تعلل مجلس در بررسی هر چه سریع‌تر طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت که بیش از هر چیزی به دلیل مقاومت هیات رئیسه و شخص رئیس مجلس بازمی‌گردد، این روزها اعتراضات متعددی را در کشور رقم زده است.

به گزارش «توسعه ایرانی»، ماه‌هاست که کارکنان دولت به خصوص آن دسته از کارکنانی که در شرکت‌های پیمانکاری مشغول فعالیت هستند، در انتظار بررسی این طرح در صحن علنی مجلس هستند؛ طرحی که کلیات آن در مجلس تصویب شد، سپس با فشار رئیس مجلس، دوباره به کمیسیون اجتماعی مجلس بازگشت و با وجود تصویب جزئیات آن در کمیسیون اجتماعی مجلس، ماه‌هاست که در دستورکار مجلس قرار نمی‌گیرد.

در همین زمینه روز دوشنبه «همایش ملی کار و مطالبات کارگری» با عنوان «پویش طرح ساماندهی» و با هدف حذف شرکت‌های پیمانکاری و دلال نیروی انسانی با تلاش اندیشکده همت و با حضور نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس، نمایندگان کارگران در شورای عالی کار و جمع کثیری از کارگران سراسر کشور در سالن اجلاس سرچشمه برگزار شد.

«رامین اناری» دبیر این همایش و نماینده کارگران قراردادی و شرکتی کشور‌ درباره این همایش گفت: کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت با ۱۹۴ رای تصویب شد و پس از آن به کمیسیون اجتماعی مجلس رفت و به تصویب رسید. در حال حاضر طرح ساماندهی در نوبت رسیدگی قرار گرفته و قرار بود که ۶ آذر وارد صحن شود ولی متاسفانه در مجلس مطرح نمی‌شد و همین مساله باعث تشویش اذهان عمومی شده و صبر میلیون‌ها کارگر و نیروی کار مشمول طرح را به تنگ آورده است.

وی افزود: ما به این دلیل که در مسیر قانون گام برمی‌داریم، پویش طرح ساماندهی را تدارک دیدیم و تلاش کردیم که نماینده‌ای از دولت نیز در این همایش حضور یابد ولی متاسفانه موفق نشدیم و کسی حاضر به حضور در

جلسه نشد.

اناری ادامه داد: ما انتظار داریم که با اجرای طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به حذف شرکت‌های پیمانکاری بیانجامد و نیروهای کار با سابقه که سال‌ها چشم انتظار مانده‌اند، هرچه سریع‌تر قرارداد مستقیم شوند.

نماینده کارگران قراردادی و شرکتی با اشاره به حضور نمایندگان کمیسیون اجتماعی و کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: قرار بود از کمیسیون اجتماعی مجلس هم در این همایش حضور یابند که چون مجلس دوشیفته شده امکان حضور نیافتند. در این جلسه نمایندگان کارگران از فولاد مبارکه تا بانک‌های ادغامی به بیان نظرات خود پرداختند و در خصوص مواضعی که سازمان امور استخدامی در این زمینه اتخاذ کرده، دیدگاه‌های مختلف مطرح شد.

وی با بیان اینکه خواسته ما ماندگاری شرکت‌های واسطه و پیمانکار نیست و به دنبال عدالت در پرداخت نیستیم، تصریح کرد: طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به دنبال حذف شرکت‌های دلال و واسطه نیروی انسانی است و ما می‌خواهیم که این طرح به سرانجام برسد. خواسته ما حذف شرکت‌های دلال نیروی انسانی است و اگر این اتفاق بیفتد عدالت در پرداخت خود به خود ایجاد می‌شود.

دبیر همایش ملی کار و مطالبات کارگری از نمایندگان مجلس خواست تا هرچه سریع‌تر این طرح را در نوبت رسیدگی قرار بدهند و جلوی کارشکنی‌ها در تصویب طرح را بگیرند.

