در پی فراخوان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به دیده نشدن سهم بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، صدها نفر از بازنشستگان کارگری صبح دیروز (۲۶ دی) مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره دلیل برگزاری این تجمع گفت: آمده‌ایم تا درخواست‌های خود را به گوش کمیسیون تلفیق بودجه برسانیم. همسان‌سازی یک عدالت حقوقی است ولی چرا در نظامی که بر مبنای عدالت بنا شده، سهم تامین اجتماعی را نمی‌بینند؟

وی با بیان اینکه حضور بازنشستگان مقابل مجلس مبتنی بر حق‌طلبی و استیفای حقوق تضییع شده است، تصریح کرد: حقوق را باید استیفا و کسب کرد بنابراین برای به دست آوردن آن تلاش می‌کنیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار کرد: لایحه بودجه‌ای که توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده، ظلم در حق کارگران  است. ردیف بودجه سازمان تامین اجتماع از گذشته دور همواره در بودجه آمده و تنها ارقام آن تغییر می‌کرد. در حال حاضر، این ردیف را حذف کرده‌اند که ظلم بر جامعه کارگری و تامین اجتماعی است. قانون تامین اجتماعی از سال ۵۴ تصویب شده و از آن زمان تا امروز همواره در بودجه سهم تامین اجتماعی در نظر گرفته می‌شد اما در سال ۱۴۰۱ هیچ سهمی وجود ندارد.

صادقی ادامه داد: شایسته نیست مجلسی که لقب انقلابی دارد، با حذف بودجه تامین اجتماعی در حق کارگران و بازنشستگان ظلم کند. آقایان باید سهم کارگران و بازنشستگان از منابع ملی را در بودجه ۱۴۰۱ ببینند. اگر تامین اجتماعی بحرانی شود، کشور با چالش روبه‌رو می‌شود. اینجا جمع شده‌ایم تا بگوییم صندوق تامین اجتماعی را همچون دیگر صندوق‌های بازنشستگی در کانون توجه خود قرار دهید. نمایندگان مجلس تنها بخشی از صندوق‌ها را می‌بینند اما خانواده بزرگ تامین اجتماعی را نادیده می‌گیرند.

صادقی گفت: از نمایندگان می‌خواهیم تا به بند «ز» تبصره ۱۹ لایحه بودجه پس از کلمه لشکری، کلمه تامین اجتماعی را اضافه کنند. ما می‌خواهیم تا اشتباهات آقای میرکاظمی در نگارش بودجه ۱۴۰۱ دیده شود. خواهان توسعه تامین اجتماعی هستیم نه اینکه این سازمان را ضعیف‌تر کنند. ما نسبت به بازنشستگان دیگر حسادت نمی‌کنیم و بازنشستگان ارتش، نیروی انتظامی و فرهنگیان، برادران ما هستند ولی ما برای مبارزه با تبعیض انقلاب کردیم پس چرا تبعیض همچنان وجود دارد؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: خواسته اصلی ما دیدن سهم تامین اجتماعی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است. همچنین در بودجه جاری سال ۱۴۰۱ تصمیم دارند تا بر شاغلانی که بیش از ۵ میلیون دریافت می‌کنند، مالیات بگیرند. کجا را می‌شناسید که فقرا تامین‌کننده هزینه اغنیا باشند؟ اغنیا باید مالیات دهند که صرف فقرا و عمران کشور شود.

صادقی افزود: حدود ۳۹ نفر از نمایندگان کمیسیون تلفیق وعده داده‌اند که سهم تامین اجتماعی در بودجه را درنظر بگیرند. اگرچه ارقام متفاوتی مطرح کرده‌اند اما هیچ‌کدام بر ۱۵۰هزار میلیارد تومان سهم مورد نظر ما اشاره‌ای نکرده‌اند. تنها این مبلغ می‌تواند به خانواده تامین اجتماعی کمک کند. باید رقمی را درنظر بگیرند تا سازمان تامین اجتماعی برای تامین کسری بودجه خود روی به استقراض نیاورد. تامین اجتماعی نباید استقراض کند تا هزینه‌های ماهانه ۲۱هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی خود را تامین کند. به طور قطع این مبلغ در سال بعد افزایش خواهد یافت.

به کیسه خالی کارگران و بازنشستگان دست دراز می‌کنند

در ادامه این تجمع، «علی خدایی» نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه دولت شعارهایی برای بهبود وضعیت مطرح کرده، گفت: این شعارها، جامعه کارگری را به حل مشکلات امیدوار کرد. دولت با شعار حمایت از ضعفا و مجلسی هم با عنوان مجلس انقلابی راس کار آمدند اما چه شد که چنین شرایطی به وجود آمده است؟

خدایی با اشاره به طرح مجلس برای تعیین مزد منطقه‌ای گفت: طرح حذف ماده 41 از کارگاه‌های روستایی توسط همین مجلس مطرح شده است. برخی به دنبال حذف مواد حمایتی قانون کار و عده‌ای هم به دنبال خنثی کردن دستمزد هستند. آیا تنها عامل گرانی، دستمزد است؟ به عنوان نماینده شاغلان و بازنشستگان در شورای عالی کار اعلام می‌کنم که زیر بار دستمزدی که اینها تعیین می‌کنند، نخواهم رفت.

وی افزود: چاپ پول و اسکناس باعث ایجاد تورم می‌شود. می‌گویند که چاپ پول فقط برای مزد است. موارد دیگر را فراموش می‌کنند و تنها به کیسه خالی کارگران و بازنشستگان دست دراز می‌کنند. موضوعات دیگر بودجه مثل خطر افزایش سن بازنشستگی هم به طور کامل رد نشده است.

خدایی اظهار کرد: در فضای مجازی اعلام می‌کنند که در دولت گذشته به دنبال حقوق بازنشستگان و کارگران نبودیم. ما هم در دولت گذشته و دولت فعلی برای کارگران شاغل و بازنشسته و صنف تلاش کرده‌ایم و خواهیم کرد.