روز گذشته و در جلسه هیات وزیران، افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید.

به گزارش توسعه ایرانی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، بر این اساس از تاریخ یکم فروردین ماه امسال، کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولین قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال ۱۳۹۸ برقرار شده، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و سایر افرادی که به نسبت پرداخت حق بیمه برقرار شده است، به میزان ۲۶درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۱۵درصد مستمری آنان در پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۸ به علاوه مبلغ ثابت یک میلیون و 660هزار و 140 ریال افزایش می‌یابد.

با این حال، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده داده است که مزایای جانبی بازنشستگان با تصمیم هیات امنای سازمان تامین اجتماعی افزایش خواهد یافت و حتی زمزمه‌هایی به گوش رسید که قرار است مزایای مزدی بازنشستگان را به پایه شاغلان برسانند.

محمد شریعتمداری همچنین درباره وعده چندین ساله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو بخش پیگیر حقوق بازنشستگان است؛ یک بخش پیگیر حقوق بازنشستگان کشوری و بخش دیگر بازنشستگان تامین اجتماعی است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری نیازمند مساعدت دولت هستیم، افزود: در خصوص حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دست ما با بورسی شدن شستا بیشتر باز شده و امیدوار هستیم در سال جدید با کمک دولت کمبود‌ها را با دریافت برخی از بدهی‌های موجود رفع کنیم.

وی افزود: لیستی از دارایی‌های قابل واگذاری دولت به سازمان تامین اجتماعی تهیه شده و در اولین فرصت در جلسه هیات دولت پیگیری می‌شود.

مشکلات معیشتی بازنشستگان، بسیار است

در همین زمینه، عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: باید کف مستمری بازنشستگان کارگری به دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان برسد.

اولیا علی‌بیگی با اشاره به روند تعیین مستمری‌ها می‌گوید: بحث مستمری و دریافتی بازنشستگان علی‌القاعده براساس آن چیزی که همیشه مرسوم بوده، در هیات امنا مطرح نمی‌شود. هر ساله مدیرعامل با همکاری هیات مدیره سازمان و مشورت و پیگیری کانون عالی بازنشستگان به یک توافق می‌رسیدند و پیشنهاد را نهایی می‌کردند و به هیات وزیران ارسال می‌شد و به تصویب می‌رسید. هر ساله شیوه کار این‌گونه بوده است اما امسال بحث رساندن دریافتی بازنشستگان به شاغلان از طریق مزایای مزدی طرح شده که قرار است در هیات امنای سازمان پیگیری شود.

وی به عنوان عضو کارگری هیات امنا تاکید می‌کند: ما در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، خود را نماینده کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران می‌‌دانیم و وظیفه داریم مطالبات به حق اینها را پیگیری کنیم، بنابراین قطعا از هر پیشنهادی که در این شرایط دشوار اقتصادی، معیشت بازنشستگان را بهبود بخشد، استقبال می‌کنیم.

علی‌بیگی ادامه می‌دهد: ما وظیفه خود می‌دانیم برای بهبود معیشت بازنشستگان نهایت تلاش خود را به کار بندیم. متاسفانه در شرایط دشوار و سخت معیشتی به سر می‌بریم. هم کارگران شاغل و هم کارگران بازنشسته سفره‌های‌شان خالیست اما برخلاف تصور برخی، هزینه‌های بازنشستگان از سایر گروه‌ها به مراتب بیشتر است. علاوه بر سن بالا و بیماری‌های مربوط به کهولت سن که هزینه زیادی به بازنشستگان تحمیل می‌کند، بزرگ شدن فرزندان و ازدواج آنها، هزینه‌های خانواده بازنشستگان را افزایش می‌دهد لذا امروزه بازنشستگان بیشتر از شاغلان دشواری معیشتی دارند.