نماینده کارگران قراردادی و شرکتی درباره بار مالی این طرح نیز گفت: این طرح به هیچ وجه بار مالی ندارد بلکه با برآوردی که صورت گرفته ۳۱هزار میلیارد تومان به نفع دولت است. متاسفانه بهانه سازمان امور استخدامی بار مالی و اصل ۷۵ طرح است در حالی‌که طبق دستور رئیس مجلس به مرکز پژوهش‌های مجلس، تحقیقات در این زمینه دنبال شده و طرح را فاقد بار مالی دانستند. با اجرای طرح شرکت‌های واسطه حذف می‌‌شوند و کارگر و کارفرما مستقیم با هم قرارداد می‌بندند لذا نه تنها بار مالی ندارد بلکه به نفع دولت تمام می‌شود.

اناری در پایان با بیان اینکه میلیون‌ها خانواده چشم انتظار اجرای طرح ساماندهی استخدام کارکنان هستند، گفت: هدف ما اجرایی کردن منویات رهبری در مبارزه با فساد بدون ملاحظه است. از نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون اجتماعی که پشتوانه این طرح هستند می‌خواهیم تا هرچه سریع‌تر عملیات فرسایشی ایجاد شده در خصوص آمدن طرح به صحن علنی را خنثی و در جهت تحقق خواسته کارگران و نیروهای کار مشمول، این طرح را تصویب کنند.

خدایی: حذف پیمانکاران با سنگ‌اندازی‌های فراوانی همراه است

در این همایش «علی خدایی» نماینده کارگران در شورای عالی کار و عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار نیز اظهار کرد: سال‌هاست موضوع حذف پیمانکاران مطالبه ما بوده ولی سنگ‌اندازی‌های بسیاری در این راه شده است. در دولت‌های آقایان احمدی‌نژاد و روحانی نیز این موضوع مطرح شد. طرحی نوشتیم و به مجلس بردیم اما آن طرح به نتیجه نرسید تا اینکه آقای اناری موضوع را پیگیری کردند و ماندگارترین حرکت هم پویش وی بوده است.

وی گفت: آقای اناری موضوع را از مسیر درست و قانونی پیگیری کرده‌اند. ما این خواسته را تا رسیدن به نتیجه ادامه می‌دهیم. ما نماینده جمعیتی بزرگ اما مظلوم، سرافراز اما سربه‌زیر هستیم. در مورد زمان به نتیجه رسیدن طرح ساماندهی مطمئن نیستیم اما از پیروزی‌مان برای به نتیجه رسیدن این خواسته مطمئن هستیم.

خدایی تصریح کرد: برای رسیدن به هدف، مهم‌ترین کار این است که دست به دست هم بدهیم. باید مراقب باشیم بین ما تفرقه نیندازند. از جمعیت کارگران، حدود 11.5میلیون نفر بیمه‌شده اجباری و 3.5میلیون نفر، بیمه‌شده اختیاری و سایر داریم. همچنین حدس می‌زنیم حدود سه میلیون نفر هم کارگر غیررسمی داشته باشیم، کارگرانی که حتی از حداقلی‌ترین حقوق خود هم محروم مانده‌اند.

انتظار داریم که با اجرای طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به حذف شرکت‌های پیمانکاری بیانجامد و نیروهای کار با سابقه که سال‌ها چشم انتظار مانده‌اند، هرچه سریع‌تر قرارداد مستقیم شوند

ملاک کارگران، عمل نمایندگان مجلس است نه صحبت‌هایشان

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: وقتی ما متحد شویم و به این نتیجه برسیم که درد هر کارگری درد ماست، به هدف می‌رسیم. باید به جایی برسیم که دست در دست هم بدهیم و بگوییم تا مشکل همه حل نشود ما کوتاه نمی‌آییم.

خدایی گفت: از مسیر خود خارج نشوید. من مخالف تجمع نیستم اما معتقدم وقتی تمام راه‌ها را رفتیم و به بن‌بست رسیدیم دست به تجمع بزنیم. عده‌ای از پیمانکاران می‌خواهند به واسطه تجمع همه چیز را خراب کنند و شرایط برخورد با کسانی که به دنبال حقشان هستند را فراهم کنند.

