عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۹۸، پرداخت بدهی‌های دولت به این سازمان دیده نشده، اظهار داشت: طبق بند ۲ الحاقی تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۷ مقرر شده بود، دولت از مجموع بدهی‌های ۱۸۰هزار میلیاردی خود به تامین اجتماعی، ۵۰هزار میلیارد تومان پرداخت کند ولی نه تنها این مساله محقق نشد، بلکه در لایحه بودجه ۹۸ تنها به مانده مربوط به بند الحاقی۲ تبصره ۵ قانون قانون بودجه ۹۷ اشاره کرده است. یعنی عملاً پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی لحاظ نشده است.

اکبر شوکت در گفت‌وگو با ایلنا افزود: متاسفانه دولت حتی همان بدهی‌های جاری سالیانه خود که حدود ۲۴هزار میلیارد تومان است را پرداخت نکرده است. در لایحه بودجه ۹۸ حتی ندیده‌ایم که بدهی سالیانه جاری دولت نیز لحاظ شود.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه وضعیت تامین اجتماعی بسیار بحرانی است، بیان کرد: هزینه‌های درمان این سازمان در سال ۹۷ به ۲۶هزار میلیارد تومان رسیده است. در عین حال طرح تحول سلامت ۱۰هزار میلیارد تومان هزینه بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته است.

شوکت با بیان اینکه از ابتدای دولت آقای روحانی با به اجرا درآوردن طرح‌های ناپخته نه تنها دستی از تامین اجتماعی گرفته نشده، بلکه به این سازمان ضربه نیز وارد شد، گفت: متاسفانه دولت روحانی کاملا غیرکارگری است. لایحه بودجه ۹۸ ادامه بی‌توجهی دولت به کارگران و سازمان تامین اجتماعی است.

او ادامه داد: برخی از وزرا در هیأت وزیران نفوذ ویژه‌ای بر آقای روحانی دارند؛ مثل آقای قاضی‌زاده هاشمی و دیگر وزرایی که بیشتر سمت و سوی به اصطلاح کارفرمایی دارند. البته ما می‌گوییم اقدام علیه کارگران در درازمدت به ضرر کارفرمایان نیز هست.

شوکت خاطرنشان کرد: هیچ بعید نیست مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان نیز با طرح‌ها و پیشنهاداتی که دارند همگام با دولت ضربات دیگری به تامین اجتماعی وارد کنند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه تامین اجتماعی تا آخر امسال حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارد تا بتواند مطالبات بازنشستگان را پرداخت کند، گفت: در ۳ ماه آینده که سازمان باید عیدی بازنشستگان را نیز پرداخت کند، کسری بودجه دارد. به جای اینکه به تامین اجتماعی کمک کنند، به آن ضربه می‌زنند.

عضو هیات امنای تامین اجتماعی تاکید کرد: سال آینده شاید بتوان با حدود ۱۰ تا ۲۰هزار میلیارد تومان بحران تامین اجتماعی را حل کرد اما اگر همین اقدام صورت نگیرد سال بعد رقمی که باید برای عبور از بحران در سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود، بسیار بیشتر خواهد بود و نهایتا به به نقطه لاینحل می‌رسد.