دیروز در صحن مجلس، قالیباف که در ابتدای جلسه در مورد بودجه نطق کرده بود، زمان تقدیم لایحه بودجه از صحن خارج شد تا امیری، معاون رئیس‌جمهور، لایحه را به نایب‌رئیس دوم مجلس تحویل دهد.

حاضر نشدن رئیس جمهوری در صحن مجلس باز هم حاشیه‌ساز شد؛ این بار این حاشیه دامن لایحه بودجه را گرفت. در دفعات پیشین، غیبت روحانی در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، واکنش بهارستان را برانگیخته بود.

این بار روز سه‌شنبه، دولت اعلام کرد که رئیس جمهوری با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا برای تقدیم لایحه بودجه در مجلس حاضر نخواهد شد و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه این لایحه را ارائه خواهد کرد.

اما نوبخت نیز در مجلس حاضر نشد و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری برای تقدیم لایحه بودجه 1400 به مجلس رفت. هنگام تقدیم لایحه، قالیباف در واکنشی اعتراضی به غیبت روحانی، جایگاه را ترک و جلسه مجلس را از ساختمان قدیم مجلس (مشروطه) دنبال کرد. در واقع زمانی که لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس تقدیم می‌شد، رئیس مجلس از ساختمان مشروطه، مشغول خواندن اخبار مجلس بود.

علی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس، لایحه بودجه 1400 را تحویل گرفت و اجازه نطق به نماینده دولت را هم نداد. بدین ترتیب برای اولین بار در تاریخ ادوار مجلس، لایحه بودجه را نه رئیس جمهور تحویل داد و نه رئیس مجلس تحویل گرفت و دوربین عکاسان هم دیگر آن عکس معروفی که زمان تقدیم لایحه از سوی رئیس یک قوه به رئیس قوه دیگر را نشان می‌دهد را ثبت نکردند.

علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس در صحن بهارستان گفت: امروز شاهد بودیم که یک لوح به عنوان لایحه بودجه به هیئت رئیسه تقدیم شد. مشخص نیست که آیا جداول بودجه ارائه شده یا خیر و مابه‌التفاوت قیمت ارز به چه شکل محاسبه شده است؟

او افزود: اگر لایحه بودجه قابل دفاع بود، نوبخت به صحن علنی می‌آمد اما ما صرفاً ارائه یک پوشه را دیدیم که این مسئله با اصول قانون اساسی مغایرت دارد.

در ادامه جلسه احمد امیرآبادی فراهانی در پاسخ به این اخطار قانون اساسی، گفت: لایحه بودجه به همراه ۱۷ جلد مستندات به مجلس آمده و در فِلشی در کازیوی نمایندگان قرار گرفته است.

بدین ترتیب باید دید که دو قوه با این سطح از همکاری و تعامل، چه بر سر بودجه 1400 خواهند آورد.