روز گذشته مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون کار به همت خانه کارگر در محل دانشگاه علمی و کاربردی خانه کارگر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم که به‌مناسبت گرامیداشت ۲۹ آبان ماه سالروز تصویب قانون کار ایران برگزار شد، کارگران و بازنشستگان شرکت‌کننده با سر دادن شعارهایی همچون «قانون کار ایران، خون‌بهای شهیدان» و «قرارداد موقت ملغی باید گردد» بر اجرای بی‌تنازل قانون کار ایران تاکید کردند.

در این مراسم «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر با انتقاد از حملات صورت گرفته به قانون کار ایران گفت: قانون کار یکی از دستاوردهای پرافتخار انقلاب 57 است. مردم باید روی قانون کار تعصب داشته باشند تا بتوانند به حقوق خود برسند. اگر آنها در میدان باشند به همه چیز می‌رسند.

وی تاکید کرد: ما هرچه برای کارگران تلاش کنیم کم گذاشته‌ایم. ما قبل از هر مطالبه‌گری ابتدا باید از ساحت قانون کار حفاظت و صیانت کنیم.

نماینده ادوار پیشین مجلس اظهار کرد: کارگران ما با هر اصلاحی به نفع کارفرمایان مخالف هستند اما هر اصلاحی هم به نفع کارگران به عنوان ضعیف‌ترین اقشار این کشور رخ دهد، باز هم کم است و در هر لحظه اصلاحات قانون کار به نفع کارگران قابل حمایت است.

 علی خدایی: دولت و کارفرمایان از این به بعد با مطالبه‌گری بیشتر و تهاجمی تشکل‌های کارگری مواجه خواهند بود. کارفرمایان و لیبرال‌ها صبر جامعه کارگری را نشان از ناتوانی ما ندانند

سیاست تهاجمی در دستور کار کارگران خواهد بود

دیگر سخنران این مراسم «علی خدایی» نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز گفت: می‌دانیم برخی چه موضعی در مورد قانون کار دارند. سال‌هاست مدافع قانون کار هستیم و منتظر حملات طرف کارفرمایی و دولت هستیم تا ببینیم چه زمانی لایحه و دستورالعمل علیه ما می‌دهند. این گروه‌های مهاجم حمله می‌کنند تا ما مطالبه جدید نداشته باشیم و حق خود را بخواهیم اما از این به بعد برای حق خود بیشتر مطالبه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه عده‌ای علیه بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار درباره حداقل دستمزد و حذف آن حرف می‌زنند، گفت: ما از اجرای بی‌تنازل بند به بند قانون کار دفاع می‌کنیم. کارفرمایان سال‌هاست که از اجرای قانون اجتناب می‌کنند اما اکنون متن آن را هم تحمل نمی‌کنند. آنها می‌گفتند که اگر مزد بالا رود بیکاری رخ می‌دهد ولی امسال تعدیل نیرو با افزایش مزد ۵۷درصدی رخ نداد.

خدایی با تاکید بر اینکه دولت و کارفرمایان از این به بعد با مطالبه‌گری بیشتر و تهاجمی تشکل‌های کارگری مواجه خواهند بود، اظهار کرد: کارفرمایان و لیبرال‌ها صبر جامعه کارگری را نشان از ناتوانی ما ندانند.

قانون کار ایران از پیشرفته‌ترین قوانین کار جهان است

«محمد حمزه‌ای» معاون بین‌الملل خانه کارگر، سخنران بعدی این مراسم بود و گفت: قانون کار یکی از پیشرفته‌ترین قوانین کار جهان و هدفش دفاع از حقوق کارگر است. قانون کار ما گاهی حتی فراتر از مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی است و این را مدیون نویسندگان این قانون هستیم.

وی به رواج قراردادهای موقت اشاره کرد و گفت: خصوصی‌سازی سال‌هاست در ایران شروع شده و قراردادهای موقت یکی از نتایج آن است. متاسفانه قراردادهای موقت کار را در کشور ما به آقایان هاشمی و کمالی نسبت داده‌اند که اشتباه است.

حمزه‌ای گفت: در مورد قراردادهای موقت باید بگویم که این قرارداد نتیجه شکایت عده‌ای کارفرما بود و این موضوع ربطی به کمالی و هاشمی ندارد و اتفاقا کمالی مقابل اجرای رای دیوان مدت‌ها ایستاد و با آن مخالفت کرد. این فعال کارگری گفت: هر کشوری به حداقل دستمزد، کرامت انسانی، بهداشت ایمنی و کار شایسته توجه کرده اقتصاد و اشتغال پایداری دارد و هر کشوری به اینها توجه نکرده نه اقتصاد پایداری دارد و نه اشتغال پایدار.

