مطابق آخرین آمارها، تاکنون ۴۰۷هزار واحد برای دریافت وام کرونا در سامانه کارا ثبت‌نام کرده، ۵۰هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کرونا پرداخت شده و بیشترین آمار متقاضیان دریافت تسهیلات مربوط به رانندگان بوده است.

به گزارش ایسنا، به دنبال شیوع ویروس کرونا فعالیت بسیاری از صنوف و کسب و کارها به ویژه مشاغل خدماتی مختل و دچار مشکل شد. بر این اساس دولت با هدف حفظ اشتغال موجود در بنگاه‌ها و حمایت از کارگران مصوب کرد مبلغ ۷۵هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ترجیحی ۱۲درصد در اختیار بنگاه‌های خدماتی و تولیدی آسیب‌دیده از کرونا قرار گیرد. بر این اساس سه نوع پرداخت تسهیلات با مبالغ ۱۶، ۱۲ و ۶ میلیون تومان پیش‌بینی شد؛ وام ۱۶ میلیون تومانی در اختیار متقاضیان و کارفرمایان بنگاه‌هایی قرار گرفت که به دستور دولت و به اجبار تعطیل شده‌اند، وام ۱۲ میلیون تومانی به کسب و کارهایی تعلق گرفت که در بحران کرونا فعال بوده و تعطیل نشده‌اند و برای رانندگان مسافربر درون‌شهری و برون‌شهری که بیمه خویش‌فرمایی هستند نیز امکان ثبت‌نام در سامانه کارا فراهم شد تا بتوانند وام شش میلیون تومانی بگیرند.

برابر تازه‌ترین آمارها، تاکنون ۴۰۷هزار واحد در سامانه کارا ثبت‌نام کردند که از این تعداد پرونده، ۱۶۵هزار واحد معادل ۷هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات تکمیل و جهت پرداخت به مؤسسات و بانک‌های عامل ارسال شده است. پیش از این و تا ۱۹ خرداد ماه ۲۲۸هزار نفر از افراد و بنگاه‌ها در سامانه کارا ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد ۱۲۶هزار بنگاه واجد شرایط بوده و ۲۳۸هزار نفر مشمول حمایت از طریق تسهیلات قرار گرفتند.

بررسی ثبت‌نام متقاضیان در سامانه کارا نشان می‌دهد که بیشترین پرداختی تسهیلات کرونا به متقاضیان مربوط به رانندگان با حدود ۲۷میلیارد تومان است و دریافت تسهیلات بدون ضامن و وثایق بانکی با استقبال بیشتری از سوی متقاضیان همراه بوده است.

در زمینه کارگاه‌های بیش از ۱۰ نفر کارکن نیز مقرر شد که تسهیلات در اختیار بنگاه قرار گیرد و علاوه بر این رقم تسهیلات برای رسته گردشگری از ۱۲ میلیون تومان به ۱۶ میلیون تومان افزایش یافت. برابر اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد بنگاه‌های آسیب‌دیده ذیل ۱۴ رسته منتخب سه میلیون واحد شناسایی شده که ۱.۳ میلیون واحد دارای کد کارگاهی و ۱.۷ میلیون واحد فاقد بیمه و کدکارگاهی بودند که این تعداد ۲.۸میلیون نفر بیمه‌شده و ۳ میلیون نفر فاقد بیمه را شامل می‌شود.

آمارها همچنین نشان می‌دهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشترین رقم را در تعداد شاغلان فاقد کد بیمه به خود اختصاص داده است.