وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اگر اعتراض جاماندگان یارانه تایید شود، یارانه ماه‌های قبل را هم می‌گیرند، گفت: برای شناسایی مشمولان یارانه، وضعیت مالی خانوارها طی دوره ۳ تا ۵ ساله بررسی شده است.

به گزارش «توسعه ایرانی»، حجت عبدالملکی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: برای ثبت اعتراض به دهک‌بندی یارانه‌ها، فقط کافی است وارد سامانه وزارت رفاه شده و اطلاعات خود را بارگذاری کنید.

وزیر کار بیان داشت: یارانه مورد نیاز 90درصد مردم تأمین شده و در حساب دولت است، پس اگر تا 3 ماه دیگر مشخص شود فردی نیازمند بوده اما دریافتی نداشته، یارانه معیشتی ماه‌های گذشته نیز به حساب آن واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه 10 متغیر و شاخص برای دهک‌بندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده، گفت: شاخص‌هایی ازجمله گردش حساب، حقوق، سود سهام و سود حساب، خودرو، سفرهای خارجی و سایر موارد مدنظر است.

عبدالملکی افزود: برای اینکه تحولات مقطعی در زندگی افراد و جابه‌جایی دهک‌ها مؤثر نباشد در دوره سه تا پنج‌ساله دهک‌بندی‌ها مورد توجه قرار گرفته و حساب می‌شود. به عنوان مثال فردی خانه خریده و فروخته که این جزو دارایی حساب نمی‌شود. برای اینکه دهک‌بندی‌ها درگیر نوسانات نشود شاخص‌ها در دوره سه تا پنج‌ساله در فرمولی دقیق ضریب‌بندی می‌شود.

وی تاکید کرد: افراد تا 3 ماه آینده فرصت ثبت در سامانه را دارند و اگر مستحق دریافت یارانه باشند به آنها یارانه پرداخت می‌شود. یارانه‌ها در حساب‌های دولتی موجود است و تقریباً برای 78 تا 79 میلیون نفر در نظر گرفته شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه 7 و نیم میلیون نفر یارانه نمی‌گرفتند، گفت: یک بخشی از آن افراد متمکن بودند. اکنون فرض می‌کنیم پنج میلیون نفر مستحق هستند. این افراد می‌توانند در سامانه هدفمندی یارانه‌ها که اعلام می‌شود، ثبت‌نام کنند و فرایندی طول می‌کشد تا بررسی و ارزیابی شود.وی گفت: امکان دارد فردی به خاطر گردش مالی بالا یارانه‌اش قطع شده که می‌تواند اعتراض کند. به عنوان مثال بعضی از روحانیون و طلاب وجوهات شرعی را دریافت می‌کنند که این امر مال این افراد نیست و برای مرجعیت است که این امر قابل اعتراض است.وزیر رفاه تاکید کرد: توصیه می‌کنیم حساب‌های شخصی از کاری جدا شود، ضمن اینکه در سامانه با ثبت اعتراض و ارائه مستندات یارانه در صورت مستحق بودن اختصاص می‌یابد.