 حسین کمالی: قانون کار قانون مادر است. همه کارگران از مهندس، معلم، کارگر ساختمانی و... همه کارگر هستند و این قانون فقط روابط بین کارگر و کارفرما را تنظیم می‌کند؛ اما عده‌ای می‌گفتند این قانون کمونیستی است

بیمه بیکاری با مقاومت‌های  بسیار سختی مواجه شد

در ادامه «حسین کمالی» وزیر اسبق کار در دوران سازندگی هم با اشاره به قانون کار پیش از انقلاب گفت: در آن قانون سن بازنشستگی ۶۵ سال و ساعات کار ۴۸ ساعت بود و چیزی به نام مرخصی زایمان وجود نداشت. شرایط کار بسیار سخت بود و اگر کارگر به هیأت حل اختلاف مراجعه می‌کرد همواره حق با کارفرما بود. به طور کلی نکات منفی در آن قانون کار بسیار بود.

وی افزود: در مقابل کارگران، جامعه کارمندی شرایط متفاوتی داشتند. آنها از اعتبار اجتماعی و حقوقی برخوردار بودند و امنیت شغلی داشتند. متن قانون کار سابق وجود دارد. تشکل‌های کارگری حق فعالیت نداشتند و از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم بودند.

کمالی گفت: بعد از انقلاب، دولت لایحه‌ای به مجلس داد و در آن لایحه برخلاف آنچه در اذهان عمومی است، اخراج کارگران به وضوح وجود داشت. ساعات کار همچنان ۴۸ ساعت بود و قراردادها موقت بود.

وی بیان کرد: من سه دوره نماینده مجلس بودم در آن دوران مقاومت‌های بسیاری بر سر تصویب قانون کار شد. به ما می‌گفتند شما کمونیست هستید و این قانون نیز قانون کمونیستی است. نگاه آنها این بود که کارگر باید فقط فرمانبر باشد و برای کارگر هیچ حقی قائل نبودند.

علیرضا محجوب: کارگران ما با هر اصلاحی به نفع کارفرمایان مخالف هستند اما هر اصلاحی به نفع کارگران به عنوان ضعیف‌ترین اقشار این کشور رخ دهد، باز هم کم است و در هر لحظه اصلاحات قانون کار به نفع کارگران قابل حمایت است

کمالی گفت: ما لایحه دولت را تغییر دادیم و سن بازنشستگی را پایین و مرخصی را بالا بردیم. محاسبات مربوط به حداقل دستمزد را برای ۵ فرزند تعیین کردیم که البته بعدا به ۴ فرزند تبدیل شد. حداقل مزد را براساس تورم و معیشت در قانون آوردیم. برای بانوان مرخصی پیش از زایمان در نظر گرفتیم و بسیاری مواردی دیگر. هیچ‌کدام از این موارد در لایحه پیشنهادی دولت نبود و ما همه اینها را در مجلس وارد لایحه کردیم. در مورد تشکل‌ها هم نگاه ما کار جمعی بود.

وی افزود: بعد از تصویب قانون در مجلس، شورای نگهبان مانند سد مقابل ما ایستاد. شورای نگهبان معتقد بود دولت نباید در امور کارگر و کارفرما دخالت کند و این از نظر شرعی ایراد دارد. یکی از مسائل ما این بود که چگونه دیدگاه‌های شرعی را با مشکلات محیط کار کشور هماهنگ کنیم.

وزیر اسبق کار گفت: ما ساعت‌ها صحبت می‌کردیم و به نتیجه نمی‌رسیدیم تا اینکه در مجلس سوم این قانون با پیگیری مرحوم سرحدی‌زاده و نامه امام و با تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.

وی افزود: بعد از تصویب قانون کار مرحله به مرحله مقابل مواد آن مقاومت کردند. این مقاومت از دستگاه‌های دولتی و سازمان برنامه و بودجه شروع شد. در مورد قانون بیمه بیکاری نیز مقاومت بسیاری می‌کردند. می‌گفتند این تنبل‌پروری است.

کمالی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مخالفان قانون کار، مطالعه‌ای در سطح بین‌المللی نداشتند. آنها همچنین در مقابل شورا به شدت مقاومت می‌کردند.

وی تاکید کرد: قانون کار قانون مادر است. همه کارگران از مهندس، معلم، کارگر ساختمانی و... همه کارگر هستند و این قانون فقط روابط بین کارگر و کارفرما را تنظیم می‌کند اما عده‌ای می‌گفتند این قانون کمونیستی است!

کمالی افزود: قانون کاری که ما در سال ۶۹ تصویب کردیم سال‌ها بعد آسیب دید و آنچه امروز  اجرا می‌شود قانونی نیست که ما آن را مصوب کردیم. این قانون به سختی به دست آمده و ما تا حدی که توانستیم کارمان را انجام داده‌ایم. اگر بخش‌هایی از این قانون هنوز هم قابل اجراست به خاطر همت و حضور مردم است. در برخی از کشورها همین مقررات اندک نیز اجرایی نمی‌شود.