رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: با سیاست‌های دولت، ارزش پول ملی ۵۰درصد کاهش یافت و فقیر را فقیرتر کرد. این مسأله نشان می‌دهد که سیاست دولت کارگرکش و فقیرپرور است.

حسن صادقی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: دولت برای جبران دستمزد پایین کارگران، باید خود و کارفرماها را مکلف به پرداخت سبد یک میلیونی کالا به کارگران کند، در غیر این صورت جامعه هدف فقیرتر از سال گذشته خواهد شد.

به گفته وی،‌ افزایش تورم در سال ۱۴۰۲ انکارناپذیر است و با توجه به تورم بالای 40درصد، افزایش 21درصدی مزد یعنی هشت میلیون برای یک کارگر که با سبد معیشت ۱۷میلیونی بسیار ناچیز است و همین موضوع می‌تواند جامعه کارگری را تا مرز بیش از ۵۰درصد فقیرتر کند.

این فعال کارگری یادآور شد: جامعه کارگری در سال جاری با تصمیم دولت در زمینه افزایش حقوق کارگران متضرر شد طوری‌که چنین تصمیمی (افزایش 21درصدی دستمزدها) به‌رغم وعده دولت در خصوص توزیع عدالت، سفره کارگران را کوچکتر از سال ۱۴۰۱ کرد. وی با بیان اینکه خواست ما از دولت بازگشت قدرت خرید کارگران است، تصریح کرد: در ابتدای بهار سال ۱۴۰۱ قدرت خرید کارگران ۲۸۳ دلار بود اما در پایان اسفندماه این قدرت خرید به ۱۲۲ دلار کاهش یافت و این به معنی فقر بیشتر در بین خانواده کارگری است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری یادآور شد: حالا دولت این قدرت خرید را می‌تواند در قالب بن کارت نقدی و غیرنقدی به کارگران بازگرداند، موضوعی که تا امروز از انجام آن طفره می‌رود.

وی تأکید کرد: افزایش ناچیز دستمزدها در برابر تورم بالای اقتصاد هیچ منطقی ندارد چرا که منطق تعیین دستمزد برای کارگران، بر پایه نوعی اقتدارگرایی و نظام دیوان‌سالاری است که در حوزه دستمزد سال‌هاست لانه کرده است.

صادقی افزود: تصور دولت این است که اگر افزایش دستمزد به صورت عادلانه و منطقی انجام گیرد باعث ایجاد تورم بیشتر در اقتصاد خواهد شد در حالی‌که سال گذشته ۵۷درصد به حقوق کارگران اضافه شد و بنابر گفته خودشان تورم ۴۷درصد شد یعنی تورم به اندازه دستمزد بالا نرفت.

این فعال کارگری با تأکید بر اینکه دستمزد سهمی در افزایش تورم ندارد، گفت: رد پای دولت در افزایش تورم پوشیده نیست. آنچه باعث افزایش تورم می‌شود، سیاست‌های پولی، ارزی، اقتصادی و بین‌المللی دولت است. در کل عامل اصلی تورم در کشور سیاست‌های بودجه‌ای دولت است که این نوع سیاست، آواری است که بر سر قشر ضعیف جامعه ریخته می‌شود.

جامعه به سمت فقر در حال حرکت است

به گفته صادقی، جامعه به سمت فقر در حال حرکت است و همین دلیلی بر کاهش امنیت در کشور خواهد شد. امروز حرکت جامعه به سمت دوقطبی شدن شدت گرفته و به زودی طبقه متوسط سقوط کامل خواهد داشت.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه حذف طبقه متوسط خطر بزرگی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود، گفت: امسال سال سختی در پیش است. سال صدای فریاد گرسنگان علیه نظام سرمایه‌داری است. در سال جاری باید در انتظار بحران اجتماعی بود چراکه فاصله بین فقیر و غنی امنیت کشور را دچار خدشه می‌کند و این وضعیت برای جامعه کشور بحران جدی است.

صادقی با طرح پیشنهادی برای جبران کاستی افزایش حقوق ادامه داد: برای جلوگیری از دامن زدن به نرخ تورم، دولت و کارفرما با توجه به شرایط موجود، وضعیت معیشتی کارگری را به یک ثبات سالانه برسانند. وی تصریح کرد: دولت برای رضایت جامعه هدف کارگری باید هر ماه یک میلیون سبد کالا به تمام کارگران شاغل و بازنشسته بپردازد و کارفرما نیز موظف به پرداخت یک میلیون سبد کالا به کارگر شود تا در نهایت بخشی از مشکلات این قشر بزرگ اما ضعیف جامعه کاهش یابد.