شوکت: تأمین اجتماعی اعتبار کافی برای افزایش یک‌باره حداقل یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان به بازنشستگان را ندارد و به این علت مابه‌التفاوت آن باید از همسان‌سازی تأمین شود که آن هم در دست بررسی است و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد

وی تاکید می‌کند: انتظار داریم که تمامی بازنشستگانی که حق بیمه کامل پرداخت کرده‌اند، از حداقل معیشت برخوردار باشند و لااقل دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان را بگیرند. باید کف مستمری به این رقم برسد و ما وظیفه شرعی و قانونی خود می‌دانیم که در این مسیر با جدیت تمام تلاش کنیم. هر پیشنهادی در جهت افزایش مزایای مزدی در هیات امنا طرح شود، ما نمایندگان کارگری از آن استقبال کرده و با تمام توان دفاع خواهیم کرد.

افزایش ۴۰۰هزار تومانی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

عضو دیگر هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی نیز با اشاره به واریز میانگین ۴۰۰هزار تومان برای بازنشستگان حداقل‌بگیر این سازمان در ماه جاری گفت: تکلیف حق بن و مسکن هنوز مشخص نشده و به محض موافقت دولت واریز می‌شود.

اکبر شوکت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آغاز پرداخت افزایش حقوق مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: سازمان از روز یکشنبه پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق تیر ماه را آغاز کرده و طی هفته جاری به حساب تمامی بازنشستگان واریز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین ۴۰۰هزار تومان به حقوق حداقل‌بگیرها واریز شده است، گفت: مابه‌التفاوت فروردین و اردیبهشت ماه نیز با حقوق تیر ماه (در پایان تیر) واریز خواهد شد.

عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی گفت: البته مزایای جانبی حق مسکن و بن نیز به حقوق بازنشستگان اضافه می‌شود که باید ابتدا هیات دولت موافقت کند و سپس در جلسه هیات امنا مطرح می‌شود. البته ما حرفی روی آن نداریم و سریع تصویب و اجرایی خواهد شد.

شوکت با اشاره به اینکه حق مسکن ۳۰۰هزار تومان و حق بن ۴۰۰هزار تومان خواهد بود، گفت: باید منتظر باشیم و ببینیم که از این مزایا نیز حق بیمه کسر خواهد شد یا خیر. اگر کسر نشود علاوه بر ۴۰۰هزار تومان افزایش اولیه حدود ۷۰۰هزار تومان نیز به حقوق بازنشستگان افزوده خواهد شد و در صورت کسر حق بیمه مبلغی از آن کسر می‌شود.

عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی برای مصارف خود باید منابعی در نظر بگیرد و در شرایط فعلی بدون تخصیص منابع این امکان وجود ندارد به همین دلیل موافق کسر حق بیمه از مزایای جانبی است.

شوکت تصریح کرد: حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر تأمین اجتماعی به صورت پلکانی اضافه می‌شود. به طور مثال فردی که سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان دریافت می‌کرد امسال ۲۶درصد به حقوق او اضافه می‌شود و بازنشسته دیگر با دریافت کمی بیشتر از حداقل‌بگیر با تعاریفی که تأمین اجتماعی دارد، حدود همان ۲۶درصد و شاید کمی کمتر به حقوقش اضافه خواهد شد.

علی‌بیگی: متاسفانه در شرایط دشوار و سخت معیشتی به سر می‌بریم. هم کارگران شاغل و هم کارگران بازنشسته سفره‌های‌شان خالیست اما برخلاف تصور برخی، هزینه‌های بازنشستگان از سایر گروه‌ها به مراتب بیشتر است

وی افزود: بازنشستگان در سایر سطوح مزدی ۱۵درصد به علاوه ۱۶۴هزار تومان ثابت در ماه دریافت می‌کنند که این درصد افزایش معمولاً برای بازنشستگانی است که حقوقشان چند برابر حداقل حقوق است که البته تعداد آنها زیاد نیست.

عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به این سوال که با در نظر گرفتن افزایش‌ها باز هم حقوق بازنشستگان به دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان نمی‌رسد، اظهار داشت: مشخص است که سازمان تأمین اجتماعی اعتبار کافی برای افزایش یک‌باره حداقل یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان به بازنشستگان را ندارد و به این علت مابه‌التفاوت آن باید از همسان‌سازی تأمین شود که آن هم در دست بررسی است و امیدواریم به‌زودی به نتیجه برسد.