این فعال کارگری گفت: من مجلس فعلی را مجلس خوبی دیدم، هر چند در این مجلس هم طرح‌هایی وارد صحن شد که خجالت‌آور بود اما یک‌سری از نمایندگان با طرح‌هایی که وارد صحن کردند آبروی مجلس را خریدند. البته با توجه به تجربه‌ای که دارم می‌گویم نمی‌توان به صحبت‌ها اعتماد کرد و باید در عمل دید چه اتفاقی می‌افتد.

خدایی گفت: برخی از نمایندگان یک رأی در دست و یک رأی هم در جیب دارند. ساده می‌گوییم که اگر طرح ساماندهی در مجلس رأی بیاورد، کارگران حامی نمایندگان می‌شوند اما اگر به هر دلیلی این طرح در مجلس رأی نیاورد، برداشت کارگران این خواهد بود که کلیت این مجلس با طرح مخالف است و برخورد ما هم بر مبنای این عملکرد نمایندگان خواهد بود.

خدایی: نمی‌توان به صحبت‌ها اعتماد کرد و باید در عمل دید چه اتفاقی می‌افتد. برخی از نمایندگان یک رأی در دست و یک رأی هم در جیب دارند. ساده می‌گوییم اگر طرح ساماندهی در مجلس رأی بیاورد، کارگران حامی نمایندگان می‌شوند

دولت امسال سعی کرد حقوق کارگران دولتی را پایین نگه دارد

نماینده کارگران در شورای عالی کار به تلاش دولت در ابتدای سال برای خارج کردن کارگران بخش دولتی از مصوبات مزدی شورای عالی کار اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند اگر این طرح به نتیجه برسد و این کارگران رسمی شوند حقوقشان دیگر تابع شورای عالی کار نخواهد بود. این بهترین دلیل برای ماست که پیگیر تصویب این طرح باشیم. در واقع تجربه حضور در جلسات شورای عالی کار نشان می‌دهد، دولت به دلیل اینکه خود کارفرمای بزرگی است، مهم‌ترین مانع افزایش دستمزد کارگران است. امسال هم دولت سعی کرد حقوق کارگران بخش خود را پایین نگه دارد.

وی گفت: تکلیف باید مشخص شود. اگر این دوستان کارگر هستند باید تمام حق و حقوقشان کارگری پرداخت شود و اگر کارمند هستند باید تمام حق و حقوقشان را کارمندی بگیرند.

خدایی در پایان تأکید کرد: بزرگترین راه کمک به این کشور و امنیت این کشور، مطالبه‌گری جدی و محکم است. مطمئن باشید ما موفق خواهیم شد.

مالکی: مشکلات فعلی کارگران ناشی از مجالس و دولت‌های گذشته است!

در ادامه این همایش «فداحسین مالکی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن قدردانی از تشکیل نشست‌های مطالبه‌گری اظهار کرد: برخی نشست‌های ملی ازجمله نشست نیروهای طرحی وزارت بهداشت و نیروهای کارگری که تشکیل شده و مجلس نیز در جریان آنها قرار دارد با اتفاقات خوبی همراه بوده و موجب شده تا مجلس برخی اصلاحات را در قوانین و مصوبات مجلس انجام دهد و از طرف دیگر دولت را موظف کرده‌ایم تا این اصلاحات را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی باید با جدیت دنبال شود، گفت: طرح ساماندهی با توجه به وضعیت کارگران لازم و ضروری است. مجلس مکررا مساله کارگران را پیگیری کرده و پشت قشر کارگر است. امیدواریم طرح ساماندهی هرچه سریع‌تر بررسی و اجرا شود.

مالکی ادامه داد: بنده قول می‌دهم در جلسات مجلس، طرح ساماندهی را پیگیری کنم و به کمک نمایندگان آن را به صحن علنی بیاوریم تا بتوانیم با این طرح قدری از مشکلات کارگران را برطرف کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در دولت‌ها و مجالس قبل، مساله کار و کارگری آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و این مشکلات ناشی از گذشته است که امیدواریم با همت مجلس و دولت فعلی، مسائل کارگری را حل و فصل کنیم.