عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق تصمیمات کمیسیون تلفیق، سال آینده فرهنگیان مشمول افزایش ٥٠درصدی حقوق خواهند شد.

معصومه آقاپورعلیشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در مورد افزایش حقوق سال ٩٩ گفت: طبق تصمیمات کمیسیون تلفیق افزایش حقوق سال آینده ١٥درصدی است و در این میان فرهنگیان مشمول افزایش حقوق ٥٠درصدی خواهند شد.

نماینده شبستر در مجلس افزود: افراد شاغل که در سال ٩٨ یک میلیون و ٥٠٠هزار تومان حقوق ماهیانه دریافت می‌کردند در سال آینده به میزان ٧٥٠هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت و طبق بررسی‌ها پایه حقوق در سال آینده ٢میلیون و ٨٠٠هزار تومان است و افزایش حقوق‌ها به صورت پلکانی نخواهد بود.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: یکی از ایرادات افزایش حقوق سال ٩٩ بی‌توجهی به نرخ تورم موجود در جامعه بوده است. ما در پرداخت حقوق‌ها هر ساله با یک عقب‌ماندگی مواجه هستیم. با توجه به آخرین اطلاعات مرکز آمار کشور تورم بهمن ماه ٣٧درصد، تورم دی ماه ٣٦درصد و تورم آذرماه ٤٠درصد است. این تورم بالا و افزایش چند درصدی اقلام مورد نیاز مردم باعث شده که جامعه با مشکل مواجه شود.

وی تاکید کرد: در قانون ۱۵درصدی افزایش حقوق، علاوه بر بی‌توجهی به تورم حاکم بر جامعه به افزایش حداقل حقوق کارگران هم توجهی نشده است. سال ۹۸، حقوق قانون کار مبلغ یک میلیون و 516هزار تومان در نظر گرفته شد که با احتساب این 15درصد، حقوق قانون کار برای سال ۹۹ چیزی حدود یک میلیون و 744هزار تومان می‌شود.

آقاپور علیشاهی گفت: این رقم نشان می‌دهد که در محاسبه حقوق و دستمزد سال ۹۹ نیز نرخ تورم و معیارهای ۴۱ قانون کار در نظر گرفته نشده است. باید توجه کنیم نرخ تورم نزدیک به ۴۰درصد است. اگر نرخ ۱۵درصد برای افزایش حقوق و دستمزدها تصویب شود شکاف درآمد و هزینه نسبت به قبل بیشتر خواهد شد و حقوق قانون کار سال ۹۹ با این ارقام پاسخگوی نیاز این قشر ضعیف جامعه نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد ادغام یارانه معیشتی و یارانه ماهیانه گفت: ٦٠ میلیون دریافت‌کننده یارانه معیشتی وجود خارجی دارند. این افراد براساس شاخص‌هایی که دولت مشخص کرده مشمول یارانه معیشتی می‌شوند.

وی به شاخص‌های یارانه معیشتی اشاره و تاکید کرد: شاخص‌های متفاوتی بین دریافت‌کنندگان یارانه معیشتی و یارانه‌های ماهیانه وجود دارند؛ معیارهایی از قبیل تعداد و ارزش خودروی اعضای خانوار، ارزش املاک خانوار، تعداد سفرهای خارجی اعضای خانوار، شغل اعضای خانوار و... مجموعا از شاخص‌های دریافت یارانه معیشتی هستند.

آقاپور علیشاهی در پایان خاطر نشان کرد: ادغام یارانه ماهیانه و یارانه معیشتی ظلم به گروه کم‌درآمد جامعه است. یارانه معیشتی نشات گرفته از یارانه بنزین بوده و ادغام آن در سال ۹۹ منتفی است.