هر آن‌چه پت دلبند شما به آن نیاز دارد

از آن‌جا که از ازل، انسان ایرانی در تقلید از بیگانگان، تنها وجه بیرونی و ظاهر آن‌را می‌بیند، و به فرهنگ و آداب خاص آن‌چه دارد از آن تقلید می‌کند کاری ندارد، ما هر صبح درکوچه‌ها و خیابان‌ها و پارک‌ها، با فضولات حیوانات خانگی مواجه می‌شویم

آذر فخری، روزنامه‌نگار

گویا تب و تاب حیوان‌دوستی و نگهداری از انواع و اقسام حیوانات، حالا حالاها، قصد فروکش کردن ندارد. وارد هر کانال تلگرامی که بشویم، و در صفحات اینستاگرام، با تبلیغاتی در مورد غذا و پوشاک و جای خواب حیوانات مواجه می‌شویم. این بازار داغ، هم‌چنان رو به گسترش است؛ تعداد مطب‌های دامپزشکی در سطح شهر، و البته بیشتر در مناطق شمالی، در حال افزایش است. در خیابان که راه بروید، با انواع و اقسام کارت‌پخش‌کن‌هایی مواجه می‌شوید که تبلیغات خورد و خوراک و پوشاک یا مطب دامپزشکی و ارائه انواع خدمات به «پت دلبند» شما را پخش می‌کنند. حتی در فروشگاه‌های بزرگ شهر، قسمت جداگانه‌ای برای لوازم مورد نیاز حیوانات تدارک دیده شده است که البته قیمت بسیاری از این لوازم و خدمات، بسیار گران است. این گرانی، علت هم دارد؛ اغلب این حیوانات، از نژادهای خاص و غیربومی ایران هستند که به شرایط نگهداری و غذاهای خاص نیاز دارند.

علاوه بر این، از آن‌جا که از ازل، انسان ایرانی در تقلید از بیگانگان، تنها وجه بیرونی و ظاهر آن‌را می‌بیند، و به فرهنگ و آداب خاص آن‌چه دارد از آن تقلید می‌کند کاری ندارد، ما هر صبح درکوچه‌ها و خیابان‌ها و پارک‌ها، با فضولات حیوانات خانگی مواجه می‌شویم. چرا که عصر و شب قبل، صاحب حیوان او را برای گردش و طبعا قضای حاجت، بیرون آورده است. همه این‌ها بماند که پرداختن به هر کدام از جنبه‌های مغفول مانده آداب نگهداری حیوان، خود داستان ویژه و مجال خاص دیگری می‌طلبد.

آن‌چه این‌جا قصد پرداختن به آن داریم، شغل جدیدی است که در حاشیه نگهداری از حیوانات خانگی، در حال رشد است و درآمد بسیار بالایی هم دارد. شغلی که رسمیت قانونی ندارد، اما برای این‌که آن‌را به‌دست آورید باید از همان مراحل آزمون استخدامی معمول عبورکنید و گواهی سلامت هم ارائه بدهید. اسم این شغل «حیوان‌گردانی» است. 

«حیوان‌گردان» فردی است که حیوانات خانگی و گران‌قیمت افرادی را که خود وقت گرداندن حیوانات و به گردش بردن آن‌ها را ندارند، به گردش می‌برد و می‌گذارد که این حیوانات فضای شهری را به فضولات خود مزین کنند. 

فکر نکنید که این شغل، صرفا یک کار سطح پایین و بی‌کلاسی است. نه! اتفاقا فردی که استخدام می‌شود تا حیوان عزیز و «پت دلبند» کسی را به گردش ببرد، باید رفتار با حیوان را بلد باشد و آن‌قدر امین باشد که صاحب حیوان بتواند به او اعتماد کند. نرخ«حیوان‌گردانی» برای هر ساعت گرداندن حیوان، از صدهزارتومان شروع می‌شود و بسته به قیمت و نوع حیوان بالاتر می‌رود. 

بنابراین، حیوان‌گردان فردی است که بدون پرداخت هیچ مالیاتی، بدون هیچ سرمایه‌ای، و بدون نیاز به هیچ نوع مدرک خاصی، بدون نیاز به جا و مکان کسب، می‌تواند روزانه درآمدی کلان داشته باشد؛ درآمدی که تنه‌به‌تنه درآمد شغل‌های پردرآمد رسمی می‌زند و گاه آن‌ها را پشت سر می‌گذارد.

حیوان‌گردانی، شغل کاذبی است حاصل بی‌فرهنگی افراد خاصی که می‌خواهند حیواناتی با قیمت‌های میلیونی داشته باشند تا بر شان و پرستیژ اجتماعی‌شان بیفزایند، اما خودشان فرصت گرداندن و به گردش‌ بردن حیوان‌شان را ندارند. 

در کنار شغل «حیوان‌گردانی» با درآمد نجومی‌اش، مهدهای مخصوص حیوانات نیز در حال تاسیس و افزایش‌اند. 

مهدهایی که برای نگهداری «پت دلبند» شما، هزینه‌های مختلف می‌تراشند از خورد و خوراک خاص برای حیوان تا خدمات دامپزشکی و واکسن و ...

جالب این‌جاست که تمام این اتفاقات عجیب در شرایطی رخ می‌دهد که جامعه ما دچار بحران اقتصادی شدید است و اغلب مردم از اداره خانواده خود حتی در حد نیازهای معمول، ناتوان مانده‌اند. بیکاری بیداد می‌کند، بر تعداد کودکان کار و زنان دستفروش افزوده می‌شود، خانواده‌ها اغلب به خاطر مشکلات اقتصادی دچارفروپاشی شده‌اند و شهری مثل تهران، به خاطر فشارهای شدید اقتصادی شاهد پدیده مهاجرت معکوس است.