وضعیت بازنشستگان عادلانه نیست

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: وضعیت بازنشستگان عادلانه نیست. آنها به خوبی سهم خود را ادا کرده‌اند و نباید بیشترین تاوان ناشی از به‌هم‌خوردگی توازن و فشار اقتصادی را بپردازند.

علی‌اصغر بیات در گفت‌وگو با مهر گفت: مسئولان در موضوع افزایش حقوق‌های بازنشستگان و مستمری‌بگیران واقعیت‌های جامعه را در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه تورم روز افزون، افزایش چند برابری هزینه‌ها و مایحتاج ضروری زندگی، وجود مشکلات در تأمین کالاهای اساسی را موجب شده، افزود: این دغدغه‌ها باعث شده نگرانی‌های بازنشستگان و مستمری‌بگیران پایانی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم مسئولان نگاه ویژه‌ای به اقشار بازنشسته و مستمری‌بگیر داشته باشند، گفت: سازوکارهای قانونی موجود است. مواد قانونی ۴۱، ۱۱۱ و ۹۶ تکالیف را به خوبی روشن کرده است. نباید به بهانه‌های گوناگون از اجرای کامل قوانین سرباز بزنند یا با تفسیرهای شخصی، مشکلی بر مشکلات قبلی اضافه کنند. به گفته بیات، نباید اجازه دهیم موضوع افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران که مطرح می‌شود، به سرخوردگی و یاس تبدیل شود و این فکر را القا کنند که مسئولان در نهایت امر تصمیمی خودساخته می‌گیرند و توجهی به واقعیت‌های موجود جامعه ندارند. وی با اشاره به اینکه همه باید تابع قانون باشیم و ما نیز خواستار اجرای کامل قانون در این زمینه هستیم، گفت: اگر قانون همسان‌سازی حقوق در وقت خودش و به صورت کامل اجرا می‌شد، امروز مسائل و مشکلات کمتری داشتیم.

    


دستمزد یک میلیون و 200 هزار تومانی شوخی است

عضو کمیسیون کشاروزی مجلس با تاکید بر اینکه اقتصاد را نمی‌توان به‌صورت دستوری اداره کرد، گفت: افزایش دستمزد باید متناسب با شرایط واقعی و گرانی و تورم باشد. دستمزد یک میلیون و 200هزار تومانی در شرایط امروز بیشتر به شوخی شباهت دارد، گر چه باید شرایط کارفرمایان را نیز در نظر بگیریم.

به گزارش ایلنا، شمس‌الله شریعت‌نژاد با بیان اینکه دستمزد کارگران بسیار پایین است، گفت: اینکه تورم و گرانی بالا رفته و دستمزد کارگران دیگر جوابگوی هزینه‌های زندگی آنان نیست، امری بسیار بدیهی است و شکی نداریم که باید دستمزد افرایش داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه طبیعتا افزایش دستمزد تبعاتی برای کارفرمایان دارد، خواستار بررسی‌های کارشناسانه در مورد افزایش دستمزد شد و گفت: در تمامی سال‌های گذشته به محض آنکه دستمزد نیروی کار بالا رفته، قیمت کالا و خدمات نیز رشد سرسام‌آوری داشته است. ایده‌ال‌ترین شرایط آن است که سعی کنیم قیمت‌ها ثابت بماند که کار سختی است.

نماینده تنکابن با تاکید بر اینکه افزایش 400هزار تومان حقوق کارمندان نیز تاثیرات منفی خودش را بر بازار می‌گذارد، گفت: اگرچه حقوق کارمندان ربطی به گرانی کالاها ندارد اما همین افزایش بهانه‌ای برای کسبه می‌شود تا قیمت کالاها را بالا ببرند.