رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار توجه به مسائل و مشکلات بازنشستگان و مستمری‌بگیران کارگری شده است.

علی‌اصغر بیات در گفت‌وگو با مهر، به جزئیات این نامه اشاره کرد و گفت: زیبنده نیست هر روز شاهد فریاد عدالت‌خواهی بازنشستگان و بی‌توجهی به امور بدیهی و اولیه از سوی مسئولان باشیم.

بیات در ادامه افزود: چند صباحی از تصویب افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی مطابق با اصول و مواد قانونی مشخص و مصرح ازجمله مصوبات شورای عالی کار گذشته است. اعتراض، ناخرسندی و نگرانی بر حق تشکلات و کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور که جمعیتی بالغ بر ۱۲میلیون نفر را نمایندگی می‌کنند، از گوشه کنار به گوش می‌رسد. سایه بی‌اعتمادی و خطر کاهش بیش از پیش سرمایه اجتماعی و جنب و جوش فرصت‌طلبان داخلی و خارجی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و وعده‌های گاه و بی‌گاه مسئولان و بیان عذرهای بدتر از گناه، روح و روان بازنشستگان و مستمری‌بگیران را به بازی گرفته است. بیش از ۶۰درصد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی که حداقل‌بگیرند، در سال‌های پرمناقشه، پر فراز نشیب و بی‌ثبات اقتصادی، ناتوان، درمانده و دل‌نگران هستند.

وی با مخاطب قرار دادن رئیس‌جمهور، گفت: حواشی تعلل و تأخیر در تصویب و ابلاغ افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی توسط هیأت دولت متأسفانه اصل اقدام را به حاشیه رانده و تبعات منفی و روزافزونی را با خود به همراه آورده است.

بیات ادامه داد: صبر و متانت بازنشستگان و مستمری‌بگیران نباید مصروف چنین درخواست‌های ابتدایی و ساده‌ای شود. آنها بر سر سفره خودشان که با زحمت و تلاش طاقت‌فرسا و چندین ساله حاصل شده، حاضرند و منت هیچ احد و گروه و دسته‌ای بر سرشان نیست.

این مقام صنفی با طرح این سوال که آیا رسیدگی و اقدام به موقع دولتمردان و از بلاتکلیفی خارج شدن بیش از یک ششم جمعیت کشور از اولویت کافی و لازم برخوردار نیست، گفت: توقع داریم مسئولان امر، اقدام امیدوارکننده‌ای که پس از سال‌ها به لحاظ جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌های افزایش حقوق و دستمزد و مستمری بازنشستگان با نرخ فزاینده تورم در سال جاری ایجاد شده را با پایان خوش و امیدبخش همراه کنند و اجازه ندهند بدخواهان و سوءاستفاده کنندگان از جریان اصیل مطالبه‌گری و حق‌جویی بازنشستگان و مستمری‌بگیران، بهره‌برداری کنند و اینگونه القا کنند که کم‌توجهی به مطالبات حقه آنها توسط مسئولان به رویه‌ای معمول بدل شده است.

وی افزود: در کنار تسریع تصویب و ابلاغ افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی باید فکر و اقدامی عاجل، دوراندیشانه و پایدار به منظور تقویت بنیان‌های حمایتی و معیشتی برای جلوگیری از آسیب‌پذیری اقشار کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی کرد چرا که در رهگذر جراحی اقتصادی و اجرای طرح افزایش یارانه‌ها، تضمین حفظ و بهبود شرایط معیشتی مستمری‌بگیران از واجبات است.

بیات با بیان این مطلب که متأسفانه زمزمه‌هایی نیز از گوشه و کنار به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تورم‌زا است، گفت: بسترهای افزایش تورم را باید در عرصه‌های دیگر جست‌وجو کرد نه افزایش منطقی دستمزد کارگران و حقوق بازنشستگان.

وی در پایان از رئیس‌جمهور درخواست کرد موضوع تصویب و ابلاغ افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی با قید فوریت در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفته و زمینه‌های تسریع در پرداخت مطالبات مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی فراهم شود.