در حالی‌که ‌آمارها از وجود ۶۰۰هزار کارگر ساختمانی در کشور خبر می‌دهد که به دلیل کسری منابع در نوبت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید اطمینان صد درصد دارد که بیمه کارگران ساختمانی به نتیجه نمی‌رسد، مگر آنکه مدیران ستادی سازمان تامین اجتماعی قول شرف بدهند و عزم و اراده جدی داشته باشند که این طرح را به سرانجام می‌رسانند.

به گزارش ایسنا، براساس آمارها نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰هزار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد که بنابر اعلام سازمان تامین اجتماعی حدود ۸۰۰هزار نفر از آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. این در حالی است که بین ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار نفر از کارگران ساختمانی کماکان در صف انتظار برای بیمه تامین اجتماعی هستند.

برابر آمارها ۵۰درصد حوادث کشور مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است. در همین زمینه هادی ساداتی می‌گوید: در حوزه حوادث کار، حوادث ساختمانی همچنان حرف اول را می‌زند و نحوه کار در بخش ساختمان به گونه‌ای است که بدون حفاظ است. کارفرما تنها یک بیمه مکمل خریداری می‌کند و دلش را به آن خوش می‌کند و اهمیتی به حفاظ و ایمن‌سازی کارگر ساختمانی نمی‌دهد در نتیجه مسائل ایمنی در حوزه ساختمان رعایت نمی‌شود و سازمان نظام مهندسی به دلیل عدم نظارت کافی و اصولی بر نحوه ساخت ساختمان‌ها و ایمنی ‌آن در این زمینه مقصر است.

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید: کارگران ساختمانی چون مشمول قانون کار نیستند در شرایط بیکاری مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند و اگر اتفاقی در حین کار برای کارگر ساختمانی بیفتد یک خانواده متلاشی می‌شود و خانواده نان‌آوری که خانه‌نشین شده و تحت پوشش بیمه هم نیست به سختی امرار معاش می‌کند. با این وجود کارگر حادثه‌دیده باید جدا از اینکه هزینه‌های درمانش را بپردازد هر ماه حق بیمه‌اش را هم واریز کند و اگر تا سه ماه حق بیمه نپردازد، بیمه او به خودی خود قطع می شود و غرامت ایام بیکاری به وی تعلق نمی‌گیرد.

وی درباره اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی می‌گوید: طبق آخرین اخبار، اصلاحیه از سوی نمایندگان کمیسیون اجتماعی رفع اشکال و تحویل هیات رئیسه شده تا در اولین نوبت رسیدگی مجلس قرار گیرد.

ساداتی در پاسخ به این پرسش که با اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی تا چه حد می‌توان به بیمه همه کارگران ساختمانی در کشور امیدوار بود؟ پاسخ می‌دهد: شخصا به این مساله خوشبین نیستیم و معتقدم حتی اگر این اصلاحیه رأی بیاورد و تصویب شود، سازمان تامین اجتماعی آن را اجرا نخواهد کرد.

وی می‌گوید: چند وزیر کار آمدند و رفتند و قول و وعده دادند که کل کارگران ساختمانی را تحت پوشش قرار می‌دهند ولی حقیقت این است که اختیارات وزارت کار نسبت به تامین اجتماعی در حوزه ساختمانی در حد صفر است و هر وعده‌ای که بدهند قابل پذیرش نیست. اطمینان صددرصد دارم که این طرح به نتیجه نمی‌رسد و بیمه کارگران ساختمانی انجام نمی‌شود. اگر این طور بود اصلاحیه سال ۱۳۹۳ را درست اجرا می‌کردند ولی دیدیم با اینکه تامین اجتماعی تکلیف داشت و باید تحت پوشش قرار می‌داد، این کار را انجام نداد.