کار بوده‌اند. طبق برآورد فصلی شاخص ملی محیط کسب و کار بخش تعاون در بخش‌های عمده اقتصادی، خدمات بهترین محیط کسب و کار و کشاورزی بدترین محیط کسب و کار بوده‌اند. آمارها نشان داد براساس رشته فعالیت‌ها، فعالیت‌های مالی و بیمه، بهترین محیط کسب و کار و فعالیت‌های تامین جا و غذا، بدترین محیط کسب و کار را به خود اختصاص دادند.