سربازرس سامانه رفاهی کارگران ساختمانی استان آذربایجان غربی گفت: دو کارگری که چند روز گذشته بر اثر تندباد در ارومیه جان خود را از دست دادند، بیمه نداشتند.

چنگیز عمری در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه ۱۰هزار کارگر ساختمانی در ارومیه بیش از سه سال است در لیست انتظار بیمه قرار دارند، گفت: آمار حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان در این استان زیاد است و طی چند روز گذشته سه کارگر بر اثر همین حوادث در ارومیه جان خود را از دست داده‌اند.وی گفت: نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشند و بگویند پشت پرده مجلس چه خبر است که طرح اصلاح بیمه کارگران ساختمانی دو بار به صحن علنی مجلس رفته و متاسفانه مافیای ساخت و ساز اجازه تصویب آن را نداده است.

سربازرس سامانه رفاهی کارگران ساختمانی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه این طرح در پانزدهم فروردین ماه با ایرادات کوچک در مجلس به کمیسیون اجتماعی بازگشت داده شد، گفت از آن روز تاکنون ایرادات این طرح برطرف شده ولی تاکنون مجلس هیچ اقدامی برای تصویب این طرح انجام نداده است.

وی گفت: هم اکنون ۲۵هزار کارگر ساختمانی در استان آذربایجان غربی در صف انتظار بیمه قرار دارند که از این تعداد ۱۰هزار کارگر در ارومیه هستند.عمری با بیان اینکه متاسفانه نمایندگان مجلس بیشتر در مواردی که در حوزه اختیار آنها نیست اظهارنظر می‌کنند، گفت: تعجب‌آور است که چرا این نمایندگان در مورد بیمه کارگران ساختمانی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و چرا باید پشت نماینده کارفرمایان بیشتر از کارگران گرم باشد؟ سربازرس سامانه رفاهی کارگران ساختمانی استان تصریح کرد: متاسفانه در ماجرای مرگ دو کارگر ساختمانی ارومیه‌ای که سقوط کردند، ناظر و مجری پروژه کوتاهی کرده‌اند و این کارگران از لوازم ایمنی لازم برخوردار نبودند.

وی با بیان اینکه، طبق مصوبه دولت تمامی کارگران ساختمانی می‌توانند از مزایای بیمه استفاده کنند، گفت: قرار بود ۲۰درصد از حق بیمه کارگران ساختمانی توسط شهرداری و از محل پروانه ساختمانی که برای کارفرمایان صادر می‌کند، کسر و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود، ۳درصد توسط دولت و ۷درصد هم توسط  کارگران ساختمانی واریز شود که این مورد به سرانجام نرسیده و همین موضوع موجب شده که تعداد زیادی از کارگران ساختمانی از مزایای بیمه تامین اجتماعی بی‌بهره بمانند.