عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه چند بند از بودجه ۱۴۰۰ توهین به شعور کارگران است، گفت: در این لایحه به صراحت اعلام شده بیمه حدود ۶۰۰هزار نفر از کارگران، رانندگان و... حذف شود.

اکبر شوکت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت و مشکلاتی که این لایحه دارد، گفت: در برخی از بندهای این لایحه عدالت رعایت نشده و بندهایی از این لایحه برای کارگران کاملاً وقیحانه بوده است.

وی تأکید کرد: در برخی از بندها مواردی مشاهده می‌شود که متوجه نمی‌شویم واقعاً دولت به دنبال چه بوده و این‌طور به نظر می‌رسد که قصد آشوب در مملکت را دارد.

عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی افزود: هیچ‌کدام از بندهایی سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اجتماعی و کارگران در نظر گرفته‌اند، کارشناسانه نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت در سال آینده باید بیش از ۲۲هزار میلیارد تومان برای حق بیمه‌های رانندگان، قالیبافان، باربران و... پرداخت می‌کرد، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ فقط 8.5هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

این فعال کارگری ادامه داد: با این بودجه علناً اعلام شده که دوسوم این افراد حذف شوند و بیمه آنها قطع شود در حالی‌که این موضوع اصلاً انصاف نیست چرا که هر کدام از آنها خانواده‌ای را اداره می‌کنند و با اجرای این بند، تعداد زیادی از بیمه‌شدگان از پوشش خارج می‌شوند و مشکلات زیادی برایشان ایجاد خواهد شد.

شوکت با اشاره به اینکه حذف بیمه رانندگان، قالیبافان و...، حدود ۱۰درصد از جمعیت بیمه‌ای کشور را شامل می‌شود، گفت: مشخص نیست در حالی‌که می‌دانند بیش از دو میلیون نفر با قانونی که ۱۵ سال قبل مجلس تصویب کرده به جمعیت تأمین اجتماعی اضافه شده‌اند و ماهیانه دولت باید سهم حق بیمه کارفرمایی آنها را پرداخت کند، اما در بودجه یک‌سوم آن اختصاص پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه طی دو سال گذشته حتی یک نفر راننده جدید تحت پوشش بیمه قرار نگرفته، اظهار داشت: درباره قالیبافان حتی ریزش بیمه‌ای هم داشته‌ایم.

شوکت گفت: اگر دولت پول ندارد که برای بیمه این افراد هزینه کند، چرا در سال‌های قبل این قانون تصویب شد. این نشان‌دهنده بی‌کفایتی مسئولان است، درحالی‌که اصل ۲۹ قانون اساسی، بیمه را حقی برای همه افراد جامعه می‌داند.

وی ادامه داد: چطور عنوان می‌کنند که بیمه رانندگان حذف شود درحالی‌که این افراد ساعت‌ها پشت ماشین می‌نشینند و بار حمل و نقل کشور را به دوش می‌کشند.

عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه رانندگی یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیاست، گفت: کارگران ساختمانی، معدن و رانندگان جزو سه شغل سخت دنیا به حساب می‌آیند.

به گفته شوکت، اگر دولت توان پرداخت حق بیمه این افراد را ندارد چرا آن را از کارفرمایان آنها که صاحبان بار هستند، تأمین نمی‌کند.

وی گفت: پرداخت ۱۳.۵درصد حق بیمه توسط آنها ظلمی است که در حقشان شده چرا که براساس قانون، این افراد باید فقط ۷درصد را پرداخت کنند و مابقی از سوی کارفرما تأمین شود درحالی‌که خود دولت، یکی از کارفرمایان آنها به حساب می‌آید و مافیایی که پشت این موضوع وجود دارد، باعث می‌شود که هم در حق کارگر ظلم شود و هم حق بیمه بیشتری را پرداخت کنند.

وی درباره بیمه قالیبافان نیز گفت: قرار بود از صنعت فرش و قالیبافی حمایت شود درحالی‌که دولت اعلام کرده اگر فرد قالیبافی حتی یک روز بیمه‌اش عقب بیفتد، تأمین اجتماعی بیمه این فرد را قطع کند. این در شرایطی است که تأخیر در پرداخت، فقط شامل قالیبافان ناتوانی است که پول ندارند. هم‌اکنون نیز به همین دلیل بیمه تعدادی از آنها قطع شده است.

وی تصریح کرد: از نمایندگان مجلس انتظار داریم در چند بند از لایحه بودجه که توهین به شعور کارگران است، اصلاحات و تغییراتی انجام شود چرا که در غیر این صورت، اتفاقات خوبی رخ نخواهد داد.

شوکت گفت: جلسه‌ای با نمایندگان تشکل‌های کارگری و بازنشستگی داشتیم و قرار شد آنها از نمایندگان مجلس، این موارد را پیگیری کنند و اجازه ندهند حق کارگران و بازنشستگان پایمال شود.