طبق گزارش مرکز آمار خانوارهای شهری در آذرماه امسال به طور میانگین ۳۷.۴درصد بیشتر از آذر ماه ۱۳۹۶ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند که نسبت به ماه قبل ۲.۵درصد افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم، در حالی که طبق مطالعات مرکز آمار ایران، به طور میانگین هزینه خانوار در آذر ماه سال جاری حدود ۳۷.۴درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است اما حقوق کارگران در سال جاری با عقب‌افتادگی حدود ۷۲درصدی تغییری نکرده است و کارگران همچنان به دنبال برگزاری جلسه شورای عالی کار هستند. درحالی که طبق سنوات گذشته این روزها باید جلسه مزدی برای چانه‌زنی و بررسی دستمزد ۹۸ برگزار می‌شد وقت‌کشی وزارت کار و کارفرمایان در جبران عقب‌ماندگی ۷۲درصدی قدرت خرید کارگران باعث شده است که این روزها ترمیم دستمزد ۹۷ مهمترین دغدغه کارگران باشد.

با توجه به افزایش ۸۷درصدی هزینه سبد معیشت خانوار و به تبع آن عقب‌ماندگی ۷۲درصدی دستمزد از معیشت، جبران این فاصله، مهمترین آزمون وزارت کار در جلب رضایت جامعه کارگری کشور است. با وجود اینکه هر ساله در این مقطع از زمان جلسات شورای عالی کار و نشست‌های کارشناسی سه‌جانبه، برای افزایش دستمزد سال بعد برگزار می‌شود اما درخواست فعلی جامعه کارگری برای تشکیل جلسات فعلی بیشتر با تمرکز بر ترمیم مزد کارگران برای سال۹۷ است چرا که نمایندگان کارگری عضو شورای عالی کار، اواخر تیرماه به دلیل مشکلات اقتصادی درخواست بازنگری در دستمزد سال جاری را به این شورا ارائه دادند. با این حال با توجه به مدت حدود سه ماهه تا پایان سال، کاهش ۷۲درصدی مزد تا معیشت، مهمترین دغدغه جامعه کارگری است که در صورت وقت‌کشی دولت و کارفرمایان، بیش از ۱۴میلیون کارگر با عقب‌ماندگی ۷۲درصدی وارد سال جدید خواهد شد که بدون شک هر میزان افزایش در سال آینده نمی‌تواند وضعیت زندگی کارگران را به حالت نرمال برگرداند.