عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار معتقد است بیکاری تحصیل‌کردگان در دو دهه گذشته حاصل عدم توجه به مهارت‌آموزی و آموزش‌های مهارتی بوده است. او می‌گوید امروز یادگیری آموزش‌های مهارتی بودجه می‌خواهد و مدرک بدون مهارت ارزشی ندارد.

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال‌هاست که با جمعیت تحصیل‌کردگان بیشمار فاقد مهارت در کشور روبه‌رو هستیم و نزدیک به دو دهه است که مسئولان جامعه کارگری فقدان مهارت در کشور را فریاد زده و نسبت به عدم توجه به آن هشدار می‌دهند و اعلام می‌کنند که مدرک تحصیلی بدون مهارت‌آموزی روزی کشور را دچار مشکل می‌کند. وی ادامه داد: در حال حاضر چندین هزار پزشک بیکار در کشور داریم که با وجود داشتن مدرک دکترا بیکار هستند و چندهزار نفر فوق لیسانس برق صنعتی داریم که مدرک این رشته را دارند ولی به ندرت مهارت لازم در این رشته را کسب کرده‌اند.

به گفته عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار، بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها نیروی فنی می‌خواهند و اکثر کارفرمایانی که به کاریابی‌ها مراجعه می‌کنند درخواست نیروی کار ماهر دارند. اصلانی با بیان اینکه بازار کار رشته‌های فنی و مهارتی کساد نیست، اظهارکرد: اکثر تعمیرکاران و مکانیک‌های ماشین جزوه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هستند و روزی نیست که به آنها مراجعه نشود و به‌رغم آنکه شاید دارای مدرک تحصیلی بالایی نباشند بازار کار برایشان مهیا است و درآمد خوبی دارند. رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز با اشاره به ناچیز بودن بودجه آموزش‌های مهارتی در کشور، خاطرنشان کرد: اگر بودجه فنی و حرفه‌ای کشورهایی مثل کانادا، آلمان و انگلیس را در نظر بگیریم یا بودجه مهارتی کشورهای همسایه خودمان مثل ترکیه، امارات و قطر را بررسی کنیم قابل قیاس با بودجه ما نیست. امروز یادگیری آموزش‌های مهارتی بودجه می‌خواهد و اگر تنها یک درصد بودجه نفت در اختیار فنی حرفه‌ای قرار گیرد می‌توانیم اهداف و برنامه‌های بلندمدت مربوط به آموزش‌های مهارتی را به بهترین شکل ممکن در جامعه پیاده کنیم. به گفته اصلانی، هرگونه کمک و حمایت مالی از آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نیازمند نظارت است تا آموزشگاهی که مجوز کار می‌گیرد و به فرض مدرک جوشکاری یا تراشکاری می‌دهد به معنای واقعی دانش‌آموزان و دانشجویان را با آموزش‌های مهارتی آشنا کند.