قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از رشد سالیانه ۱۰درصدی بازنشستگان این سازمان خبر داد و گفت: ۴۳درصد سالمندان کشور تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.

به گزارش مهر، محمدحسن زدا در نشست تخصصی «توانمندسازی رفاهی سالمندان» گفت: زمانی که صحبت از سالمندی می‌شود، صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی از اولین نهادهایی هستند که با توجه به محاسبات بیمه‌ای، حساسیت لازم را خواهند داشت.

وی افزود: باید توجه داشت که در سازمان تامین اجتماعی، در سال‌های گذشته، رشد بیمه‌شدگان اصلی سازمان حدود ۲درصد بوده در حالی‌که تعداد مستمری‌بگیران این سازمان با سرعت رشد ۱۰درصدی در سال، در حال افزایش هستند.

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۸۴ تعداد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی حدودا یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر بود اما از سال ۸۴ تا ۹۷، این تعداد دو برابر شد و امروز، بیش از سه میلیون بازنشسته داریم و ۴۳درصد از سالمندان کشور، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.

قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۳۰، سالمندان ۲۱درصد از جمعیت دنیا خواهند بود و در ایران، ۳۰درصد از جمعیت را در آن سال، سالمندان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل، سازمان‌هایی باید پشتیبان این اقشار باشند که نظام‌های تامین اجتماعی، بهترین پاسخگو هستند.

زدا تصریح کرد: در سال ۱۳۵۴، با آغاز به‌کار سازمان تامین‌اجتماعی، سن امید به زندگی ۵۹ سال بود و در محاسبات بیمه‌ای، سن بازنشستگی ۵۰ سال در نظر گرفته شد در حالی که در سال ۱۳۹۸، سن امید به زندگی به حدود ۷۶ سال رسیده و سن بازنشستگی، کمتر از ۵۰ سال شده است، به این علت که در یک دوره ۱۰ساله، قواعد بازنشستگی پیش از موعد را بدون شرط سنی تغییر دادیم.

وی گفت: زمانی که ۴۳ میلیون نفر در صندوق تامین اجتماعی تحت پوشش هستند و ۵ میلیون نفر از این افراد را مستمری‌بگیران و خانواده‌های آنان تشکیل می‌دهند، چالش‌های فراوانی برای این صندوق ایجاد می‌شود و ضرورت اصلاحات پارامتریک، بیش از پیش خود را نمایان می‌کند.

قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: در این شرایط، نیازمند بازپرداخت بدهی نهاد دولت به تامین اجتماعی و همچنین حمایت‌های مجلس هستیم.

وی بیان داشت: بدون شک در این زمینه باید به‌سرعت به سمت استقرار نظام چندلایه تامین اجتماعی حرکت کنیم. این نظام، تعریف شده و در اختیار افراد و نهادهای تصمیم‌گیر قرار گرفته شده است و امید اقدام در این زمینه وجود دارد.

زدا اظهار داشت: پیشنهاد دیگری نیز از سوی سازمان تامین اجتماعی به مجلس فرستاده شده و در دستور کار قرار گرفته است که شاید نیازمند تشکیل یک صندوق تأمین اجتماعی دوم باشیم تا آسیب کمتری به نظام تامین اجتماعی وارد شود.