رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۷۰۰هزار خانواده کارگر ساختمانی در کشور فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند.

اکبر شوکت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر افزون بر یک میلیون و ۴۰۰هزار کارگر ساختمانی در کشور مشغول کار هستند، با انتقاد از وضعیت نامشخص بیمه کارگران ساختمانی گفت: سال ۸۶ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس تصویب شد و پس از رفع ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان، یک‌ سال بعد به تصویب نهایی رسید و دستورالعمل اجرایی این قانون در ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۹ ابلاغ و کار اجرایی آن از این تاریخ شروع شد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این دستورالعمل حدود یک میلیون کارگر ساختمانی تحت پوشش خدمات بیمه قرار گرفتند، افزود: حدود پنج سال است که تامین اجتماعی با یک چالش جدی در موضوع وصول سهم کارفرمایی از محل پروانه‌های ساختمانی مواجه شده که متاسفانه موجب شده بیمه حدود ۳۰۰هزار کارگر ساختمانی قطع شود. علاوه بر این تعداد، افزون بر 400هزار نفر دیگر در نوبت بیمه قرار دارند و در مجموع هم‌اکنون حدود ۷۰۰هزار خانواده کارگر ساختمانی فاقد بیمه هستند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس به وظیفه ذاتی خود در این زمینه عمل کرده و اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی منتظر طرح در صحن علنی مجلس است و امیدواریم پس از سه سال معطلی، این قانون در صحن علنی مجلس مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد تا حق مسلم یک میلیون و ۴۰۰هزار خانواری که هفت درصد سهم بیمه خود را پرداخت می‌کنند و کارفرمایان آنها نیز جزو افراد با تمکن مالی بالای جامعه هستند، برآورده شود. وی تاکید کرد: از مجلس انتظار می‌رود که سرعت رسیدگی به طرح‌هایی که در زندگی قریب به ۱.۵میلیون خانوار تاثیرگذار است، بیشتر شود و علاوه بر آن به فوریت رسیدگی شوند تا حق ابتدایی این افراد که برخورداری از بیمه تامین اجتماعی است به نتیجه برسد.

شوکت به آمار بالای حوادث ناشی از کار در بین کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۲۰ میلیون شاغل در بخش دولتی، کارگری و نظامی کشور وجود دارد که از این تعداد، قریب به ۱۴ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند. وی افزود: قریب به ۵۰درصد حوادث ناشی از کار مربوط به حدود ۱۶ میلیون نفر شاغل در کشور است و ۵۰درصد دیگر حوادث مربوط به ۱.۵ میلیون نفر شاغل در بخش کارگران ساختمانی بوده یعنی سهم کمتر از ۱۰درصدی از جمعیت کارگری کشور، 50درصد آمار حوادث کار را دارا هستند و این آمار نشانگر سخت و زیان‌آور بودن شغل کارگران ساختمانی است.

شوکت افزود: میانگین جهانی حوادث در بخش ساختمان ۱۷درصد از کل حوادث را تشکیل می‌دهد اما در ایران ۵۰درصد از حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است و نشانگر آن است که ایران در سطح دنیا رکورددار حوادث ناشی از کار است.

وی بیان کرد: متاسفانه روزانه حداقل دو و در اوج حوادث، سه نفر از کارگران ساختمانی در پروژه‌های ساختمان‌سازی بر اثر حوادث مختلف ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند. براساس اعلام پزشکی قانونی به همین میزان نیز قطع عضو و قطع نخاع در سطح کشور وجود دارد.

این فعال صنفی بیشترین حوادث ناشی از کار را سقوط از ارتفاع دانست و افزود: برخورد اجسام سخت و برق‌گرفتگی پس از سقوط از ارتفاع در رده‌های دوم و سوم حوداث ناشی از کار قرار دارد که نشانگر ضرورت تولید و نصب داربست‌های ایمن در کشور است. متاسفانه داربست‌هایی که در حال حاضر در ساختمان‌سازی از آنها استفاده می‌شود مربوط به ۵۰ الی ۶۰ سال گذشته است و بیشتر آنها ناایمن هستند. بر این اساس باید نسبت به ساخت و تولید داربست‌های ایمن برای کاهش حوادث ناشی از کار به ویژه سقوط از ارتفاع که در صدر حوادث قرار دارد، اقدام کرد.

شوکت بر ملزم کردن رعایت مسائل ایمنی توسط کارفرمایان تاکید کرد و افزود: باید برای کارفرمایانی که موارد ایمنی را رعایت نکرده و موجب وقوع حوادث ناشی از کار می‌شوند، اقدامات تنبیهی در نظر گرفته شود. همچنین کارفرمایان و کارگران ساختمانی ملزم به گذراندن دوره‌های آموزشی ایمنی و بازآموزی دوره‌ها به میزان حداقل هر دو سال یک بار شوند.