معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از کاهش ۱.۴درصدی نرخ بیکاری روستایی و افزایش سهم اشتغال روستاییان از پنج به ۳۰درصد در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد امید در آیین امضای تفاهم‌نامه بین مرکز ملی فرش صندوق، صندوق کارآفرینی امید و بخش خصوصی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۹۵ نرخ مهاجرت روستاییان به شهرها بسیار نگران‌کننده بود و در برخی سال‌ها کاهش سالیانه یک درصدی جمعیت روستایی ثبت شد اما در سال ۹۹ مهاجرت معکوس به این مناطق تحقق یافت و پیش‌بینی می‌کنیم که در سال ۱۴۰۰ مهاجرت از روستاها متوقف شود.

امید تاکید کرد: مهمترین هدف این معاونت، توسعه اشتغال روستایی است که این مهم با تامین خدمات زیربنایی در دستور کار است، طوری‌که اکنون بیش از ۸۴درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت گاز و بیش از ۹۴درصد این روستاها از خدمات شبکه ملی اطلاعات بهرمند شده‌اند.

وی با اشاره به جایگاه راهبردی صنعت فرش دستباف ایرانی و به‌ویژه تحریم مستقیم این صنعت، گفت: برای رونق بخشیدن به بازار داخلی این هنر- صنعت با همکاری موسسه‌های مالی و بانکی تلاش می‌شود. رفع مشکلاتی همچون تامین مواد اولیه، بازاریابی خارجی، تعرفه‌های فرش و پیمان‌سپاری ارزی در حوزه فرش دستباف در دستور کار است.

امید اضافه کرد: واقعیت اینکه اکنون دو میلیون نفر در صنعت فرش دستباف اشتغال به کار دارند که ۸۰درصد فرش‌بافان نیز در روستاها زندگی می‌کنند، برنامه اشتغال پایدار ۱۰درصدی ویژه این بخش دیده شد اما تاکنون به این سهم نرسیده است.

در این مراسم «فرحناز رافع» رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۸۸ تا سال ۹۹، یک نفر بیمه‌شده قالی‌بافی نداشتیم اما توانستیم امسال بیش از ۲۶۰هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم.

وی، هنر- صنعت فرش دستباف را عامل رشد و توسعه اقتصادی و جایگزینی برای نفت برشمرد و گفت:‌ امسال با وجود تحریم‌ها و سایر مشکلات، رشد تولید و صادرات این محصول رقم خورد.