برگزاری ده‌ها تجمع از سوی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در نقاط مختلف کشور و نامه‌نگاری‌ها و رایزنی با مجلس و دولت، نهایتا هیچ ثمری برای حل مشکلات معیشتی این قشر بزرگ جامعه نداشت و از همین رو، این بازنشستگان با ارسال نامه‌ای به دفتر رهبری، از ایشان استمداد طلبیدند.

رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از ارسال این نامه خبر داد و گفت: عاجزانه خواستار رفع چالش‌ها و مشکلات بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری هستیم.

اساسی‌ترین و مهم‌ترین مسأله حال حاضر بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی، تبعیض و نگاه دوگانه در اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان و سایر صندوق‌های بازنشستگی است

علی‌اصغر بیات گفت: با توجه به مشکلات معیشتی بازنشستگان سازمان اجتماعی، همسان‌سازی ناقص حقوق و عدم تخصیص بودجه شفاف در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و همچنین تبعیضی که میان بازنشستگان این سازمان با بازنشستگان سایر صندوق‌ها به خصوص کشوری و لشکری وجود دارد، کانون عالی بازنشستگان به نمایندگی از بازنشستگان سراسر کشور با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری، رسیدگی به مشکلات این قشر زحمتکش را عاجزانه درخواست کرد.

وی افزود: در نامه کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی به مقام معظم رهبری آمده است بازنشستگان با جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون و ۶۰۰هزار نفر که با احتساب عائله خود بیش از ۱۱ میلیون نفر را شامل می‌شوند، سرخورده، مأیوس و دل خون در شرایطی به سر می‌برند که به هیچ‌وجه سزاوار آن نیستند.

رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: امروز کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی که عمر گرانبهای خود را در زمان اشتغال و تولید، به امید برخورداری از دوران بازنشستگی بدون دغدغه صرف کرده‌اند، با تحولات و اقدامات اخیر مسئولان ناامیدانه به دنبال پیگیری درخواست‌ها و انتظارات بر حق خود هستند که اگر در بدو امر به این نیازها و مطالبات توجه می‌شد، نیازی به برگزاری تجمعات اعتراضی مقابل سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی نبود چون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تنها در پی استقرار عدالت و رفع تبعیض‌های موجود هستند.

به گفته وی، حلقه گم‌شده در مطالبات بر حق اقشار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی تحقق و عینیت یافتن مواردی است که متأسفانه در طی سال‌های متمادی و بعضاً به صورت عامدانه توجهی به آنها نشده و تلخ‌تر از آن تبعیضی است که در خصوص اجرای همسان‌سازی حقوق میان مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌ها رخ داده و بیم آن می‌رود با تداوم شرایط موجود، آثار و تبعات منفی آن افزایش یابد.

بیات گفت: در بخشی از نامه آمده است که تحریم‌های ظالمانه در کنار برخی سوءمدیریت‌ها در سال‌های اخیر فشار اقتصادی و معیشتی را بر دهک‌های پاینی جامعه تحمیل کرده است. در این میان بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی به ویژه حدود ۶۵درصد از آنها که حداقل‌بگیرند و به سختی روزگار می‌گذرانند، در شرایط کرونایی و تهدیدات متعدد سلامت و بهداشت، در وضعیت بغرنجی به سر می‌برند. فارغ از مسائل و مشکلات موجود ازجمله عدم اجرای سه‌جانبه‌گرایی، انباشت بدهی‌های معوقه و کلان سهم دولت به سازمان، اجرای ناقص قانون الزام، عدم توجه به افزایش مناسب حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران متناسب با تورم و... اساسی‌ترین و مهم‌ترین مسأله حال حاضر بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان، تبعیض و نگاه دوگانه در اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی است.

بازنشستگان تامین اجتماعی با جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون و ۶۰۰هزار نفر که با احتساب خانواده‌هایشان بیش از ۱۱ میلیون نفر را شامل می‌شوند، سرخورده، مأیوس و دل خون در شرایطی به سر می‌برند که به هیچ‌وجه سزاوار آن نیستند

وی اظهار داشت: اگرچه سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری نسبت به اجرای متناسب‌سازی اقدام کرد اما نتایج حاصله حاکی از شکاف و اختلاف معنادار در مقایسه با اقدام مشابه در صندوق‌های لشگری و کشوری آن هم با استفاده از منابع عمومی کشور بوده است که مسئولان ذیربط به خوبی به آن معترف و آگاهند. در همین خصوص جلسات، مذاکرات و رایزنی‌های متعددی توسط تشکلات و کانون‌های بازنشستگی با مدیران و مسئولان عالی مراکز تصمیم‌گیری با هدف رفع نواقص و ترمیم مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی انجام شد. لیکن با عنایت به آنکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور به عنوان سند بالادستی و سمت‌وسودهنده سیاست‌ها و رویکردهای کلان دولت، نقش تعیین‌کننده‌ای در تداوم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و همچنین توانمندسازی این سازمان در عمل به تعهدات و ارائه خدمات به خدمت گیرندگان خود دارد، بسیار حائز اهمیت است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی افزود: متأسفانه به‌رغم اصلاحات به عمل آمده در بودجه ۱۴۰۰ کشور، آنچنان که باید شفافیت و صراحت لازم در زمینه تعیین اعتبار و سهم مشخص سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین و حساس‌ترین صندوق بازنشستگی کشور در بند «و» تبصره ۲ اعمال و منظور نشده و اعتبار مربوطه برای مصارف و اهداف متعددی در نظر گرفته شده است. لذا از محضر رهبری که همواره با تأکیدات عالمانه مکرر و مصرح خود به مسئولان و کارگزاران نظام به لحاظ توجه جدی به وضعیت معیشتی اقشار آسیب‌پذیر قوت قلب بازنشستگان و مستمری‌بگیران بوده‌اند، عاجزانه تمنا و استدعا کردیم دستور فرمایند با نگاهی مسئولانه به مواد قانونی مندرج و مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ کشور و رفع مشکلات و چالش‌های موجود به‌خصوص پیش‌بینی سهم مشخص سازمان تأمین اجتماعی و همچنین التفات ویژه به موضوع مهم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، دغدغه چندین و چند ساله این قشر معزز با استیفای حقوق آنها برطرف شود.