کنفرانس خبری آنلاین مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان پس از جلسه مجمع عمومی سالیانه این شرکت برگزار شد. فرزاد ارزانی در این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. تامین نیاز داخلی و برنامه‌ریزی برای صادرات، تعامل میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و فولادسازان، ارتقای تولید با اجرای طرح‌های توسعه و افزایش هرچه بیشتر تولید، تامین مواد اولیه فولادسازان، تقسیم سود عادلانه در زنجیره فولاد، جذب نیروهای بومی و اجرای مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکت فولاد هرمزگان جنوب از مهم‌ترین مواردی بودند که در این نشست مورد بحث قرار گرفتند. ارزانی در این کنفرانس خبری تاکید کرد پروژه‌های متعددی برای افزایش تولید این مجموعه در دست اجرا هستند؛ بنابراین انتظار داریم شعار جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری برای سال جاری انتخاب شده است؛ را محقق کنیم.

تامین نیاز داخلی، اولویت ماست

در ابتدای این نشست آنلاین فرزاد ارزانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌ فروش داخلی و صادراتی این شرکت در سال جاری گفت: فولاد هرمزگان اولویت خود را تامین نیاز بازار داخلی می‌داند. بر همین اساس نیز با تعاملی که میان این شرکت به‌عنوان تولیدکننده اسلب و نوردکاران در مقام خریداران محصولات این مجموعه فولادی انجام گرفته؛ قرار شده تا ۹۰۰ هزار تن از تولیدات فولاد هرمزگان در بازار داخلی به فروش برسد. مابقی تولیدات این مجموعه فولادی یعنی برابر ۶۲۰ هزار تن نیز برای اهداف صادراتی و فروش در بازار بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: شرکت فولاد هرمزگان با حفظ بازارهای صادراتی خود تلاش کرده تا به بازارهای جدید بین‌المللی نیز ورود کند. این تلاش تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است. کمااینکه در حال حاضر شاهد آن هستیم که برخی از تولیدات ما به مقصد چین به‌عنوان بازار هدفی جدید صادر می‌شود.

صادرات رمز ماندگاری

ارزانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر سیاست‌های محدودکننده وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عملکرد این شرکت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون در ارائه مجوزهای صادراتی با شرکت فولاد هرمزگان همکاری داشته است؛ بنابراین تاکنون در اخذ مجوز صادرات مشکلی نداشته‌ایم. فولاد هرمزگان اسلب تولید می‌کند؛ حال یا باید این اسلب را در داخل کشور به فروش برساند یا صادر کند. آنچه که اهمیت ویژه دارد این است که تولید شرکت به دلیل محدودیت‌های فروش کم نشود. بدون تردید وزارتخانه هم در پی کاهش صادرات فولاد نیست. بنابراین انتظار می‌رود اعتماد میان متولیان وزات صنعت، معدن و تجارت و فولادسازان بیش از پیش افزایش یابد تا کاستی‌های این حوزه مرتفع شوند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: از وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین نوردکاران درخواست داریم شرایطی محقق شود که شرکت‌های نورد برای نیازهای واقعی خود به ما مراجعه کنند. ما نیز آمادگی داریم که نیازهای واقعی این تولیدکنندگان را تامین کنیم.  ارزانی درباره تاثیر شیوه ویروس کرونا بر بازار صادراتی این مجموعه گفت: همه‌گیری این ویروس هیچ تاثیری بر عملکرد این مجموعه فولادی نداشته است. این شرکت طبق برنامه محصولات خود را در بازار بین‌المللی به فروش رسانده و هیچ مشکلی در این خصوص ندارد.

هدف جهش تولید را محقق می‌کنیم

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه و در تبیین برنامه‌های این شرکت برای افزایش کیفیت تولیدات خود گفت: شرکت فولاد هرمزگان جنوب یکی از بهترین اسلب‌های کشور را از منظر کیفیت تولید می‌کند. با این وجود همواره تلاش می‌شود تا عیوب به حداقل ممکن کاهش یابد. بر همین اساس نیز باید خاطرنشان ساخت متوسط عیوب تختال تولیدی این مجموعه در بازرسی گرم از ۱.۸۸ درصد در سال ۹۷ به ۱.۶۳ درصد در سال ۹۸ کاهش یافت. در همین حال باید تاکید کرد که همچنان انتظار می‌رود با تداوم برنامه‌هایی که در خطوط تولید و بهره‌برداری اجرا می‌شود؛ کیفیت تولید در این واحد فولادی در سال جاری بیش از پیش افزایش یابد. در همین حال باید تاکید کرد که پروژه افزایش تولید فولادسازی از طریق نصب لنس‌های تزریق اکسیژن نیز در دست اجرا است.

در ادامه باید خاطرنشان ساخت که اقدامات لازم برا شروع پروژه‌های افزایش ظرفیت‌سازی از ۱.۵ به ۲ میلیون تن در دست اجرا است. چندین پروژه برای تحقق این هدف آغاز شده و در حال انجام هستند. همچنین در نظر داریم کارخانه نورد ورق عرض با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن را احداث و راه‌اندازی کنیم. آگهی فراخوان برای این پروژه داده شده است. امید می‌رود شرکت‌های داخلی طبق دستورالعمل‌های صادر شده برای اجرای این پروژه مشارکت کنند. در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای یاد شده شرکت فولاد مبارکه نقش پشتیبانی و تامین مالی را بر عهده دارد. امید است در سایه این حمایت، پروژه‌ها با سرعت بیشتری جلو بروند.

