مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از افزایش ۸۴درصدی تعداد بیمه‌شدگان این صندوق خبر داد و گفت: بیمه‌شدگان با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه و با رسیدن به سن ۶۵ سالگی معادل ۲۰ روز مستمری می‌گیرند.

علی شیرکانی در گفت‌وگو با مهر، گفت: از زمان تأسیس تاکنون، صندوق توانسته خدمات بیمه‌ای خود را برای بیش از یک میلیون و ۸۰۰هزار خانوار روستایی و عشایری برقرار کند که از این تعداد، حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار خانوار هنوز با ما هستند.

وی ادامه داد: صندوق ۱۵ ساله است و جوان‌ترین نهاد بیمه‌گر اجتماعی کشور محسوب می‌شود. اگر جامعه هدف مدنظر صندوق که شامل کشاورزان ساکن و غیرساکن در روستا، روستاییان، عشایر و برخی از مشاغل مرتبط با روستا و کشاورزی است را در محدوده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال، حدوداً ۹ میلیون نفر در نظر بگیریم، با پوشش یک میلیون و ۲۰۰هزار خانوار یعنی تقریباً توانسته‌ایم ۱۵درصد از جامعه هدف خود را پوشش دهیم اما باید در نظر بگیریم که جامعه هدف اصلی ما خانوار است نه نفر و اگر پوشش صندوق را با ضریب خانوار در نظر بگیریم، رقم پوشش بالاتر می‌رود. سال گذشته برای اولین‌بار در تاریخ صندوق، رشد بیمه‌شدگان فعال جدید ما ۸۴درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بود و به نوعی رکورد زدیم اما هنوز تا هدف نهایی قانون‌گذار که پوشش حداکثری است، فاصله داریم. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در مورد حق بیمه جامعه هدف صندوق روستاییان و عشایر گفت: حق بیمه صندوق در کل ۱۵درصد حقوق یا سطوح اعلامی است که ۱۰درصد یا دو سوم آن توسط دولت پرداخت می‌شود که در جایگاه کارفرمایی قرار گرفته و بیمه‌شدگان روستایی و عشایری، تنها ۵درصد یا یک‌سوم را می‌پردازند. ضمن اینکه مبنای محاسبه این ۵درصد نیز متفاوت است و سالیانه براساس ۸ سطح درآمدی تعیین می‌شود. به گفته وی، در مجموع، روستاییان و کشاورزان با پرداخت تنها ۵درصد حق بیمه که در سال جاری ماهانه عددی بین ۲۷هزار و ۵۰۰ تا ۷۰هزار تومان است، می‌توانند خود و خانواده‌شان را از خدماتی مانند مستمری پیری، مستمری ازکارافتادگی و مستمری بازماندگان بهره‌مند کنند.