دبیرکل خانه کارگر ابراز امیدواری کرد که مشکل افزایش دستمزد کارگران رفع شود تا شاهد عواقب منفی در این زمینه نباشیم.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در مراسم مجازی گرامیداشت زنان کارگر که همزمان با چهارمین روز هفته کارگر برگزار شد، عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم در ارتباط با زنان، سهم کم زنان از اشتغال است.

وی ادامه داد: نه تنها زنان در مناصب بالا و مدیریتی نقش کمرنگی دارند، بلکه به‌رغم توانایی، دانش و مهارت، سهم کمی هم در بازار اشتغال دارند. دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه تعداد زنان تحصیل‌کرده افزایش یافته و اکنون تعداد زیادی از زنان یا فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل هستند، عنوان کرد: باید از این توانایی علمی استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین محور‌های چانه‌زنی ما، افزایش سهم زنان در اقتصاد و اشتغال است. وی با اشاره به لزوم گرامیداشت زنان کارگر گفت: زنان زیادی هستند که دوشادوش مردان کار می‌کنند و برخی از آنها سرپرستی خانواده‌ها را عهده‌دار هستند. فعالیت این زنان ارزشمند و قابل تقدیر است.

محجوب در بخش دیگری از اظهارات خود به بحث افزایش دستمزد اشاره و عنوان کرد: امیدواریم مشکل میزان افزایش حداقل دستمزد که مورد پذیرش جامعه کارگری نیست، رفع شده و ما بتوانیم حرف خود را که کف مخارج کارگری است به کرسی بنشانیم و شاهد عواقب منفی در این زمینه نباشیم.

جلودارزاده: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در کرونا گم شد

در ادامه این مراسم مجازی، رئیس اتحادیه زنان کارگر، بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، افزایش حداقل دستمزد و عرضه سهام شستا در بورس را مورد بررسی قرار داد.

سهیلا جلودارزاده با اشاره به شرایط کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: لازم است از کادر درمانی کشور به ویژه پزشکان، پرستاران و کارگران زن مراکز درمانی تقدیر و تشکر به عمل آوریم. در این روز‌ها زنانی بودند که به دلیل مواجهه مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا درگیر این بیماری شدند و به شهادت رسیدند. با آرزوی سلامتی برای کادر درمانی، از این افراد و تلاش آنها تقدیر و تشکر می‌کنیم. وی ادامه داد: زنان در روز‌های شیوع کرونا نقشی مهم در مقابله با این بیماری داشتند. زنان کارگر در کنار کار‌های معمول خود وظیفه مراقبت از خانواده را نیز عهده‌دار بودند که این تلاش قابل تقدیر است. امیدواریم تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد اثربخش باشد و ما شاهد پاک شدن جهان ظلم و جور، بی‌عدالتی و بیماری باشیم. رئیس اتحادیه زنان کارگر در ادامه به بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره و عنوان کرد: در توفان کرونا بحث همسان‌سازی که از ماه‌های پایانی سال قبل مطرح بود، کمابیش به فراموشی سپرده شد. ما درخواست داریم بازنشستگان که در میان آنها زنانی هستند که عمری تلاش کرده و اکنون می‌خواهند حاصل زحمت خود را بردارند، مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: بحث مهم دیگری که در حوزه کارگری مطرح است، افزایش دستمزد کارگران است که امسال در این زمینه به جامعه کارگری جفا شد. جلودارزاده عنوان کرد: شاهد بودیم افزایش حقوق کارگران به شکل درست اتفاق نیفتاد و نمایندگان کارگران نیز نرخ تعیین شده برای افزایش دستمزد را نپذیرفتند که ما امیدواریم این مشکل به زودی حل شود. وی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر، عرضه سهام شستا در بورس است، گفت: طبق قانون باید سهام شستا به سهام‌داران اصلی آن یعنی کارگران و بازنشستگان می‌رسید اما این اتفاق نیفتاد و این به معنای تضییع حقوق کارگران است. وقتی حق کارگری ضایع شود باید منتظر عواقب و تبعات آن باشیم. جلودارزاده تاکید کرد: هفته کارگر، هفته‌ای است که در آن حقوق کارگران مورد تاکید قرار می‌گیرد. امیدواریم در این هفته مسئولان و تصمیم‌گیرندگان نسبت به تصمیماتی که منجر به تضییع حقوق کارگران می‌شود بازنگری کنند.

وی خطاب به زنان کارگر گفت: زنان کارگر با افزایش دانش، آگاهی و مهارت‌های خود و همچنین اطلاع از حقوق خود باید روزبه‌روز بیشتر در عرصه‌های مختلف حضور یابند و توانایی‌های خود را به اثبات برسانند.