تامین مواد اولیه دغدغه ماست

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های این شرکت برای تامین الکترود گفت: هیچ مشکلی برای تامین الکترود نداریم. چراکه این ماده مصرفی را به‌اندازه کافی ذخیر کرده‌ایم و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی درباره تامین مواد اولیه موردنیاز شرکت در سال جاری گفت: تامین مواد اولیه همواره به‌عنوان یک دغدغه اساسی برای شرکت مطرح است. مجموعه‌ای که به تامین نیازهای خود توجه نکند با چالش‌هایی اساسی روبرو می‌شود. البته توافقاتی برای تامین مواد اولیه موردنیاز این شرکت انجام گرفته است و امید می‌رود تا پایان سال با کمبود گندله روبرو نشویم.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در خصوص قیمت‌گذاری کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی گفت: در حال حاضر قیمت‌گذاری کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی با فرمول‌های سال گذشته انجام می‌شود. اما با توجه به درخواست‌هایی که برای افزایش قیمت داده شده، چندین جلسه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بررسی این موضوع برگزار شده است

تقسیم سود عادلانه در زنجیره فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت‌گذاری کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی که در مدت اخیر خبرساز شده است گفت: در حال حاضر قیمت‌گذاری کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی با فرمول‌های سال گذشته انجام می‌شود. اما با توجه به درخواست‌هایی که برای افزایش قیمت داده شده، چندین جلسه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بررسی این موضوع برگزار شده است.

وزارتخانه بررسی کارشناسی این موضوع را به انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن واگذار کرده است. در حال حاضر مذاکرات در حال انجام است. اما درمجموع انتظار می‌رود قیمت‌گذاری به‌گونه‌ای باشد سودی که در این زنجیره توزیع می‌شود عادلانه باشد. یعنی در این تقسیم سود عادلانه میزان سرمایه‌گذاری برای احداث یک واحد هم در نظر گرفته شود.

هرمزگان قطب فولاد می‌شود

ارزانی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر الزامات تحقق ایجاد ظرفیت ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان گفت: براساس برنامه‌‌ریزی‌ها قرار است استان هرمزگان به قطب سوم فولاد کشور تبدیل شود. برای تحقق این هدف قرار است مجموع ظرفیت تولید فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس واقع در استان هرمزگان به ۱۰ میلیون تن برسد. بخشی از این افزایش تولید به شرکت‌‌های فولادی واقع در منطقه همچون فولاد هرمزگان سپرده شده است. تاکنون پیشرفت قابل توجهی در تحقق این هدف انجام گرفته است. انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و پیگیری سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و وزارت صنعت، معدن و تجارت این هدف اجرایی شود. وی خاطرنشان ساخت: ظرف چند ماه آتی، اخبار دقیقی در این خصوص منتشر می‌شود.

جذب نیروی بومی اولویت دارد

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر بکارگیری نیروهای بومی در این شرکت گفت: اولویت استخدام در شرکت فولاد هرمزگان با نیروهای بومی است. ارزانی تاکید کرد: مشکل اشتغال با توسعه برطرف می‌شود. کشور ما از ثروت قابل توجهی برخوردار است. این ثروت باید مولد باشد تا موقعیت‌های شغلی متعددی را ایجاد کند. حال شرکت فولاد هرمزگان در نظر دارد با اجرای طرح‌های توسعه، فعالیت مولدی را ایجاد کند. این اقدام زمینه اشتغالزایی را در جامعه فراهم می‌کند. بدون تردید در استخدام نیرو برای طرح‌های توسعه اولویت با افراد بومی خواهد بود.

ارزانی: فولاد هرمزگان اولویت خود را تامین نیاز بازار داخلی می‌داند. بر همین اساس نیز با تعاملی که میان این شرکت به‌عنوان تولیدکننده اسلب و نوردکاران در مقام خریداران محصولات این مجموعه فولادی انجام گرفته؛ قرار شده تا ۹۰۰ هزار تن از تولیدات فولاد هرمزگان در بازار داخلی به فروش برسد

نسبت به جامعه مسئول هستیم

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در تشریح اقدامات این مجموعه بزرگ فولادی در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود گفت: این شرکت همواره خود را در مقابل جامعه مسئول می‌داند. در همین راستا در طول سال‌های ۹۸ و ۹۷ تعامل خوبی میان این شرکت با استان برقرار شده است. همواره تلاش کرده‌ایم نسبت به نیازهای ویژه استان حساس باشیم. هرجاکه حضور شرکت فولاد هرمزگان و فعالیت آن در منطقه تاثیر معناداری داشته حضور یافته‌ایم. متاسفانه در سال گذشته شاهد اتفاقات ناخوشایندی همچون سیل و زلزله در کشور بودیم. شرکت فولاد هرمزگان در طول این حوادث کوشید تا نقش اثرگذاری در کمک به مردم ایفا کند. از اواخر سال گذشته که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد؛ حمایت‌های این مجموعه فولادی برای مقابله با این ویروس آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.  در ادامه باید از اقداماتی همچون ساخت مدرسه، تکمیل زیرساخت‌های استان و آزادی زندانیان غیرعمد اشاره کرد. این مجموعه در نظر دارد در سال جاری نیز در اجرای فعالیت‌های اجتماعی نقشی اثرگذار بر عهده داشته باشد.