وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به‌زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کار خود را دوباره شروع می‌کند و همه به هر دلیلی که یارانه نمی‌گیرند، می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

به گزارش «توسعه ایرانی»، حجت عبدالملکی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: بعضاً ممکن است افراد، متمول و از دهک دهم باشند که وضع مالیشان خوب است، آنها جواب مثبت دریافت نخواهند کرد ولی کارگران اگر یارانه‌بگیر نیستند، یارانه‌شان برقرار خواهد شد.

وی بیان کرد: اصلاح نظام یارانه‌ها، شاخص‌های فقر را در جامعه بهبود خواهد بخشید زیرا قرار است دهک‌های پایین‌تر، مبلغ بیشتر و دهک‌های بالا، مبلغ کمتری دریافت کنند و این خود به خود منجر به بهبود رسیدگی به فقرا خواهد شد. درباره کلیت روش پرداخت که مبلغ چقدر باشد اعتباری و نقدی، به طور کلی دولت تصمیم می‌گیرد. آنچه مسئولیت مستقیم وزارتخانه ماست دهک‌بندی خانواده‌ها، رصد شرایط اقتصادی آنها و رسیدگی به اعتراضات احتمالی است.

عبدالملکی از اعمال افزایش حقوق بازنشستگان در فیش حقوقی اردیبهشت خبر داد و گفت: اگر هم به هر دلیل به اردیبهشت نرسد، قطعاً معوقات از ابتدای فروردین پرداخت خواهد شد و حتماً در حقوق خرداد لحاظ خواهد شد.

وی گفت: براساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی حداقل سالی یک بار باید مستمری یا همان حقوق بازنشستگی توسط هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی تصویب شود و برای تصمیم‌گیری نهایی به هیأت دولت ارسال شود.

عبدالملکی درباره وام قرض‌الحسنه بازنشستگان نیز یادآور شد: سال گذشته ۴۰درصد وام قرض‌الحسنه بازنشستگان را افزایش دادیم و در بازنشستگی کشوری وام‌های ازدواج فرزندان این افراد متجمع شده بود همه را یک‌جا پرداخت و تصویب کردیم و امسال هم حتماً برای ثبت نام‌هایی که شده تلاش می‌کنیم در اسرع‌وقت پرداخت کنیم.

وی افزود: در سایر حوزه‌های رفاهی مثل خرید اقساطی از مراکز فروشگاهی دیگر هم یک سامانه‌هایی شکل گرفته که بخشی از آن کار می‌کند و بخشی هم در آینده نزدیک، کار خودش را شروع خواهد کرد.

عبدالملکی درباره مسکن کارگری نیز گفت: در حوزه مسکن کارگری یکی از مصوبات شورای عالی کار که البته باید در جلسه هیأت دولت هم مطرح بشود افزایش تقریباً ۲۰۰هزار تومانی حق مسکن کارگران است و مساله تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی پنج شش ماه قبل برای ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی کارگری امضا کردیم.

وی افزود: تقریباً ۴۰۰هزار نفر از جامعه کارگری در سامانه نهضت ملی تولید مسکن ثبت‌نام کردند که عمدتاً شناسایی شدند و بخشی از زمین‌ها شناسایی شده و اختصاص یافته و کار بعضی شروع شده و بقیه هم به مرور شروع خواهد شد. این مرحله اول کار از سالانه یک میلیون واحد مسکونی است که در مرحله اول توانستیم ۴۰۰هزار واحد را برای کارگران درنظر بگیریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۳۵ مدل قرارداد کار داریم که بخشی از آن قراردادها سفیدامضا هستند، گفت: این یکی از مشکلات جامعه کارگری است و رئیس جمهور هم دستور ویژه برای این قضیه دادند و هم رهبری تاکید کردند. این موضوع قراردادهای موقتی و بسیار کوتاه‌مدت یا قراردادهای سفیدامضا باید رسیدگی ویژه شود.

وی با تاکید بر تأمین امنیت شغلی کارگران افزود: در این خصوص کمیته‌ای با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی تشکیل دادیم تا با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی، موضوع قراردادهای موقتی و بسیار کوتاه‌مدت یا قراردادهای سفیدامضا رسیدگی ویژه شود، به نحوی که نظم و انضباط به‌هم نریزد، یعنی کارفرما را خیلی در مضیقه نگذارد، امنیت شغلی هم برای کارگر ایجاد کند و دو ماه هم به آنها فرصت دادیم که به راهکار عملیاتی برسند.

عبدالملکی با اشاره به غیرقانونی بودن قرادادهای سفیدامضا گفت: همه این قراردادهای سفیدامضا قانونا ممنوع است. در پی راهکار عملیاتی هستیم که این چیزی که قانون روی آن صحه گذاشته بتوانیم با ضمانت اجرایی عملیاتی کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر راهکار قراردادهای موقتی و سفیدامضا احتیاج به مصوبه هیأت وزیران داشته باشد پیگیری می‌کنیم و اگر احتیاج به قانون داشته باشد لایحه تنظیم خواهد شد. اگر مقررات داخلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدنی باشد یا مصوبات شورای عالی کار که بلافاصله تصویب و اجرا می‌کنیم.

وی همچنین در رابطه با نگرانی تعدیل نیروی کارگران به نظریه کارآیی افزایش دستمزد در اقتصاد اشاره کرد و گفت:‌ یکی از آثار افزایش دستمزد،‌ افزایش بهره‌وری و در نهایت موجب سودآوری واحد تولیدی است. شاهد هستیم در ۶ هفته نخست امسال میزان تعدیل نیروی کار در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۴درصد کاهش یافته است یعنی کارگران و کارفرمایان به خوبی کار خود را انجام می‌‌دهند.