علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار

آقای نوبخت در توئیتی درباره افزایش حقوق کارگران و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی نوشت که ‌کارگر عزیزی مرا مخاطب قرار داد که چرا فقط پیگیر افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان لشگری و کشوری هستم و در برابر ‎کارگران و ‎مستمری‌بگیران ‎تأمین اجتماعی احساس مسئولیت نمی‌کنم؟

خدا می‌داند احساس شرمندگی کردم اما قانون در خصوص این عزیزان سازوکاری مشخص کرده که خارج از اختیار من است. به نظر می‌رسد ذکر توضیحاتی در این باره ضروری است. آقای نوبخت، عضو هیأت دولت و عضو هیأت امنای صندوق تأمین اجتماعی است. در ماده 96 قانون تأمین اجتماعی، میزان افزایش مستمری بازنشستگان به هیأت وزیران سپرده شده است و لذا تعیین میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران با دولت است، هر چند دولت نیز طبق عرف مرسوم مطابق مصوبه شورای عالی کار اقدام می‌کند. اما آقای نوبخت نمی‌خواهد خودش را درگیر این موضوع کند چرا که خوب می‌داند در ماده 111 قانون به صراحت آمده که مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد!

آقای نوبخت! لطفاً بخشی از بدهی بیش از 250هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی را بدهید. اتفاقاً این موضوع نیز در اختیار شماست! در تکمیل موارد فوق نباید از نظر دور داشت که ایشان به‌عنوان مؤثرترین عضو تیم اقتصادی دولت از اصلی‌ترین موانع افزایش دستمزد کارگران هستند و در لایحه پیشنهادی بودجه 99 سنگ‌بنای اولیه افزایش 15درصدی را ایشان گذاشتند.