رئیس مرکز ملی فرش:

شورای تعیین دستمزد قالیبافان فعال شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: از مسولان دولتی و استانی می‌خواهیم از قالیبافان حمایت کنند و در این زمینه شورای تعیین دستمزد قالیبافان فعال شود. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «فرح‌ناز رافع» درباره مشکلات و موانع صنعت فرش گفت: استان مرکزی تا چند دهه پیش مهد تجارت فرش ایرانی بود و حضور شرکت‌های بزرگی اروپایی نشان از توانمندی تولیدکنندگان این منطقه داشت ولی اکنون حتی استان مرکزی اتحادیه صادرکنندگان فرش ندارد و این موضوع جای نگرانی دارد. وی افزود: باید به صنایع جانبی فرش اهمیت داده شود. همچنین در بحث رنگرزی و با توجه به دارا بودن ظرفیت، واحدهای استاندارد رنگرزی احداث شود. در حوزه ریسندگی، شناسنامه‌دارکردن فرش، مرمت و... باید نظارت و کنترل صورت بگیرد. رئیس مرکز ملی فرش ایران در پایان گفت: از مسئولان ملی و استانی می‌خواهیم از قالیبافان حمایت کنند و در این زمینه شورای تعیین دستمزد قالیبافان فعال شود.

    

یک فعال کارگری:

حداقل دستمزد باید مخارج زندگی را پوشش دهد

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با دفاع از حداقل دستمزد ملی می‌گوید: طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌تواند برای منطقه‌ای یا صنفی شدن دستمزد، کاربرد داشته باشد. به گزارش ایلنا، حسین حبیبی در ارتباط با موضع کارفرمایان و دفاع از دستمزد منطقه‌ای یا صنفی می‌گوید: حداقل دستمزد باید وفق ماده ۴۱ قانون کار برای سراسر کشور ملی باشد. کارفرمایان می‌توانند وفق مواد ۴۸ و ۴۹ قانون‌ کار در مناطق مختلف و صنایع مختلف در قالب طرح طبقه‌بندی مشاغل، بیشتر از حداقل دستمزد و نه کمتر پرداخت کنند. وی معتقد است حداقل دستمزد ملی، حق زایل‌نشدنی کارگران است و نمی‌توان به هیچ بهانه‌ای این حق را سلب کرد.

حبیبی می‌گوید: مزد منطقه‌ای یا مزد توافقی یا هر روش دیگر قابل قبول نبوده و مردود است و هر تلاشی در این راستا، تلاش برای قانون‌گریزی و مقررات‌زدایی است. جامعه کارگری مقابل هر نوع قانون‌گریزی می‌ایستد و این اجازه را به کارفرمایان یا دولت نمی‌دهد.

    

تولید در قند فسا متوقف شد

کارگران قند فسا از بلاتکلیفی و تعطیلی کارخانه خبر دادند. این کارگران در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با آخرین وضعیت این کارخانه گفتند: شرکتی‌ها حدود 90 نفر هستند که همگی به بیمه بیکاری‌ معرفی شدند اما صد و چند نفر کارگر فصلی برای تسویه‌حساب معرفی شدند که البته هنوز بیمه بیکاری خود را دریافت نکرده‌اند. کارگران رسمی‌ نیز حدود 20 تا 30 نفر هستند که همچنان بلاتکلیف هستند. این عده در نگهبانی و بخش اداری مشغول به کار هستند. به گفته این کارگران، تولید در قند فسا به صورت کامل خوابیده و حتی ملاس، آجرنسوز و چیزهایی که فعلاً به درد نمی‌خورد را می‌فروشند تا حقوق کارگران رسمی را بپردازند. کارگران می‌گویند: برنامه آینده نامشخص است. قرار بر این است که مسئولان موضوع را بررسی کنند. زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال بازگشت این کارخانه به دولت وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد برای کارگران، عالی‌ست.

    

اعتبار دفترچه‌های درمان تامین اجتماعی افزایش می‌یابد

معاون درمان تامین اجتماعی با بیان اینکه افزایش اعتبار دفترچه‌های درمان بیمه‌شدگان از اولویت‌های حوزه درمان سازمان است، گفت: در پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد، پیشرفت خوبی داشته‌ایم و با تمهیدات انجام شده به‌زودی در این زمینه به‌روز خواهیم شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی تامین اجتماعی، امیرعباس منوچهری در همایش تخصصی روسای بازرسی و رسیدگی به شکایات تامین اجتماعی، اظهار داشت: با تعامل بسیار خوبی که بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی ایجاد کرده‌ایم، شرایط بسیار مطلوبی برای ارائه خدمات بهتر و موثرتر فراهم شده است.