افزایش حوادث کار منجر به فوت در خراسان جنوبی

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی از کاهش ۲۰درصدی حوادث اتفاق افتاده در ۹ ماهه سال جاری در استان خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی، غلامرضا اشرفی افزود: از ابتدای سال تا پایان آذرماه تعداد ۳۲ مورد حادثه کار در استان اتفاق افتاده است که این آمار در ۹ ماهه سال گذشته ۴۰ مورد گزارش شده است.

اشرفی ادامه داد: تعداد حوادث فوتی در ۹ ماهه سال ۹۸ برابر ۶ مورد بوده و در ۹ ماهه سال گذشته ۴ مورد که متاسفانه حوادث منجر به فوت در این مدت ۵۰درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در راستای تحقق اهداف فصل چهارم قانون کار (حفاظت فنی و بهداشت کار) و به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون کار و ضوابط مربوط به حفاظت فنی و آیین‌نامه‌های ایمنی مرتبط، ۳۴۱۴ مورد بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار استان در ۹ماهه سال ۹۸ انجام گرفته که از این تعداد ۱۸۹۹مورد بازرسی ادواری و ۱۵۱۵ مورد بازرسی موردی بوده است.

اشرفی خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت موضوع در زمینه ارتقای ایمنی در دو بخش ساختمان و معدن برنامه زمان‌بندی بازرسی از کارگاه‌ها گنجانده شد طوری که از مجموع بازرسی‌های انجام شده، ۹۷۱ مورد بازرسی مربوط به کارگاه‌های پرخطر استان بوده است.

    

زدا: اضافه‌کار کارگران در بازنشستگی‌شان حساب می‌شود

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی گفت: اضافه‌کار کارگران در بازنشستگی موثر خواهد بود.

محمدحسن زدا در صفحه اینستاگرامی خود درباره تاثیر اضافه‌کار بر حقوق بازنشستگی گفت: برخی مردم سوال می‌کنند که در طول سنوات خدمتی‌شان اضافه‌کاری داشته‌اند اما تامین اجتماعی این اضافه کار را در حقوق بازنشستگی تاثیر نداده، علت چیست؟ این تصمیم، تصمیم سازمان تامین اجتماعی نیست و این اتفاق فقط در بخش کارکنان دولت افتاد اما در قانون برنامه پنجم توسعه ماده قانونی وجود دارد و در آن آمده که دیگر از اضافه‌کار حق بیمه کسر نشود و به تامین اجتماعی پرداخت نشود. ولی دلیل نمی‌شود برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که برای سال‌هایی از حقوقشان حق بیمه بابت اضافه‌کار کم می‌شده را جزو حقوق بازنشستگی‌شان نیاوریم.

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: بخشنامه‌ای را صادر کرده‌ایم که فرمول خاصی دارد. بیمه‌شدگان نگران نباشند. بابت آن سال‌هایی که حق بیمه از اضافه‌کارشان کسر شده، محاسبات انجام و در حقوق بازنشستگی اثرگذار است.

    

مطالبات کارگران «ساحل بابک» تا پایان ماه پرداخت می‌شود

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی از پرداخت بخش عمده‌ای از معوقات مزدی کارگران واحد خدماتی ساحل بابک تا پایان دی ماه جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیدحسین مقدس گفت: شرکت ساحل بابک حدود ۵۲ کارگر دارد که با ورود دادستانی بخش عمده‌ای از معوقات مزدی آنها تا پایان دی ماه جاری پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات خوبی برای کارگران شرکت خدماتی ساحل بابک گرفته شده، اضافه کرد: مقرر شد کلیه حقوق معوقه کارگران این شرکت که ۵۲ نفر هستند قبل از پایان دی ماه جاری پرداخت شود و گزارش اقدامات انجام شده به دادستان مرکز استان خراسان جنوبی نیز اعلام شود.